Neutralisering av slutrören i kenwood ts 520

SM6HAB

Member
Det har ju numera blivit lite av ett mode att hålla igång gamla riggar.
Jag har en TS520S som säkert har 30 år på nacken.
Jag förmodar att jag borde neutralisera slutrören trots att den ger hyfsad uteffekt.
Kanske vore det dags att byta ut ett helt gäng av condensatorer också.?

Någon som vet mer om detta?

M v h

SM6HAB. Arne
 
Kul med en gammal hybridrig till! Själv har jag en TS-820 som enda hf-rig. :)

Du kan läsa (nästan) allt som är värt att veta om Kenwood hybrid-riggar på K4EAA:s hemsida och det du inte hittar där hittar du nog på Hybrid Restore:s hemsida. Det finns förstås också en Yahoo-mailgrupp och en Facebook-grupp, och säkert massor med andra fora kring dessa gamla riggar.

Vad gäller att byta kondingar så säljer åtminstone Hybrid Restore kompletta paket med alla nödvändiga kondensatorer, och man kan också hitta dessa på eBay om man letar lite. Jag har däremot inte bytt kondingarna i min TS-820 (än...). Och jag har inte hört något om att man skulle behöva neutralisera slutsteget "bara för att", neutralisering sker bara i samband med rörbyte. Det som däremot sägs om dessa gamla riggar är "don't fix it if it isn't broken"...

73 de SM5UTT / Marcus
 
Ett sätt att få en ungefärlig uppfattning om neutralisering behövs är att stämma av en CW (bärvåg) på 28 MHz, mot en konstlast, och så försöker man se om anodströmsdippen överensstämmer med max uteffekt, detta vid full anodström, c:a 200 - 250 mA.
Om så är fallet behövs ingen neutralisering. Är det "snett" skall den neutraliseras.
För övrigt är väl trimningen i fråga beskriven i handboken...
De
Roy sM4fPd
 
Jag har ett minne från en TS-820 där ett relä ställde till med bekymmer. Var det skärmgallerspänningen till slutsteget som försvann?
Hur är det med nätdelen som fixar anodspänning? Själv renoverade jag en HW101 som uppförde sig mysko vid sändning och där var det spänningsdubbling i nätdelen och gamla sura elektrolyter med hög ESR gjorde att anodspänningen flaxade hej vilt vid belastning. Nya elektrolyter (bytte rubbet) i nätdelen gjorde underverk.
Mina minnen från TS-820 och TS-830 var att det var trevliga apparater. Ritualen med plate och load ser jag som enbart positivt.
 
Jag införskaffade i vintras 2 stycken nya rör och trodde i min enfald att jag bra skulle kunna byta dom rätt av, men detta funkade inte alls, fick nästan en sämre uteffekt med de nya rören dessutom börjde det att lukta varmt. Många andra aktiviteter pockade på min uppmärksamhet så detta problem fick vänta tills det blev kallare ute så snart är det dags,
När jag körde som mest radio i slutet på 80 talet så var jag mycket aktiv på 40 och 80 meter, upptäckte då att mottagaren inte klarade av de höga nivåer som dessa band producerade, därför byggde jag om mottagaren som blev helt kanonbra på lägre bandsegment.
Därför vore det kul att få igång denna gamla tranciver igen.

SM6HAB
 
Back
Top