När allting blivit sagt?

SM0KBW

Well-Known Member
Är titeln på en låt av Roffe Wikström men verkar passa forumet.

Förutom några skygga flyende trådar om Vilket slutsteg eller vertikalantenn att
köpa har det den senaste tiden varit ovanligt tyst på forumet. Naturligtvis är detta
en retorisk överdrift - men något verkar hänt.

Är vi klara med alla frågor och problem, slickar folk såren efter den ganska bittra
diskussionen om SSA och provfrågor eller har något annat forum tagit över?

Det kan väl ändå inte, hemska tanke, vara så att medlemmarna har börjat bygga
och köra radio :)
 
Last edited:
Allt går i vågor. Just nu så är det väl en ganska trevlig radiohöst.

Nu ska jag ut och bygga klart en 50MHz Yagi...

73 de Kai
 
Folk bygger nog radio eller kör telegrafi!?

Själv håller jag just nu på att göra stor översyn på en SCR522 tillverkad i juni 1945 och som togs ur drift 1964. Har precis avslutat justering och genommätning av mottagare och sändares prestanda samt kört en EMC-test i mätlabbet. Nej, den klarade inte sig och kan därför inte CE-märkas. Men de utstrålade störningarna är i alla fall mycket lägre än många moderna LED-lampor så ingen ko på isen. Ledningsbunden störning är dock låg så där klarar den sig liksom att den är fullständigt immun mot påstrålade fält m m. Men så är den ju också bestyckad med selenstaplar i kraftenheten och radiorör i radiodelarna. En riktig radio helt enkelt.

Åter till mätinstrumenten...
 
Allt går i vågor.... 73 de Kai
Haha, lustigkurre!

Själv sitter jag och knåpar med koden till en PIC-baserad DDS (VFO). Tror att det är lite abborreffekten som spökar (dvs hugger en så hugger alla). Man måste nog över en viss kritisk mängd intressanta inlägg för att forumfolket skall vakna till och släppa lödpennan/mikrofonen/kaffekoppen.

/Arne
 
Visst är det lite stiltje men det går snart över när man hittar något annat ämne att trätas över, inte kan det vara så enkelt att alla tröttnat på att bråka och tjafsa? -nejdå :rolleyes:

Själv fick jag ett ryck att försöka göra så mycket jag kan för att förbättra mina möjligheter att köra 2m NAC,
omstrukturering av vindsantennerna pågår och ett renoverat slutsteg trimmas.
Funderar också på alternativ för strömförsörjningen av alla prylar och byggande av antennswitch.

För mig brukar hösten vara byggsäsong och förberedande för vintermörkrets radiokörande :)
 
Jag har på sensommaren flyttat in i ett nytt hus i Härnösand, med allt vad det innebär av fixande. Och för att erhålla en hög WAF så gäller det att prioritera balanserat. Men det har hunnits med att fixa med radio och antenner också. Har hängt 100m FK i parken intill och knåpat ihop en 600 ohms stege mha. SM7CBS blompinnar.

Vidare har det kombinerade radioschacket/elverkstaden inretts och alla dessa apparater har ordnats på ett praktiskt sätt. Inget är ännu uppkopplat för denna gång får eftertanken gå steget före entusiasmen. I verkstaden har mängder av komponenter äntligen sorterats och ordnats i prydligt uppmärkta lådor. Knepigt nog är det alltid det man behöver för ögonblicket just det som saknas...

Nu ska maströr monteras på husgavlarna, en rotor ska upp på ena sidan för VHF-Yagin. En trämast måste upp för att få distans mellan stegen för HF-matningen och plåttaket eftersom stegen måste dras tvärs över taket. Hål ska borras i väggen för stegen, koaxerna och rotorkabel. Osv.... Det finns att göra.

Sen är det klubbarbetet. Har en styrelsepost i en mycket aktiv radioklubb och det förpliktigar.

Följer Ham.se nästan dagligen men engagemanget förläggs för ögonblicket till annan plats. QSL? :)

Snart QRV igen.
 
Skönt att se att det faktiskt byggs och donas bland deltagarna!

Var försiktig med de där selenlikriktarna Bengt! Man kommer ihåg
hur det luktade när de "brann" ;)
 
Jag tänkte för en gångs skulle ta tag i telegrafin och sälla mig till farbröderna med de korta och långa tecknen. En utmärkt höst/vinteraktivitet enligt mig!
Belöningen blir att jag tillåter mig att köpa en Elecraft K3. Men först telegrafin, sen radion :)

Hoppas det går vägen!
 
Last edited:
Glöm inte QRS-nätet som SK0QO kör på lördagseftermiddagarna 14:00!

Bra tillfälle att komma igång, det brukar vara svårt att hitta motstationer
som kör i ens egen takt.
 
Även jag har både startat lödjärnet och använt radion... gjorde ett avbrott och bevistade DL7-mötet på Öland under lördagen.

Bortsett från att Tore -DZB var och berättade den gamla vanliga storyn att PTS och SSA inte alls är osams och att PTS har godkänt allt och alla inom SSA, vilket undertecknad och -KYH ifrågasatte, samt att SSA:s webbredaktör -DZV var mer bekymrad över hur han länkade till pdf-filer än om det han publicerade faktiskt var sant blev den största diskussionen (som engagerade andra amatörer än -DZB, -KYH och -MCD) om man endast skulle läsa rubrikerna på "bullen"?

Eftersom majoriteten tyckte att incheckningen ändå var den viktigaste funktionen av "bullen" och hade man något intresse av vad som fanns under rubriken kunde man gå in på Internet och läsa vidare.Men sedan kom någon på att vi måste tänka på lyssnaramatörerna (finns det några?) och allt måste läsas för dessa stackars människor. Jag tittade i taket och kollade kalendern i min bärbara dator för att kolla om det verkligen stod 2013 och inte 1963 på dagens datum... :confused:

Jag loggade raskt ut från denna återblick där tiden verkat stå helt still till att logga in här på ham.se, vad får man då läsa? Jo om gamla prylar från 1945 helt utan halvledare, dessutom ryktas att det förts normala samtal över dessa utsända radiovågor. Har ni inte insett att en riktig radio kommer från Kina och att man bara får säga "59" i mikrofonen.

Var finns alla normala och moderna radiomänniskor...? ;)
 
Får mer otäcka kårar utefter ryggraden av minnen från 70-talets vänster när jag läser din rapport Leif ;)
 
Back
Top