NiMH laddbara batterier?

SM7MCD

Well-Known Member
Hur är forumets erfarenhet av NiMH-batterier?
Jag har under ett par års tid använt ett 40-tal av kinesisk tillverkning, fabrikat GP.
Resultatet är minst sagt varierande, vissa batterier "tappar" kapacitet helt plötsligt, för att lika plötsligt få tillbaka kapaciteten ??? :confused: :( :(

Jag upplever det nästan omöjligt att ha 10-20 batterier i serie, alltid är det några celler som tappar kapacitet.
Jag vet att när kineserna började att tillverka NiCd-batterier i början / mitten på 80-talet hade man stora problem med renheten i processsen med tillhörande kvalitetsproblem, är det samma historia igen?

Att använda 2-4 celler i serie funkar OK, men sannolikheten att få en "dålig" cell med 10-20 celler i serie verkar vara för hög.

Hur laddar ni? Någon som märkt samma problem? :confused: :confused:

Leif SM7MCD
 
Jag har märkt samma sak med acce-pack för RC-bilar. Vissa pack håller väldigt länge i den minst sagt elaka behandling den utsätts för i en RC-bil. Andra dör mycket snabbt, bara efter ett tiotal cykler.
Om jag då löder isär cellerna så är det nästan alltid en cell som är heldöd medans resten är relativt oskadade.

RC-bilen är lite brutalare än en radio, urladdning med toppar på 20-40 A, drifttid på 5 - 10 minuter. Därefter snabbladdning med 3-5 A, ibland när packen fortfarande är varm (om man är körsugen :cool: )

Så mitt svar är definitivt "ja", kvaliten är skiftande även om man håller sig till samma märke hela tiden.

Annars kan jag rekommendera RC-butiker för köp av accar. Där finns både kunskap och låga priser.
2 st 7.2V pack i serie blir en fin 14.4V pack till radion. Varje pack kostar inte mer än 200 - 300 kr beroende på kapacitet.

RC-folket går mer och mer över till LiPo. Men det är riktigt besvärliga accar med brandrisk både vid uppladdning och för djup urladdning.

73 SM0RVV (Jag använder sonen som "alibi" för att få köra RC-bil ;) )
 
Det märkliga är att en del (nästan alla) dåliga accar helt plötsligt blir OK igen efter lite laddning och urladdning :confused:
Är det gasbildning inne i cellen? Jag har testat med 0.3 A, 1 A och 3 A. Alltid samma fel, en "slumpmässig" cell lägger av efter bara ca 10% av nominell kapacitet. :confused:

Leif SM7MCD
 
Köpte på rea

För några månader sedan köpte jag på rea en laddare med 4 lite kraftigare batterier av välkänt fabrikat. Priset var riktigt bra. Avsikten var att ha reservbatterier till digitalkameran, när de vanliga tar slut när man är ute.. De 3 första gångerna jag hade laddat och använt batterierna var inga problem, men sen de efterföljande gångerna märkte jag att själva laddaren var mycket varm .. även batterierna. Visserligen var laddningen OK, men misstänker ändå dålig kvalité på batterierna, kanske begynnande kortslutning??

Har slutat använda laddaren, så någon dag får jag väl slänga skiten.. har ingen lust att reklamera dom. Använder IKEAS billiga gula batterier istället, funkar bättre.
 
SM5KRI said:
De 3 första gångerna jag hade laddat och använt batterierna var inga problem, men sen de efterföljande gångerna märkte jag att själva laddaren var mycket varm .. även batterierna. Visserligen var laddningen OK, men misstänker ändå dålig kvalité på batterierna, kanske begynnande kortslutning??
Satt igår kväll och letade information om just batterier på fotosidan.se, och fann då följande tråd, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=62963. Läs Arne Lindelöfs inlägg från den 31/7-06, tredje uppifrån. Kanske dina batterier också fått temperatursensorn utbytt mot ett motstånd...?

73 de Lars, sm6rpz
 
Här hittade jag en intressant tråd i ett RC-flyg forum:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=104967

Innan man löder ihop ett serie-pack ska man alltså vara säker på att alla celler håller samma laddning.
Om någon cell sedan kommer ur fas med resten av packet så kan man långsamladda under lång tid för att få alla celler att komma ikapp, utan att skada de celler som blir fulla först.

M a o, jag har nog släng acce-pack i onödan tidigare... :(

73 SM0RVV
 
Jag tackar för all hjälp, och tips med olika forum. Jag har bläddrat en del på de forum som nämnts plus en del som länkades till på dessa forum.

En förbryllande sak är att "dåliga" celler blir "bra" igen, det gör att har jag 10 eller fler celler så är nästan alltid en "ny" dålig som jag tidigare skrivit.
Min tidigare erfarenhet av NiCd-celler sa mig att det gick efter ett par upp- och ur-laddningar så kunde man sortera cellerna och "plocka ihop" ett bra "akkepack".

Problemet med denna felsymtom är att det är svårt att sortera då sorteringen ändras hela tiden ... :confused: :confused:

Vad säger ni som köpt färdiga "akkepackar", har dessa funkat bra med NiMH, eller har det varit stor variation?

Jämför man med NiCd så har man ökat energimängden med 200% (1000mAh till över 2000mAh i ett vanligt R6-batteri), har någon upplevt som att kvaliteten är jämnare vid lite färre mAh?

Leif SM7MCD
 
Back
Top