NASA HF3W SSB Receiver

http://swling.com/blog/2013/05/a-review-of-the-lowe-srx-100/
(Radion såldes under flera olika namn)
When I first brought the SRX 100 home and hooked it up, I used the supplied 10 meter antenna wire that Lowe shipped with all of these units when new. The antenna wire has the correct fitting for the antenna connector on the receiver: an RCA type connector, instead of the more common SO-239 or BNC. A bit strange. But nonetheless, I hooked it up, plugged in the supplied AC adaptor, and turned on the radio…to find I received nothing but loud static. I live in a fairly RFI-free house and area, but the supplied antenna was so good at receiving noise that I thought the receiver was “deaf” and broken. I decided to give it another chance: I took the SRX 100 into my radio room and hooked it to my large, external horizontal loop antenna; lo and behold, it came to life! Needless to say, it was a relief. (I later learned that many others have experienced this symptom with the supplied antenna.)
 
Hej igen,

Givetvis var vi ute med båten i det fina vädret!! Jag hann med att testa lite, även om den mesta tiden gick åt till segling och livsnjutning.

Mätte att den finns en spänning på 12.9 V ut från antennkontakten. Skruvade sedan isär den aktiva antennen och mätte spänningen där. 10,4 V. Dvs stort spänningsfall i antennkabeln som är ca 10 meter. Kan de medföra försämrade mottagningsegenskaper?

Vi har kylskåp, plattTv, batteriladdare och en massa elektronik i båten. Även andra radiosändare (Vi planerar en långfärd, www.sailingladyann.se) Så det finns en hel del störningskällor. Jag har aldrig haft den inkopplad på 230 V, utan endast kört den på 12 V.

Vid 21-tiden ikväll satt jag och skruvade in olika frekvenser på AM-bandet mellan 9400-9900 kHz. Fick in en hel del utländska stationer!! Jippie! Testadew sedan att dra ut antennkontakten och då försvann mottagningen. Så någon nytta gör den aktiva antennen.

Testade också att nollställa hela mottagaren (trycka in MOD+RCL knapparna innan start och släppa när mottagaren startat).

Så nu kan jag iaf få in olika stationer, så mottagaren verkar fungera. Dock så fick jag inte in något på 1674 kHz som är den station som jag skulle ha användning för i båten. Jag hann inte med att koppla in en tråd mot akterstaget för att se om en passiv antenn skulle ge bättre mottagning. Ska testa nästa gång jag är i båten!

USB och LSB -banden har jag inte testat. Testade att ändra till dem när jag hittat en bra AM-mottaging, men då hördes inget... Några tips hur jag ska använda de banden? Ska man få in något hörbart även på dem?

Tack för alla svar!!
 
Bra att det gick att höra något överhuvudtaget.
Beskrivningen tyder nu på att du kan höra de starkaste AM-rundradiostationerna.

Är det så att interna störningar överröstar de svagare stationerna har du ett långvarigt och besvärligt avstörningsarbete framför dig.
Det kan vara anledning att undersöka saken systematiskt.

Ett ställe att börja kan vara att verifiera att du har NAVTEX-mottagning under dagtid från de sändare (Tallinn , Bjuröklubb [H] och Gislövshammar [J]) som täcker Östersjön.
Egenstörningar leder ofta till kraftigt försämrad eller omöjliggjord NAVTEX-mottagning innan det märks på MF/HF-frekvenserna. När en magnetisk NAVTEX-antenn (t.ex. Furono NX-4H) används blir situationen mycket bättre.

USB/LSB är inga band i sig, utan sätt att ta emot signalerna.
Rundradio använder AM, medan fartygsradio och kustradio använder USB.
För att höra något begripligt på t.ex. 1674 kHz måste mottagaren stå i USB-läge.
Tänk även på att sändningarna på dessa frekvenser numera endast utgörs av ganska korta navigationsvarningar och väderrapporter var 4:de timme. Det sänds alltså inte kontinuerligt.

