Nersläckning analoga tvn

Kentk

Member
När nu de analoga kanalerna släcks ner allt efrersom i landet kan an då automtiskt räkna med att vi får köra full effekt på 50 MHz då?? SM0ELV Kent
 
Eller köra överhuvudtaget.......
Man får ju inte ens köra utan "specialtillstånd".
 
Hmm, knivig fråga.
Hade en diskution en gång med pts om man skulle kunna få tillstånd för att med mer än 45° vinkel få köra full effekt för prov med EME på 50MHz amatörradioband varpå jag fick kommentaren att 50MHz inte är ett amatörradioband utan ett experimentband. Då frågade jag om jag då inte skulle använda min amatörradiosignal varpå hon svarade att det fick jag göra som jag ville med.
????? Inte mycket klokare blev man på det men innan vi får fri tillgång till 6m så måste ju 6m bli ett amatörband.

Angående repeatrar. Står det någonstans att man inte kan söka tillstånd för en repeater?
Det är ju en sändare bla liksom alla andra och det borde väl räcka med att man får sitt Werp tillstånd för det QTH som repeaterns ska stå på.
Frekvensallokering är jag däremot osäker på - har kört en del på Amerikanska repeatrar när jag var i W9 men de har 2 MHz mer band och deras repeatrar låg högre än vårat band är allokerat.
 
I vår del av världen (Region I) så är 50 MHz ännu inte något amatörband.

Emellertid så kan nationella administrationer (PTS i vårt fall) i enlighet med artikel S4.4 i ITU:s radioreglemente
ge stationer tillstånd att arbeta inom frekvensband som inte är tilldelade för tjänsten i fråga,
(s.k. "non-interference basis"). Administrationerna ska dock vara återhållsamma med sådana tillstånd.

"The ITU Radio Regulations, S4.4, allows administrations to assign frequencies to stations in derogation of the Table of Frequency Allocations on the express condition that such a station shall not cause harmful interference to, and shall not claim protection from harmful interference caused by, a station operating in accordance with the provisions of the Radio Regulations"

Det är mycket osannolikt att repeatrar skulle lämnas tillstånd under dessa villkor.

När band-I TV släckts ner slutgiltigt i hela Europa kan saken komma i ett annat läge efter
behandling vid en framtida WRC.

Dock finner jag det märkligt att det skulle stå en fritt att använda vilken anropssignal som helst vid trafik på 50 MHz (och kanske också på andra frekvenser).

Amatörsignalen är den enda internationellt erkända identifieringen av radiostationen, och alternativet skulle då vara "handles" av 27 MHz-modell. Jag ryser inför tanken.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hon kanske var ny på ämnet, tyckte det lät mysko. Agneta eller något sådant har jag för mig hon hette.
 
I Oh

OK ingen som tydligen har fått någon klar information om dt blir bågot bättre förhållande på 50 KHz. Man kan ju undra varför man i Finland kan köra full effekt utan specialtillstånd hhm jaja dt kanske ger sig. Jag ska skriva till PTS när Motala helt är släckt, i början av december, och fråga om höjning av effekten från 3W EPR till någonmer användbar effekt Tack för kommentarerna 73 de Kent SM5ELV
 
Back
Top