New Carolina Windom - efarenheter eller åsikter?

... Spontant är jag alltid jätteskeptisk till antenner som W3DZZ, G5RV, Carolina Windom etc, men om det inte finns fysiska möjligheter att köra med monobandsantenner eller med antenner som på olika band är udda multiplar, vad mer att göra?
En klassisk W3DZZ är alldeles utmärkt som tvåbandsdipol, låt vara att bandbredden på 80 m är mindre än hos en vanlig dipol. Med en matchbox klarar man den saken. Men det måste till rejäla traps för full effekt på 40 m.

/ Göstha
 
Last edited:
Hej APQ, reklamen är alltid bättre än verkligheten, och som synes från några inlägg blir det svf hur man än gör . Fördelen är att jag bara trycker på en knapp för att byta band och nackdelen är att vissa band är obrukbara.

Jag tänker jorda coaxens strumpa - nära TX så blir antenenn galvaniskt jordad även när kontakten dras ur. Antennens ben är redan galvaniskt förenade i balunerna. Återstår bara att se om C=1nF/3kV i antennens mittpunkt klarar statisk urladdning...

Din folded dipole ser intressant ut men får bli ett projekt till sommaren, men vad ger den för svf? Jag har alltid svf =1 enligt mätaren på min IC-7600 men 50 cm utanför ser det annorlunda ut som du även ser från mina mätningar ?!
Jag vill INTE at feedern strålar och jag vill INTE plocka upp mera brus från huset. Har varit flitig smff-are och vet hur underbart tyst det kan vara i skogen, men det förblir nog en dröm.

Hur drar man jordlinan från mittpunkten på din folded dipole utan att störa funktionen, eller är det inte enklare att hitta en jordpunkt i Z-matchen? Vilken S / Z-match rekommenderar du?
En fråga till men med risk att bli strypt: Kan man inte placera en 4:1 toroid i schacket och gå över till coax den sista biten?

73 de OLa

CUH de APQ
Radioamatörer stirrar sig blinda på bokstäverna SVF. Min beskrivning är ett "multibandsystem" och din fråga är omöjlig att svara på.
Om den avbildade folded dipolen "råkar" vara omkring en halv våglängd lång kommer impedansen i matningspunkten ligga mellan 240 - 300-ohm. Matas antennen med en 300-ohms bandkabel kommer SVF att vara hyfsat lågt.
Detta är emellertid INTE SYFTET med denna typ av antenn. På övriga, högre frekvenser, kommer matningspunkten uppvisa helt olika matningsimpedanser och ett mycket högt SVF erhålles i matarfeedern. Därför rekommenderas hemmagjord öppen feederstege. Dess karaktäristiska impedans är oväsentligt men av praktiska skäl kan man tänka sig 300 - 700-ohm. En sådan stege har i det närmaste försumbara additionsförluster trots ett högt SVF. (Läs mer och ordentligt i t ex ARRLs Antenna Handbook!)

Om den öppna feedern görs fyrtrådig strålar den mindre och följaktligen har den mindre tendens att plocka upp lokala "närstörningar".

Jag själv var tvungen att byta till fyrtrådig stege när XYL skaffade sig en ny TV vars störningar maskerade svaga nyttosignaler. Jag kan ge dig beskrivning och bilder på min hemmagjorda fyrtrådiga stege. Bra beskrivning finns i ARRLs Antenna Handbook.

Jordningen i symmetripunkten kan göras med 1mm cu lacktråpd e d och bör gå vinkelrätt ner till marken och avslutas med ett enkelt spett eller ett cu-rör. F ö okritiskt.

Avstämning av hela systemet - antenn plus feeder - åstakommes med en balanserad tuner. S-match eller Z-match går säkert bra.

1:4 Balun. Jag stryper dig inte, men du STRYPER dig själv och output-effekt där feederns nederimpedans avviker från 200-ohm.

73 och lycka till
Bengt
SM6APQ
 
Hej BNV !
Jag ser att resonans ligger lågt på 80m, och högt på de högre banden. Detta löser du med ca 1nF mitt på antennen.
73 de OLa

Tack för tipset. Men jag vill gärna ha lite teori bakom. Placering + värdet 1nF?
Och varför höjs resonansfrekvensen på 80m men sjunker över 80?
// Åke
 
Tack för tipset. Men jag vill gärna ha lite teori bakom. Placering + värdet 1nF?
Och varför höjs resonansfrekvensen på 80m men sjunker över 80?
// Åke

Åke, jag trodde du redan visste detta.....:)

så här funkar det..

Man trimmar antennens längd så att resonansfrekvensen stämmer på 40m sedan "förkortar" man tråden genom att införa en kapacitiv reaktans i antennens mittpunkt / strömnod.

Denna reaktans påverkar alla frekvenser där den ligger i ett strömmaxima.
Eftersom frekvensen stiger så sjunker ju impedansen i denna konding och då påverkas resonansen i allt mindre grad.
Kort sagt, mest påverkan på 80m.

