Nätaggregat 2,5 kV, funderingar

SM0UAN

Well-Known Member
Inhandlade vid ett tillfälle ett begagnat nätaggregat för 2,5 kV, avsett för ett VHF-slutsteg. Det gick att testa så tillvida att man kunde starta det, och därefter aktivera anodspänning och skärmgallerspänning - när Ug2 slogs till fick man indikering på 2,5 kV ut. Tillslag skedde i steg, med enkla tryckknappar, och måste ske i rätt ordning. I näst sista steget (Ua tillslaget) fanns c:a 1 kV ut, när även Ug2 slogs till fick man full utspänning.

Detta är ju en bra funktion, antar jag, men aggregatet kom inte med någ schema så jag vet inte hur man realiserar funktionen. Är detta "normalt" att denna funktion finns? Aggregatet kom enligt uppgift från ett dödsbo, inga dokument tillgängliga; det ser faktiskt ut som det är åtminstone delvis ett "hembygge".

Vid belastningsprov gick det inte att ha konstlasten (10 st 60 W 230 V lampor i serie) inkopplad från början, då slog inte Ua till. Däremot gick det att lägga ut full utspänning och sedan koppla in lasten - då lyste det!. Det verkar vara god reglering, det var 2,5 kV ut oavsett last eller ej.

Jag vågade inte riktigt slå ifrån aggregatet med lasten inkopplad, så den fick kopplas ur med ström på, som väntat med en rejäl ljusbåge, men utan olycksfall.

Eftersom jag helst inte skulle vilja ta isär hela aggregatet, så undrar jag om någon här vet hur man hanterar brytning av de höga likspånningarna inne i ett sådant aggregat. Vakuumreläer? Att bryta primärsidan på trafon borde ju vara rimligt utan extrema åtgärder, är det så man gör?

Tacksam för kommentarer.

Hej!

Min första tanke är att VETA att elsäkerheten är 100% OK!
Vilket förstås inte är helt trivialt eller ens lämpligt via forum?

Logik och eventuella skyddsfunktioner får bli nästa steg.

Kontaktorer på primärsidan skulle jag tro, "mekaniska" eller "halvledare".

Kanske lite foton kan hjälpa oss att spekulera vidare?
Kommer vi inte vidare, så kan vi ju alltid elegant byta ämne till motorer eller något annat intressant?

Jo, jag tänker elsäkerhet, möjligen lite utanför den vanliga "jordat uttag, tack" -boxen, men med bakgrund i arbete på elektrifierad järnväg och med gamla fartygssändare. Jag ska ta några bilder och försöka beskriva mer om ett par dagar.

Om det är ett hembygge så kan det ju vara konstruerat/byggt precis hur tokigt som helst :oops: är det en kommersiell produkt så möter det väl förhoppningsvis någon sorts säkerhetsnivå, men i begagnat skick så kan det ju fortfarande ha vilket fel som helst.

Det går såklart inte att gissa sig fram, utan isärtagning/okulärbesiktning/kontrollmätning är nog rimligtvis en lägstanivå av åtgärder, om man inte helt enkelt nöjer sig med att klippa bort nätkabeln... ;)

Högspänning är lite grann som att ha och göra med giftiga ormar, ett felaktigt handgrepp kan lätt bli det sista misstag man gör :oops:

Last edited:
För att bli lite mer detaljerad, så är det ju byggt med någon form av förreglingsidé i bakgrunden. Först slår man till nätspänning, därefter kopplar man till negativ förspänning (tvålägesbrytare, till-från). Sedan tillkopplas Ua (med en tryckknapp) och man får då typ 1 kV på anodledningen. Sist "trycker man i" Ug2 (runt 400 V på skärmgalleranslutningen) och då kommer också full utspänning på anodledningen. Bryter man bort negativ förspänning, slår Ug2 och Ua ifrån (låter som nån form av reläer). Finns belastning på anodledningen från början, får man inte ut full anodspänning när Ug2 slås till.

Jag tror att en utgångspunkt kan vara, att jag är medveten om risker med höga spänningar. Ska aggregatet användas "på riktigt" så måste det ju såklart gås igenom ordentligt. Det jag var lite nyfiken på är om det finns nån form av "best practice" när det gäller sådant här, alltså standardlösningar eller vanliga kopplingsfall - mest så att jag får ett hum om vad man skulle kunna vänta sig om man börjar riva isär det hela....

Som sagt, med hembyggen så kan det se ut precis hur som helst.

Det är på intet sätt omöjligt att det är en alldeles utmärkt konstruktion, realiserad med bästa möjliga komponenter och hantverk, som följaktligen har goda säkerhetsmarginaler mot alla tänkbara felförhållanden.

Ovanstående är dock ganska sällsynt, och därför inte särskilt troligt. Risken är större att det har genats i kurvorna, mer eller mindre, och i värsta fall att det är rena skräck-bygget :oops:

Så precis som du är inne på, börja med att lyfta på locket, ta lite bilder och lägg upp dem, så kan vi lättare hjälpa dig att förstå hur det ligger till! :)

Av beskrivningen att döma har konstruktören varit rädd om skärmgallren.
Det går inte att slå till skärmgallerspänningen om inte negativ g1-spänning och anodspänning redan finns.

Förmodligen är det avsett att driva ett W2GN eller K2RIW PA med 2x4CX250 som körs rätt hårt.
Man kan tänka sig att läget med 1 kV anodspänning utan skärmgallerspänning är tänkt för att kunna stämma av
utan att riskera att skada något.

Något som bör undersökas är hur aggregatet bär sig åt om man drar mer än 50 mA ur g2-matningen, och även
vad som händer när man försöker mata in ström i denna utgång.
Skärmgallren är de ömtåligaste delarna i 4CX-familjen.

Om nätdelen inte väger mindre än 20-25 kg så kan den mata ett 1 kW PA med fulla data utan att gå varmt.
I G3SEK:s "VHF/UHF DX book" finns mycket om valet av nätdelar.

Tackar för alla kommentarer hittills.

Bilder kommer att tas och några mätningar kommer att utföras (med stor försiktighet...). Återkommer i denna kanal.

Några bilder togs och några prov genomfördes.

Med lasten ansluten kan man bryta matningen genom att slå ifrån negativa gallerförspänningen. Det verkar som reläer då bryter på resp. trafos primärsida.

20240912_080749.jpg20240912_082216.jpg20240912_082230.jpg20240912_082242.jpg20240912_082249.jpg20240912_090452.jpg

Last edited:
"För att prova nätdelen uppletades en tidigare koppling som använts för ett okänt, men sannolikt livsfarligt,
ändamål bestående av 25 st seriekopplade E27 lampsocklar."

Här räckte det med 10 st 60-wattare... och jag lödde ihop dem. Att köpa 10 socklar kändes som en investering för barnbarnens eventuella hemslöjd eller nåt, jag hinner inte använda upp dem.

Nej, tyvärr. Köpt av en amatörkollega i Odensbacken, men det härstammar från ett dödsbo och kom utan dokumentation av något slag.

Back