Rent allmänt sett är störningar ombord på "små plattformar" ett svårt problem. Modern ombordelektronik har ofta höga emissioner i just de frekvensområden där man är intresserad av att lyssna och där signalerna är ganska svaga.

Det mest framkomliga sättet att undersöka saken är att först göra hela båten strömlös och sedan driva mottagaren inklusive den aktiva antennen på ett separat batteri. Helst ska man testa detta utanför hamnområdet så att inte andra båtars störningar maskerar dina egna.

Koppla sedan in apparat efter apparat och notera hur störnivån ökar. Försök att isolera de apparater som ger den största nivåökningen.
Det som går att göra på en så här pass liten båt är att sätta ferritkärnor runt ledningarna som går in och ut ur apparatlådorna, skärma ledningarna samt välja utrustning som stör mindre.
Erfarenhetsmässigt har många nya typer av störare kommit till sedan jag började med fartygsradio under tidigt 80-tal. Då var störnivån ganska hanterbar, men har nu accelererat starkt de senaste 10 åren.

Störare som kan vara påtagliga är:
  • Batteriladdare
  • Solcellregulatorer
  • Omborddatorer
  • Instrument och navigatorer av olika slag
Utbredningsmekanismen för störningarna är primärt på utsidan av kablaget och man behöver hindra störströmmarna från att nå antennernas matningspunkter. Detta går att utföra genom dels skärmning och dels genom ferriter på utsidan av kablaget. Tyvärr räcker det med en enda störare för att försämra mottagningen påtagligt.

Dimensioneringen av radionäten för sjöfartsradio bygger på antagandet om en relativt låg störnivå ombord, vilket gällde för större fartyg byggda i metall och med relativt lite elektronik.

Dagens små fartyg som är byggda i plast har ingen inneboende skärmverkan från skrov och överbyggnad så alla störningar som lämnar en ges möjlighet att nå antennerna. När aktiva antenner används så förvärras problemet.

Det började komma allt flera klagomål på dåliga prestanda hos kustradiosystemen under 90- och 00-talen som gick att direkt härleda till en starkt förhöjd störnivå ombord

Jag arbetar i dagsläget yrkesmässigt med just de här problemen för radioanläggningar både ombord på civila och militära "plattformar" och för anläggningar i land. Dessutom var jag en av de systemansvariga för
svensk kustradio under perioden 1981-2010 samt var även rådgivare i EMC-frågor åt Televerkets fartygsradioverksamhet under 80/90-talen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Aha tack för förklaringarna!

Vi har som sagt battariladdare x2, solcellsregulatorer x 3, en dator så risken för att få störningar är som du säger väldigt stor.

Ok, ska testa med 1674 kHx i USB-läge.

Vilka frekvenser kommer NAVTEX utsändningarna för Östersjön på? (Tror vår ordinarie NEAVTEX mottgare lyssnar på 518 och 490 kHz.)
Antar att mottagaren ska stå i USB-läge då?
 
Det sänds bara på 518 kHz i Östersjön.

För att kunna höra en NAVTEX-sändning får man ställa mottagaren i 517 kHz USB eller om den ordinarie NAVTEX-mottagaren
har någon form av "lyssningsmöjlighet".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
I inlägg #21 finns en länk med bilder på en liknande radio.
Finns det en omkopplare för ingångsdämpning vid antennkontakten även på Lady Anns radio?
 
Jag kikade in på Din hemsida och kikade vad du har för utrustning i båten.
Där finns ju en hel del som kan störa ut mottagningen, allt från LED-"lampor" till 12-220V omformare.
Jag kommer väl ihåg när avstörningsförsök gjordes på Ostindienfararen för att kunna använda kortvågsradio i den.
Vet inte om dom fick ngn ordning på det.
Lycka till.
 
Prova med en radio som du säkert vet är felfri för att jämföra signal/störningsnivå ombord.
Jag läste på din hemsida om alla dina certifikat. Imponerande!
Det är kanske bara amatörradiocertifikat som saknas? ;)
 
Last edited:
Back
Top