NASA HF3W SSB Receiver

LadyAnn

Member
Hej!

Är en total nybörjare på detta med radio och skulle uppskatta mkt om jag skulle kunna få svar på mina frågor om den utrustning jag har.

På min båt har jag en NASA HF3W SSB Receiver monterad tillsammans med en aktiv antenn. Se länkar nedan:

http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=HF3P_HF3W
http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=11_antenna

Jag lyckas dock aldrig att få in någon bra mottaging... Går igenom hela frekvensbandet, men hittar max 1 eller 2 stationer.

Antennen är monterad ca 1.5 m över vattenytan, måste den sitta gögra upp? Hade den på 3 meters höjd tidigare, men fick inte in något då heller...

Någon som har erfarenhet av denna apparat? Vad gör jag för fel?

Tack på förhand!

Mvh

Lasse
 
På baksidan av mottagaren finns en switch där man väljer "aktiv" eller "normal" antenn.
Står switchen i rätt läge? eller använder du den power adaptor som säljs till antennen?
 
Japp, den står rätt. Har prövat med båda lägena, men ingen skillnad.
Nej, använder inte power adaptorn. Min burk ska leverera ström till antennen "automatiskt".
 
Har prövat med båda lägena, men ingen skillnad.

Ingen skillnad betyder nog att antennen antingen är trasig eller att mottagaren inte levererar rätt matning till antennen.
Det borde nämligen vara stor skillnad i brus mellan en "passiv akiv-antenn" och en "aktiv aktiv-antenn" (där fick jag till det:))
 
Ok ska testa och mäta spänningen i antennkabeln.
Har du någon synpunkt på vilken höjd den aktiva antennen bör monteras?
 
Högre är ju alltid bättre men på HF-banden sitter alla antenner ändå för lågt.
1,5 eller 3m gör nog ingen skillnad.
Däremot bör man nog tänka sig för så att antennen inte sitter alltför nära andra elektriska störande prylar.
....typ radarn eller sånt.
 
Prova att ta bort den aktiva antennen och tryck in en el-tråd på några meter (passiv antenn) och sträck ut till vad som nu finns.
Då borde något höras ifall radion är ok och kan man utesluta radion eller aktiva antennen som felkälla.
 
Har testat med en enkeltråd som passiv antenn. Ca 4 m. Jag märkte ingen skillnad, dvs inga fler stationer kom in. Letar mest på AM-bandet. Men får bara in en eller två stationer...
Känner någon till en radioreperatör som skulle kunna reparera radion?
 
Lyssna dagtid mellan 9400 och 9900 kHz med mottagaren i AM-läge. Med passiv antenn som SM0NGL beskriver.
Om du inte hör några stationer där, är det nog något fel på radion.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag hade tänkt föreslå att ansluta till backstaget på S/Y LadyAnn, det borde bli en bra antenn.
Bäst att kolla upp mottagaren först.
 
Ok, ska testa dagtid mellan 9400-9900 kHz och koppla en kabel mellan radio och akterstaget. Om det inte kommer in några stationer är radion trasig. Tack för tipsen!

Är det ny radio som gäller då eller är det värt att reparera? Finns det någon som lagar dessa apparater?
 
Finns det någon som lagar dessa apparater?

Tyvärr vet jag inte vem som jobbar med dessa apparater.
Var befinner du dig?
Kanske finns det någon radioamatör i närheten som kan mäta igenom mottagaren mot ett litet "bidrag"
 
Ge inte upp för snabbt.
En kortvågsradio är lite annorlunda mot en FM-radio där man mer eller mindre alltid får in P3 om man skruvar runt på måfå. Det har hänt att jag själv trott att min radio var trasig när solen haft utbrott. AM-bandet är mer eller mindre dött på dagen och brakar loss i skymningen, högre frekvenser brukar höras bra på dagtid men sämre på kvällen. Dessutom är inte etern full av rundradiostationer på samma sätt som för 10-20 år sedan.

Hörs det något brus och sprak i radion eller är den knäpptyst?
 
Finns i Åkersberga, 3 mil norr om Stockholm.

Absolut, det hörs sprak och brus. Ibland får jag in en station, men går då igenom hela frekvenssträckan mellan 0-30Mhz. Då känns det lite lite med en enda station...
Så den är inte knäpptyst.

När jag fått in en station, testade jag med att dra ut den aktiva antennen. Då försvann mottagningen helt. Så någon nytta gör ju antennen.
 
Försöker lyssna på Sthlm radios utsändningar på dessa:

Ch Placering Ship(kHz) Coast(kHz)
MF1 Gotland 2099 1674
MF2 --- --- ---
MF3 Gislövshammar 2060 1797
MF4 Härnösand 2216 2733
MF5 Bjuröklubb 2123 1779
MF6 Grimeton 2135 1710
Men har aldrig lyckats att höra något.
 
Jag har en likadan mottagare som verkade 'döv'. Använde en spänningsadapter för 230 volt som genererade en hög brusnivå som dränkte de flesta stationerna. Om du inte testat den med batteridrift så kan det vara värt ett försök.
 
Att en någorlunda ny radio genast skulle vara trasig är mindre troligt. Men en modern båt är full av elektronik som lätt kan dränka hela HF-bandet med kraftigt brus. T ex mobil- och laptopladdare, batteriladdare, 220-omriktare, plattTV, kylskåp mm. Bryt huvudströmmen till ALLT, prova radion med batteridrift och en antenntråd istf den aktiva eller på annan plats. Är bruset konstant eller varierar styrka och modulation? Signalstyrkemätaren i nederkant skall max visa 1-2 på tomma kanaler om du har en acceptabel brusnivå i omgivningen.
 
Om det är den aktiva antennen som är trasig/inaktiv kan det ändå vara så att den tar emot en gnutta genom att det läcker in i kabeln. Om jag satt i samma båt skulle jag testa med trådantenn om inte det är gjort, borde i så fall ge bättre mottagning (ursäkta tjatet). :)
 
Vi väntar med spänning på rapport från LadyAnn, men med den båten och dagens fina väder skulle jag vara till sjöss.
 
Symptomen tyder på att det är fel i mottagarens ingångssteg.
Det krävs extremt starka lokala störningar för att helt blockera HF-bandet.

Dock är det enda objektiva sättet att kontrollera mottagaren att mata in en känd signal från en signalgenerator.

73/
Karl - Arne
SM0AOM
 
Back
Top