Nån som har erfarenhet av HyEndFed antenner?

Intressant följande påstående (M0UKD).. Kan det vara sant, kanske under någon omständighet ? Motvikter och utjämnande strömmar till trots ?

"The problem with end feeding a half wave is also its advantage. The high impedance means
that the feedpoint has a very high voltage but low current, therefore very little ground is
required..."

efhw_01.gif


Om det kan vara en möjlig förklaring till hur HyEndFed och liknande kan fungera...
Bilden länkad från AA5TB

efha.html
 
Last edited:
Den korta stumpen till vänster är tillräcklig motvikt, jämför med de korta pinnar som utgör motvikt vid halvvågsresonanta vertikalantenner såsom Cushcraft R7. Två eller tre antenner kan fästas vid husgaveln några meter ovanför stationsrummets fönster, och det räcker med RG-174 om man håller sig till 100 W-nivån.

Lennart
 
OK. Kikade på R7an precis. Då förstår jag vad de konstiga pinnarna kan vara till för . Sån skulle man ju ha.
Tyvärr svårt att sätta en ståtlig R7 på balkongräcket här :D. Jag experimenterar och filar vidare på min helt obegripliga magnetloop :(.

UZY har bättre möjligheter verkar det som. Kul att se vad det blir för nått. HyEndFed, FanDipol, Vertikal eller kanske något homebrew ?
 
Om jag förstått saken rätt så är inte en R7:a en ändmatad antenn utan matningen sker en bit upp på det vertikala elementet och det som ser ut som ett minimalt jordplan är mer släkt med en kapacitiv hatt.
 
Den korta stumpen till vänster är tillräcklig motvikt
En simulering bekräftar det. Väldigt stor skillnad på impedans med och utan "stumpen"
Tyvärr har vi då fått ytterligare en OCFD som så många här på forumet ratar som pesten.

Tydligen är det så att de antenner med en enkel lågpasslänk som anpassning är "single band"-antenner.
Multibandvarianterna använder sig av en bredbandig unun med hög omsättning.

http://frpendfedmultiband.pa3frp.nl/amtenne.html
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=6682
 
Last edited:
Stumpen kommer ge en viss ström men inte tillräckligt för att få en god verkningsgrad.
Till det behövs mer - kanske 10 meter av feedern :)

läs gärna vad W8JI har att säga om det hela.

En Off Center Feed Dipole kommer även den falla på Krichoff's lagar - du kan inte få ut all
effekt till dipolen utan att det blir en rest ström antingen som common-mode på matarkabeln
eller i någonting annat av metall i antennens närhet.
 
Jag skulle inte säga att den 0.05 lambda långa stumpen till vänster i bilden är en motvikt till halvvågsantennen till höger. Kolla på bilden igen:
efhw_01.gif


Det som i bilden betecknas "Counterpoise return" tillsammas med den lika långa ospecificerade stumpen på andra sidan L/C utgör tillsammans med L (Secondary) och C en extremt förkortad dipol. Halvvågantennen till höger utgör ett parasitelement som exiteras av den extremt fökortade dipolen på liknande sätt som kopplingsloopen i en magnetloopsantenn.
 
Varför envisas alla med att tvinna primärvarven ihop med sekundären i.s.f. att bara löda in en tappning efter samma antal varv?

transformator.jpg
 
Vad får man då egentligen för de 1561.08 + frakt som den 5 bandiga antennen kostar ?
( Totalt: Kr 1707.68 ink VAT )

23 meter antenn lina
inkapslad spole
Plastlåda IP67
Ventilationsplugg
SO239 kontakt
Öggla
Toroid/ringkärna
Kopplingstråd
Bruksanvisning
( Inbakad utvecklingskostnad, administration, + montering )

Om man nu vill undersöka hur, och om, en OCFD eller ändmatad halvvågs antenn fungerar och beter sig
är det nog billigare att beställa hem komponenterna själv, och experimentera. Vad kan det kosta då ?
 
Last edited:
Vad får man då egentligen för de 1561.08 + frakt som den 5 bandiga antennen kostar ?

23 meter antenn lina
inkapslad spole
Plastlåda IP67
Ventilationsplugg
SO239 kontakt
Öggla
Toroid/ringkärna
Kopplingstråd
Bruksanvisning
( Inbakad utvecklingskostnad & administration )

Om man nu vill undersöka hur, och om, en OCFD eller ändmatad halvvågs antenn fungerar och beter sig
är det nog billigare att beställa hem komponenterna själv, och experimentera. Vad kan det kosta då ?

Nja skulle jag säga..
Jag hugger till med grova siffror:
25m FK, Biltema, 70.-
VP-rör 20mm, Biltema, 15.-
Koppartråd för både spole och toroid 1mm, Svebry, 2 rullar a' 14m, 60.-
Plastlåda av liknande typ (IP65) som HyEndFed använder, ELFA 300-34-267, 61.-
Tryckutjämningsventil, ELFA 150-15-938, 83,50.-
SO-239 hona, god kvalitet, ELFA 146-45-590, 122.-
Ögleskruv M5, Biltema, 25.-
Toroid FT140-43, ELFA 158-74-300, 52.-

Summa 487,50.-
... då är inte frakten eller bensinkostnaden för att ta sig till butikerna inräknad, vilket torde vara en sisådär 3-400.- så en antennkopia borde landa kring 800-900.- vilket inte är långt ifrån originalet.
Tur att man har en välfylld junkbox att plocka ur,
har man inte en välfylld junkbox kan man lika gärna köpa en HyEndFed antenna.
Är man inte nöjd med köpeantennen har man plötsligt fått en grund till sin alldeles egna junkbox ;)

När man nu tycker att tillverkaren tar hutlöst betalt bör man betänka att tillverkaren har tillverkningskostnader, maskiner och verktyg, slitage och förbrukningsmateriel, faktureringskostnader, hyror, bankavgifter med mera att ta betalt för.
Avansen och stafflingsbesparingarna vid större kvantiteter äts ändå upp på nolltid, för en del småföretagare kan det räcka med att skrivaren behöver ny toner för att nudelpaketen skall åka fram.
Så nog tycker jag att antennerna i själva verket är snorbilliga, ur ett tillverkarperspektiv alltså.
 
