New Carolina Windom - efarenheter eller åsikter?

hej bengt

antenntråden ar plastisolerad elektriker typ

unun transformatorn ar placeret 30cm upp från marken

på den kommer V anslutningen ett stk L tråd och 1stk vertikal typ (windom) samma mätningspunkt

(ingen jordanslutning )men et antal jordplansradialer ar viktigt

anslutning av koax ca 12meter längd till huset

2meter från boxen kommer min hf-choke luftlindad

givetvis ar mina rx/tx rigger jordad

swr på 160m 3.0 men jag kör inte på 160m ha ha

om du lutar den horisontelle tråden ner mot marken

då får man en lagre utstråling och battre swr då behöver man knapt en balun

men i mit fald kör jag båda ( jag brukar jämnföre med en 3 elm beam givetvis ar yagien

bättre i sin antennriktning )
mvh claus
 
hej bengt

antenntråden ar plastisolerad elektriker typ

unun transformatorn ar placeret 30cm upp från marken

på den kommer V anslutningen ett stk L tråd och 1stk vertikal typ (windom) samma mätningspunkt

(ingen jordanslutning )men et antal jordplansradialer ar viktigt

anslutning av koax ca 12meter längd till huset

2meter från boxen kommer min hf-choke luftlindad

givetvis ar mina rx/tx rigger jordad

swr på 160m 3.0 men jag kör inte på 160m ha ha

om du lutar den horisontelle tråden ner mot marken

då får man en lagre utstråling och battre swr då behöver man knapt en balun

men i mit fald kör jag båda ( jag brukar jämnföre med en 3 elm beam givetvis ar yagien

bättre i sin antennriktning )
mvh claus

Hej Claus.
Jag måste erkänna att jag har betydande svårigheter att få en klar bild av din Windom-antenn.
Du pratar om "V-anslutning, L-tråd och en stk verikal typ (Windom)". Jag får ingen uppfattning hur allt är konstruerat och hopkopplat!

Har du möjlighet att skicka en enkel skiss hur antennsystemet ser ut?

Utan att ha sett en bild tror jag mig ana hur du kan få ett lågt SVF på alla amatörband mellan 3,5 - 29,7 MHz.
Någonstans i kedjan av koaxkablar och komponenter finns det "något" som introducerar ett högt SVF som i sin tur bidrar med additionsförluster. Det kan också, eller dessutom, vara komponenter som har höga ohmska förluster.
Detta i sin tur kommer att ge ett lågt SVF nere vid sändaren.

T ex: 32 m + 10 m ger på 14-MHz-bandet spänning (hög impedans). 3 halvvågor på 32 m-tråden och 1 halvvåg på 10 m-biten.
Denna höga impedans bör (måste) omvandlas till c:a 50-ohm nere vid sändaren för att den skall kunna avge sin effekt. Hur detta går till är jag också nyfiken på?
Övriga band, där 32 + 10 m inte har något förhållande till våglängden kommer att presentera ett ohmskt motstånd plus reaktanser. Denna impedans skall också omvandlas till 50-ohm.

När jag, efter en installation, erhåller ett misstänksamt lågt SVF på flera frekvensband börjar en varningsklocka ringa...
eller som Walter Maxwell, W2DU skriver i sin handbok REFLECTIONS: A low SWR may kill you!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Jag tycker inte det är så dum idé med Windom. En tråd som inte är i resonans kan gå utmärkt som antenn om den inte har extrema impedansen som orsakar höga strömmar eller för låg strålningsimpedans med påföljande förluster.

Tricket är ju som bekant att komma ifrån den extrema impedansvariationen som man t ex får när man försöker använda en 3,5 MHz-dipol på 7 MHz, då man i praktiken försöker mata 2 ändmatade 7 MHz-dipoler som ger många kiloOhm. Då är det kanske bättre att i stället lägga sig vid sidan av trådens mitt och undviker därigenom den väldigt höga impedansen och följaktligen slipper vi höga spänningar och strömmar i matarledningen (Hög SWR=ökade kabelförluster).

Att välja en lagom lång tråd som strålar hyfsat på alla band och i den hitta en lämplig punkt där inte impedansen varierar för mycket mellan banden, att sätta en lämplig transformator mot denna impedans och till detta en god strömbalun är en viss konst men låter sig göras så att vi kan nyttja en enklare antenntuner och koaxkabel utan att få för stora förluster.

Det är väl inget fel i det?

Och visst kanske inte lika idealt som en dipol men man får många band och lika enkelt installera som en dipol. Tar lite plats. Allting har för och nackdelar förstås. Det är bara frågan om vi vill ha kvalitet eller kvantitet eller något lagom mittemellan? :)

Hälsningar
Per
 
Last edited:
Jag har också lite svårt att föreställa mig Claus antenn men så här har jag tolkat det hela.

OCFD_de_sm7nbo.jpg

Är detta rätt tolkning?

/Micke
 
Nu är jag på g att testa windom-konceptet (med vertikaldel, s k "new" Carolina Windom), så får vi se om den är något att ha ;).
Så här tänkte jag bygga den:
Screen Shot 2014-01-05 at 22.42.01.png

Här syns 4:1 trafon/balunen till vänster inbyggd i en låda av ABS-plast.
photo 3.JPG
I ovankant en rostfri ögla att hänga i isolatorn mellan de två horisontella antenndelarna.
Till höger en av tre W1JR chokes jag kommer att använda.
Min plan är att kombinera tre olika (dvs olika antal varv på FT240-43 toroider) enligt resultatet G3TXO tagit fram här och placera dem nedanför vertikaldelen. Choken på bilden ovan är alltså den med minst antal varv.

