Nån som känner till den här radioamatören Gunnar Mejenby smOicv

SM0YDO

Well-Known Member
Gammal byggbeskrivning som jag försökte ge mig på med att etsa egna mönsterkort men det gick sådär
Men grejjerna finns kvar funderade på om man kan få tag i original PCB korten till radionimage.jpg
 
Kollade på silent keys på rigpix men han fans inte med där men alla kanske inte är med där hursomhelst
 
Nån borde väll kanske ha byggt mottagaren eller ha mönsterkorten liggandes i junkboxen men det
Kanske är för länge sedan.

mvh sm0ydo
 
Hämta ut ett paket med QTC ifrån 1985 igår på närbutiken så nu kan man sätta fart
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 27
Om man vill ha hjälp med att tillverka mönsterkort på det gamla hederliga sättet är det
Elektronikforumet på internet som man ska vända sig till för vidare hjälp med projektet?

mvh sm0ydo
 
Ett problem när man ger sig på att bygga en sån här grej är att få tag i alla prylar som
Planetväxlarna men dom hittar man i England på Mainline electronics
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwieooTqzZLpAhWI0KYKHYnlA7oQFjAAegQIEhAC&url=https://www.mainline-group.com/&usg=AOvVaw08CHR8hf8oyHuq3EvAFPAe
Har hållit på och bråkat med sådanna här som har legat för länge där fettet i kulorna har
Legat och torkat till sig så det är grönt och det är svårt att få isär växeln utan att man bryter
Av flärparna som håller ihop paketet så då är det bättre att köpa nytt
8AEAAB9B-B18B-435C-9307-BFD34AA4F0AD.jpeg
 
Last edited:
det gamla hederliga sättet
Hur menar du då, kopiera från tidningen på "overhead" film eller rita med nagellack?

Inte för att jag har någon koll men finns det mönsterkorttjänst på elektronikforumet?
 
Förut så fanns det en speciell film som man kunde stoppa i en kopiator utan att det vart skit
I kopiatorn men jag tror inte det blir riktigt svart mönstret alltså och den filmen tror jag
Inte går att få tag ilängre funderade på om jag kan få hjälp med någon på elektronik
Forumet och betala vad det kostar för att få det gjort bra jag har gjort det förut men det
Är länge sedan man kan alltid fråga
 
Man kontaktar en firma som sysslar med fotografiska filmer.
Dom kan med hjälp av sin reprokamera fotografera layouten i tidningen och framkalla den på transparant film.
Resultatet blir antingen en positiv eller negativ kopia helt beroende av vilken fotoresist man avser att använda vid tillverkningen av mönsterkorten.
Därefter är det bara att belysa och framkalla sin layout på pcb-material.
Sedan återstår etsning.
Normalt sett är det olika företag som jobbar med foto resp. mönsterkortstillverkning.
Enklast är väl att beställa en film avsedd för belysning av positiv resist typ Positiv-20.
Som ersättning till fotografiskt framkallad film kan man använda overhead-film och kopiera flera kopior som man sedan lägger på varandra för att öka svärtan.
Har man en riktigt bra printer så kan det räcka med två kopior. Jag saknar min gamla NEC Superscript. Den slutade fungera efter win98.
 
Är dom här filmerna ifrån allt om elektronik för positiv resist eller så jag vet.

mvh sm0ydo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Views: 21
Det finns ett sätt att få över mönstret till plastfilm, egentligen bara en adaptering av kopiator versionen.

Först se till att få in mönstret i datorn, om man redan har underlaget är det inga problem annars måste mönstret scannas in. Sedan köper du OH-film, den jag har kallas BW laser film, tror jag köpte den på Kjell&Co. Sedan skriver man ut mönstret på en laserskrivare laddad med plastfilmen.

Nu kan du göra kretskort på ett "hederligt" sätt :)
 
om man redan har underlaget är det inga problem annars måste mönstret scannas in.
Nu har jag dessa layouter tack vare dom nyligen releasade gamla QTC men.....
Scannar jag in dom så blir det svart och vitt eller ska jag säga ljussvart och mörkvitt.
Hur beter man sig för att få det svarta mörksvart och det vita ljusvitt?
 
Du får ta in dem i ett foto redigeringsprogram som Gimp eller Photshop där får du trixa med svart/vit-nivåerna.
 
Nu har jag dessa layouter tack vare dom nyligen releasade gamla QTC men.....
Scannar jag in dom så blir det svart och vitt eller ska jag säga ljussvart och mörkvitt.
Hur beter man sig för att få det svarta mörksvart och det vita ljusvitt?
På min gamla scanner väljer jag i inställningarna "black and white line art" i stället för gråskala eller färg så blir det svarta svart och det vita vitt.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag behöver en ny printer, så enkelt är det.
Den gamla HP bläckskrivaren åker snart ut från 5:e våningen, den är helkass.
När den var ny kunde jag faktiskt skriva ut mina layouter med bläck och det blev svart.
Laserprintern är inte tillräckligt samarbetsvillig för att skriva ut med så hög mättnadsgrad som min gamla NEC kunde.
Går man till "datorbutiken" och frågar vilken printer som är bäst så får man helt klart fel svar, eller hur?
Nu frågar jag er, vilken printer är bäst?
 
Vet inte, låter andra göra min PCB nuförtiden. Man slipper hantera och slabba med giftiga substanser. Kostar inte så mycket heller.

Vi har en billig HP-laser, billigaste kontorsskrivaren, runt 2,5kKr tror jag den kostade.
 
Back
Top