Vad kan det kosta då ?
Inte många hundringar, mycket har man säkert redan hemma i lådorna.

Jag simularade en HyEndFed 80-40-20-15-10.
80m resonansen m.h.a. en spole. Tyvärr blir den resonansen väldigt smalbandig.
Unun 50:1 ger mycket bra anpassning på samtliga band.
2m motviktstråd.

Själv skulle jag skippa 80m på en portabelantenn av denna typ.
 
Ja, kanske så KBW . De har fler varianter på tobak i Holland än vi har här ;) Kul att läsa i deras forum, och sökmotorns lustiga översättningar ..
PA3HHO byggde sin egen ändmatad. Intressant och en bra beskrivning i hans blogg https://pa3hho.wordpress.com/end-fed-antennes/multiany-band-end-fed-english/

Skulle nu gärna vilja bygga min egen för att testa, och se om påståendena stämmer. Men, för mig iaf, funkar det inte att dra ned 20 meter lina till innergården,
eller fästa i en lyktstolpe på vägen nedanför. Möjligen som portabel vertikal inverterat L, (Fiskespö) kanske då.

Vad säger trådskaparn, UZY ?
 
Last edited:
En ändmatad halvvågsantenn utan motvikt _kan_ inte fungera. Det är helt omöjligt. Det är alltid något som agerar motvikt. Ju kortare motvikten är (alltså ju närmre änden dipolen är matad) ju högre blir matningsimpedansen. Skulle den verkligen vara matad ända ute i änden, och alltså inte ha någon motvikt, så skulle matningsimpedansen vara oändlig. Vid oändlig impedans så skulle heller inte någon ström kunna flyta, och heller ingen radiosignal stråla ut från antennen.
Just det att matningsimpedansen ökar med minskad motvikt gör att det till synes fungerar utan motvikt ändå. Ju högre matningsimpedans, ju sämre fungerar CM-filter(choke) och balun. Om matningsimpedansen är 10k och en riktigt bra choke med en common mode impedans på 5k ohm används så ser vi direkt att choken inte kommer göra mycket nytta.
Kort sagt, om inte en ordentlig motvikt används så kommer matningsimpedansen alltid anpassas så att choken inte gör någon nytta...
 
En ändmatad halvvågsantenn utan motvikt _kan_ inte fungera. Det är helt omöjligt
Absolut! frågan är då hur lång måste "motvikten" vara. Enligt AA5TB så räcker det med 0,05 vl.

Simuleringen visar på rimligt hög impedans, ca 2000 ohm med en 0,05 vl motvikt och anpassningen blir väldigt bra på de flesta banden.

Har själv tillverkat en OCFD där den korta tråden är just 0,05 vl och visst fanns där en hel del cm-strömmar men det fixade sig med en choke eller två.
Har aldrig provat med 50:1 unun som HyEnd använder dessutom tror jag att en sådan unun får dåliga egenskaper men det vore intressant att prova.
 
HyEndFed = OCFD med koaxmotvikt.

Om matningsimpedansen är 10k och en riktigt bra choke med en common mode impedans på 5k ohm används så ser vi direkt att choken inte kommer göra mycket nytta

Matningsimpedansen uppges ligga kring 2500-3000 ohm vid matningspunkten. Med 1:50 nedtransformering till 50-60 Ohm, är en efterföljande
1:1 choke tandlös då? Kopplar ev. CM strömmar förbi transformatorn otransformerade ? Eller missar jag nått i min fundering ?
 
Last edited:
Edit: Tänkte lite väl snabbt först.
Med 3000 ohm matningsimpedans och en CM choke på säg 3000 ohm så bör ju 50% av energin hamna i antennen och 50% som CM-strömmar i matarledningen. Så ja, ganska tandlös.
Hur man än vrider och vänder på det så måste strömmarna på varje sida av matningspunkten bli lika stora. Allt annat skulle bryta mot Kirchhoffs första lag.
 
Last edited:
Absolut! frågan är då hur lång måste "motvikten" vara. Enligt AA5TB så räcker det med 0,05 vl.

Simuleringen visar på rimligt hög impedans, ca 2000 ohm med en 0,05 vl motvikt och anpassningen blir väldigt bra på de flesta banden.

Har själv tillverkat en OCFD där den korta tråden är just 0,05 vl och visst fanns där en hel del cm-strömmar men det fixade sig med en choke eller två.
Har aldrig provat med 50:1 unun som HyEnd använder dessutom tror jag att en sådan unun får dåliga egenskaper men det vore intressant att prova.

AA5TB har som jag skrev i tidigare inlägg 0.05 lambda på varje sida av en L/C-krets, och sedan ett halvvågselement på det. Jag tror inte den fungerar som en OCFD, utan som en mycket liten dipol med högt Q som exiterar det stora halvvågselementet. Halvvågselementet borde kunna isoleras från den lilla dipolen med ett par milimeter isolator och fortfarande fungera. Det får du gärna testa om du orkar :)
Även här uppstår naturligtvis CM-strömmar, halvvågselementet belastar den lilla dipolens sidor olika.
 
Back
Top