Här har jag satt choken i ett 75 mm avloppsrör som skydd mot väder och vind.
photo 2.JPG

Antennkontakten som skall sitta i botten på 4:1 balunen har jag förstärkt lite för dragavlastning.
Jag har helt enkelt hoppat över RG58-reduceringshylsan och istället fyllt tomrummet runt kabeln med epoxi.
Därefter fasade jag av ena änden på en bränsleslang från Biltema och "skruvade" in den i PL-kontakten och epoxin.
Bör hålla tycker jag. När den är kopplad i balunen skall jag även linda vulktejp över alltihop.
photo 1.JPG

Återkommer med resultat senare när antennen är uppe och testad.

PS. Kom gärna med synpunkter/förbättringsförslag/idéer. DS.

// Åke
 
När jag experimenterande med Windomantenner (byggde efter mått på FD4 dvs ca 41m 1,5 kvadrat totalt och 1:6-balun) så använde jag dem både hemma och portabelt med vad jag tyckte gott resultat. Jämförde med en dipol för två band med gemensam matningspunkt (40- och 20-meter) som satt monterade på ungefär samma höjd som FD4an och nästan parallellt. Har inga anteckningar eller minnen av att dipolen skulle varit bättre.

Det här är ett antal år sedan, kan någon förklara varför jag byggde med 1:6 istället för 1:4 som beskrivs i trådstarten?
 
Mitt enda försök med en Windom slutade i mer eller mindre katastrof för min hemelektronik. Jag hade en G5RV som suttit upp i många år. Den fungerade som jag tyckte bra. Visst man fick vrida lite på ATU när man bytte band, men det var ju inget konstigt med det. Plötsligt en dag fungerade inte G5RV, Bandkabeln hade nötts av och vittrade sönder när man tog i den. Under tiden jag fixade en ny bandkabel lånade jag en Windom av kompis som hängdes upp på samma plats där G5RV suttit.

Vid första provsändningen trodde jag åskan slog ner i huset. Högtalarkonerna i min stereoanläggning hoppade nog ut en decimeter eller två. Klockradion i sovrummet ylade, Och TV-bilden försvann. Visst antennen fungerade, men all elektronik var tvungen att vara avstängd och i TVns fall urkopplad.

Efter ett tag hade en ny bandkabel anskaffats och G5RV återfick sin plats och Windomen lämnades åter. Frid och fröjd i hemelektroniken.
 
I den traditionella beskrivningen av FD-4 så ansågs impedansen i matningspunkten ligga runt 300 ohm.
Därav 1:6 balunen. Fritzels ursprungliga FD-4 hade en ganska "ynklig" balun med liten CM-undertryckning.
De mantelströmmar på matarledningen som uppstår av den orsaken kan förklara Ulf/SEK:s "frispel" hos sin hemelektronik.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
hej åke

det ar en standard windom du bygger med horisontel utstråling.

då skal den upp mycket högt rundt 20m för att funka på dx

du har ingen aktiv vertikal del för en låg utstrålings vinkel i antennen

du har ingen möjlighet att ställa swr evnt med hjälp av jordplans radialer

i dit koncept finns ingen tuner?

din balun har endast 1-4 som ar på 50-200ohm

ser den inte ar trifilär viklat och säkert inte anpassat till x antal band

enligt min åsikt en dårlig lösning

mvh claus
 
Hej Claus,

Jo tanken är att det skall vara en vertikal del också.
RG58-an mellan 4:1 trafon och RF choken är tänkt skall stråla också, därav ej någon Guanella-balun.
Om det funkar återstår att se :)

Antennhöjden tror jag är ok. Den kommer att sitta på samma höjd som min nuvarade dipol.
Jag hade alldeles nyss ett 20 min långt QSO med VK4JU på 15m och i går kväll körde jag Kanada på 80m.
DX i mina öron ;)

// Åke
 
Last edited:
sm7czr

hej Finns det tuner i ditt concept, Claus?

svar nej anpasningen ligger i dels antennlängd hemmabygd balun samt jordplans radialer

redan innan uppsättning kollar jag min balun ohm plus swr gridippa

om du skal köra med 1,5 kilowatt då går det inte med en t200 kärne men ca 100watt

i mitt fall använder jag 8stk ferritter med placering 4stk på varje sida samt silvertråd

men då tål den 1,5 kw

det ar till att välja och vraka på nätet ang beskrivningar

en kollega till mig kör med den uppsättning du har Åke det funkar bra med tuner

hoppas det kommer att funka

mvh claus
 
hej micke

bingo bingo micke

och i boxen anslutas jordplans radialer efter behov
mvh claus

Radialer.......?
Ansluter du dom till koaxens skärm mellan choke och balun?
Så upprepar jag en tidigare fråga.....vilken vinkel ska det vara mellan benen 1 och 2 i V-et?

/Micke
 
hej igen

har blev tydligen fel

jag ansluter ved jord punkt mina radikaler

och ja till kontakt med koax skärm i boxen

kolla länken så ser du ett sätt man kan göre det på

vinkeln ja jag har ca 45 grader och den langa del ca grader

men min tomt er liten så ....

mvh claus
 
Back
Top