Ni som sålt prylar: Vilken fraktservice har fungerat bra?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Jag planerar att sätta ut en hel del prylar på Tradera framöver.

Tunga saker finns ingen ekonomi i att skicka. Där blir det avhämtning
som gäller, men lättare saker verkar man kunna skicka.

I mitt närområde finns minst tre frakttjänster som erbjuder paketfrakt
till privatpersoner till "Service Point" dit addressaten kan åka för att hämta
utan att behöva vakta i hemmet: exvis PostNord, Schenker PrivPack samt DHL.

Att skicka med Tracking anser jag vara nödvändigt för att undvika strul
om att saker inte kommit fram.

Erfarenheter?
 
Hej Ulf!

PostNords "skicka lätt" tycker jag fungerar bra.
Går i samma ström som REK (rekommenderat)
Spårbart och relativt billigt.

Pris, mått och vikt för Brev Skicka Lätt​

PrisUpp till 1 kg 63 kr
Upp till 2 kg 95 kr
MaxmåttLängd 60 cm
Bredd+längd+höjdHögst 90 cm
Minsta måttLängd 14 cm, bredd 9 cm
Maxvikt2 kg

73 Kricke
 
Skickade nyss ett 2 kg paket med Schenker. Lade till försäkring för 25 kr, som täcker upp till 5.000 kr. Totalt 137 kr. OK, tycker jag.
 
Jag brukar använda Schenker på TRADERA som budare, enkelt att boka och okritiskt när det gäller storlek och vikt på paketet, samt bra pris via TRADERA.
Att skicka med Schenker utanför TRADERA, är lite mer pilligt, måtten är kristiska och det är många saker att fylla i, samt dyrare.
Sen har det ju betydelse var och hur man lämnar in paketet. I mitt fall PEKÅS i Kil där är inte mycket folk och de är relativt snabba och rationella med inlämningen och utlämning.
Sen kommer inlämningskvitto på mailen.

Körde ett tag med Postens blå påsar för 2 kg, men de är numera för dyra och fungerar som brev, ingen som helst spårbarhet.
Dessutom är de gula brevlådorna försedda med för smalt inkast.... Så de måste lämnas hos Postombud.

Inga budare har någonsin slarvat med transporten, alla paket eller brev har kommit fram. Och jag har skickat många. Även mottagna har alltid funkat. På SRS tiden sände man upp tio brev varje dag till amatörradiokunder, med broschyrer, scheman etc. det blir tusentals på året.
Aldrig en miss av posten.

Däremot kunde det hända att vi tog emot paket, från kunder som reklamerade, eller skickade radio för service.
En dyr TRX, IC-751A exvis, kunde ligga helt löst i en låda, VFO:n var såklart inslagen och hela fronten förstörd, sådant hände ofta.
Dyra handapparater kunde skickas till SRS i brev, som inte är sårbara, men med tur kom de fram i alla fall.
Att sen skylla på budaren, posten eller annan går ju inte.
Man måste alltid veta hur väl man skall emballera ett paket för att det skall hålla.

Säljer man på TRADERA så säljer man ju även budtjänsten till köparen, dvs han betalar frakten, då är man återförsäljare till Posten eller Schenker och har ansvar för försändelsen.
Händer en olycka hos budaren, och det uppstår skador trots rätt emballage, hos Schenker eller posten så ersätter de natuligtvis.
Men de tär onödigt då många varor kn var svåra att ersätta.

Ändå hör man ständigt folk som misslyckats med att skicka saker.
Min erfarenhet är att folk glömmer att skicka, och skyller på budfriman, skiter i att skicka bara de får betalt, i brottsligt syfte och hoppas att mottagaren skall bli esatt av budfirman.

Köp aldrig av någon som skriver att han "inte ansvarar för postens slarv".

Att buda är jobbet som en budfirma gör.


SM4FPD
 
Back
Top