neutralisering av slutsteg

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har för mig att man neutraliserar slutsteg när man stämmer av dom

vad gör man då?

Jag har sett på en del ritningar med rörslutsteg att vid sidan av slutstegröret så sitter

det en smal plåt bit bredvid vad gör den för nytta och är den också till neutralisering?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag har för mig att man neutraliserar slutsteg när man stämmer av dom

vad gör man då?

Jag har sett på en del ritningar med rörslutsteg att vid sidan av slutstegröret så sitter

det en smal plåt bit bredvid vad gör den för nytta och är den också till neutralisering?

mvh Lasse sm0ydo

Det är den lilla plåt biten som är neutraliserings sniffern, som åter kopplar till styrgallret. via en vridkondesator.

När du stämmer av ditt slutsteg, så anpassar du Anodkretsen mot din belastning, har inget med neutralisering att göra.

Mvh Lasse SM4IVE
 
ja men om vi nu vill neutralisera i en heathkit rörrig

så finns där en skruvkondensator till ställningen

koppla på med dummy load och swr meter

vart skal dippet hamna ? på max uteffekt eller vad

nogon som vet?
 
NBO de APQ.

Vilket Heathkit rörslutsteg syftar du på?
Har för mig att de flesta eller de senaste (innan Heathkit försvann) slutstegen var konstruerade som Grounded Grid och dessa fordrar INGEN NEUTRALISERING!

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag förmodar att SM7NBO syftar på det rörslutsteg med 6146 som sitter i t ex en Heathkit transceiver, typ HW-100 eller SB-101 och efterföljare.

Detta steg har mycket riktigt neutralisering och trimningen av neutraliseringskondingen brukar göras på det högsta frekvensbandet, 28 MHz. Det man vill uppnå är då att anodströmsdip sammanfaller med max uteffekt.

Precis som APQ skriver så kräver gallerjordade slutsteg ingen neutralisering. I mitt katodjordade tetrod-slutsteg, behövs heller ingen neutralisering, då styrgallret lastas ned till jord med 1200 ohm. Med moderna rör med hög förstärkning, kan det vara lämpligt att lasta gallret med 50 ohm. Den driveffekt de flesta av oss har tillgång till (100W) räcker ändå gott och väl för att styra ut röret.

/Lasse
 
Neutralisering är att återföra lite grann signal från anod kretsen till styrgallret, den ska vara i motfas.
Helt enkelt en RF-mässig motkoppling så att steget inte självsvänger.

Som flera skriver här är det inte alla kopplingar/rör som behöver neutraliseras, QQE 06/40 t.ex
är neutraliserat internt.

Avstämning är att att ställa in in- och utgångskretsar för maximal effekt/verkningsgrad och har
inget med själva neutraliseringen att göra.

Försök få tag på en äldre amatörhandbok så kommer det nog klarna.
 
hej hej

kolla denna sida för mera info www. hamradio.no/la2old/rör.htm

tackar för all information
 
Last edited:
Neutralisering var allra mest viktigt när slutstegsrören bestod av katodjordade trioder.
Dessa gick inte alls att få att fungera utan neutralisering.
På "höga frekvenser" som t.ex. 28 MHz blev det ofta tvunget att använda mycket speciellt anordnade
kretsar, t.ex. butterfly-kretsar med inbyggda neutraliseringskondensatorer för att få dem någorlunda stabila.

Tetroder och pentoder är mycket enklare att få till neutralisering och stabilisering hos, eftersom de dels har en naturlig
uppdelning av de interna kapacitanserna i galler-katod och skärmgaller-anod kapacitanser, och dels är galler-anod kapacitansen extremt liten jämförd med galler-katod kapacitanserna.

Det var beam-tetroderna som gjorde servoavstämda PA-steg möjliga. Med trioder hade man aldrig lyckats få bort återverkan mellan gallerkrets och anodkrets tillräckligt mycket.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top