/Micke
 
hej för info bare

den orginale äkta russian windom ant finns utan koax utan stege

endast en tråd ner (här har man aven en vertikal utstrålning samt horisontell utstrålning)

avstämning kan man göre med olika varianter tuner unun balun och nu tydligen med strömbalun

finns ingen standard benämning

vi pratar här om multibands antenner med liten yta

med tydligen får någon plats med 40meters längder horisontelt

då finns där helt andre ant att sätta upp
 
@Micke:
Jo, så långt är jag med. Jag var mest fundersam över varför resonansfrekvensen påverkas positivt på 80 (eller 40 i ditt exempel) men negativt på banden över.
Eller är det något jag missat här?
// Åke
 
BNV de APQ

Jag är på R-museet i morgon, onsdag 15-jan. fram till kl 2100. Kanske du kommer upp på en snabbvisit?
(förlåt inhoppet folks!)

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
@Micke:
Jo, så långt är jag med. Jag var mest fundersam över varför resonansfrekvensen påverkas positivt på 80 (eller 40 i ditt exempel) men negativt på banden över.
Eller är det något jag missat här?
// Åke

Det är i praktiken endast 80m som flyttas upp (förutsatt att antennen är klippt för 80m)
I teorin så åker alla frekvenser upp där mittpunkten är en strömnod.
På 40m är mittpukten en högohmig spänningsnod och kondensatorns reaktans är då så låg i förhållande till antennens impedans att den uppfattas som en kortslutning. Kondensatorn påverkar alltså inte dessa frekvenser där den sitter i en spänningsnode.

/Micke
 
Det får bli lite antennarbete när snön ger med sig en aning.
Hade en longwire uppsatt och en blindkäpp för 2m och 70cm, men dessa åkte ner när vi skulle lägga om taket på huset.

Antingen får det bli en ny longwire eller en windom uppe på berget som ligger bakom kåken.
Tänkte bara ställa en liten fråga ang. koaxen.
Har lagt märke till att de flesta som bygger en liknande antenn använder RG58.
Nu har jag dåligt med RG58 kvar, men en hel ring med gammal RG8 som blivit liggande.
Skall jag skaffa ny RG58 eller är det inga nackdelar att använda den gamla RG8 kabeln?
(mer än att den är ganska styv)
 
Om du skalar bort 30cm av den yttre isoleringen och flätan är oxiderad hade jag inte använt kabeln. Jag vet att egenskaperna på en koaxialkabels dielektrum förändras med tiden men inte exakt vad som händer och vad konsekvenserna blir. Kan tro att impedansen ändras något vilket inte borde spela så stor roll om du inte kör med hög effekt (>100W).

Jag anväder av princip alltid RG58 till kortvåg så länge kabellängden är under 25m.
 
Kabeln ser lika fin ut som när den var ny, har varit lagrad torrt och fint i alla år i sin inplastade förpackning.
Men den sparar jag nog till VHF-UHF antennerna, så det får bli en beställning på en rulle RG58.

Jag frågade tidigare i tråden om bästa valet var en Balun lindad på en kärna eller en Guanella Balun.
Tydligen var en enkel-kärne lindad balun bästa valet i det här fallet, men när är det optimalt att välja en Guanella Balun ?

Nu tänkte jag nyttja bergknallen bakom huset för lite antennexperiment, men behöver dra koaxen (-arna) över gräsmattan ca: 10 meter.
Så nästa fråga är vad det skulle få för inverkan om jag grävde ner den i gräsmattan ?
Kommer nog att dra upp tre stycken till berget.
 
Jag frågade tidigare i tråden om bästa valet var en Balun lindad på en kärna eller en Guanella Balun.
Tydligen var en enkel-kärne lindad balun bästa valet i det här fallet, men när är det optimalt att välja en Guanella Balun ?

Om antennen är mycket asymetrisk kan du lika gärna använda en Unun.
Om du har en symetrisk balanserad antenn passar det bäst med en Guanella lindad på två kärnor.
Den ger då förutom sin 4:1 omsättning också hög CM-dämpning förutsatt att den är lindad på lämplig kärna.

En ändmatad tråd eller en t.ex 10% matad OCFD fungerar lika bra med en Unun eller ska man kanske säga "spartransformator"

/Micke
 
Hokus pokus med Baluner.
Under hösten lindade jag ett antal baluner typ bal-un 4:1 för att anpassa RG58 till en Windom. Lägst svf fick jag med Guanella strömbalunen se QTC nr 11/2013.
Test: Med ett motstånd 200ohm på utgången och svf-mätare på ingången ser jag 50ohm / svf 1.0 från 1.5MHz till ca 25MHz. Därefter stiger svf till ca 1.4 vid 30MHz. Så långt var det frid och fröjd MEN... när jag ansluter 11m RG58 på ingången har jag svf 1.4 / 80 ohm vid 3.6MHz.
Jag behöver nämligen 11m RG58 för att komma in i shacket.
Vore intressant om du har möjlighet att göra en liknande mätning.
/OLa
 
Back
Top