NMT Biltelefon info? Bygga om osv

pher

Member
Hej,

Kom nyligen över en gammal biltelefon. Ni vet en sån där stor sak med väska och handtag. :) Gissar NMT 450.

Jag har juh sett att dessa säljs ibland på loppisar och liknande. Det sägs att dessa kan byggas om till 70 cm? Men var hittar man information om detta? Hur bökigt är det?

Min model är en Panasonic EF-3390. Verkar vara tillverkad av matshuita. Vet i princip ingenting om dessa telefoner. Antenn saknas. Känner inte igen antenn fästet. En aning likt FME, men det passar inte.
Hur fungerar det med telefonnr till dessa? När man slår på den syns ett 6 siffrigt nummer ett kort tag. Försvinner sedan. Är det telefonnumret eller? Sitter det någon kort som i nyare telefoner? Jaa som ni märker saknar jag information i ämnet och skulle gärna vilja ha lite info innan börjar rota för mkt med den.

Kan kanske försöka ta någon bild om det hjälps?

Tacksam all hjälp :)

Mvh SM5YGP
 
Kolla här

Hej,

Du kan kika in på http://oh3tr.ele.tut.fi/english/modifications.html och
http://www.kotinet.com/oh8jep/eric431.html

Du kanske kan hitta något där. Om det gäller just den modellen du har vet jag inte.
Håller själv på att bygga om en Ericsson 431C. Men just nu ligger det projektet i dvala.

73 de SM4WWG // Jörgen


pher said:
Hej,

Kom nyligen över en gammal biltelefon. Ni vet en sån där stor sak med väska och handtag. :) Gissar NMT 450.

Jag har juh sett att dessa säljs ibland på loppisar och liknande. Det sägs att dessa kan byggas om till 70 cm? Men var hittar man information om detta? Hur bökigt är det?

Min model är en Panasonic EF-3390. Verkar vara tillverkad av matshuita. Vet i princip ingenting om dessa telefoner. Antenn saknas. Känner inte igen antenn fästet. En aning likt FME, men det passar inte.
Hur fungerar det med telefonnr till dessa? När man slår på den syns ett 6 siffrigt nummer ett kort tag. Försvinner sedan. Är det telefonnumret eller? Sitter det någon kort som i nyare telefoner? Jaa som ni märker saknar jag information i ämnet och skulle gärna vilja ha lite info innan börjar rota för mkt med den.

Kan kanske försöka ta någon bild om det hjälps?

Tacksam all hjälp :)

Mvh SM5YGP
 
pher said:
Hur fungerar det med telefonnr till dessa? När man slår på den syns ett 6 siffrigt nummer ett kort tag. Försvinner sedan. Är det telefonnumret eller? Sitter det någon kort som i nyare telefoner? Jaa som ni märker saknar jag information i ämnet och skulle gärna vilja ha lite info innan börjar rota för mkt med den.

Kan kanske försöka ta någon bild om det hjälps?

Tacksam all hjälp :)

Mvh SM5YGP

När det gäller de telefoner jag har haft och brukat för länge sedan var telefonnumren för det mesta inbränt i något EPROM i hop med telefonens mjukvara, inga SIM-kort som idag där numren är kopplade till kortet inte till telefonen.
 
Tack så mkt för er information. Allt är jättebra :)

Gissar att de sitter en inbyggd laddare i apparaten för den verkar bli lite laddad när jag kopplar 12 volt på den. Ganska naturligt kanske :)

Har tagit några bilder på den, så ser ni hur den ser ut? Manualer svårt att få tag på? Har sökt lite på nätet, men hittat väldigt lite om denna modell. EF 3380 verkar också finnas. Skillnad?

Ett sex siffrigt nummer blinkar till när den startas. Kan det vara telefonnumret? Tips på vad för antenfäste det är?

Hur har fungerar PTT funktionen när ni gjort om dessa telefonlurar till 70 cm? Har ni satt dit egen ptt eller?

Mvh SM5YGP
 

Attachments

  • antennNMT.jpg
    antennNMT.jpg
    81,3 KB · Views: 123
  • IMG_2108.jpg
    IMG_2108.jpg
    56,3 KB · Views: 1.336
  • IMG_2113.jpg
    IMG_2113.jpg
    56,1 KB · Views: 186
  • IMG_2115.jpg
    IMG_2115.jpg
    65,6 KB · Views: 689
Fortsätter denna tråd då andra kan ha nytta av den..

Um, inte blivit så mycket klockare. Har dock fått veta att antennfäste är TNC för andra som kanske undrar.
Har även varit och pratat med kunnig person som säger att NMT450 inte går att bygga om till 70 cm. Jag påstod då att jag nog trodde att det gick men nej menade han på eftersom 450 är gjorda för 450-460 Mhz. Även en annan radiokunnig kille påstod detta. Tycker det verkar lite underligt för man har juh hört många radioamatörer prata om att det går att bygga om NMT450. Har inte forskat speciellt mycket i ämnet ännu men lite konstigt var det.
Han påstod att MTD går att bygga om. Tydligen någon tidigare variant innan NMT. Jaa lite skumt att han tyckte att det inte gick. Fick även se ett museiföremål. Bland de första mobiltelefonerna där man anropade en växel om vilket nr man skulle till. Sedan fick man en ledig kanal. Fanns 12 st på denna maskin (SONAB). Fungerade alltså i princip som om man ringer via VHF radion (båt).

Har skaffat en antenn till "maskinen" nu men sen står bara och söker på signal. Enligt samme kille innebar detta att maskinen var redo för containern. Saknar man pinkod är det kört. Det ska bli grönt eller gul på en lampa annars är det kört. Då fungerar inte maskinen menade han på. Fick även reda på att NMT450 är igång till sista december iår.

Jag bifogar bild på display samt även bilder på innehåll hos den ena halvan av apparaten. Den andra verkar innehålla mest batteri. Har inte öppnat.

Någon som känner till något??

Mvh Pher /SM5YGP
 

Attachments

  • telnummerfrageteckn.jpg
    telnummerfrageteckn.jpg
    91 KB · Views: 220
  • IMG_2135_narbild.jpg
    IMG_2135_narbild.jpg
    90,5 KB · Views: 138
  • IMG_2129_oversikt.jpg
    IMG_2129_oversikt.jpg
    83,7 KB · Views: 121
  • IMG_2128_dupl.jpg
    IMG_2128_dupl.jpg
    76,7 KB · Views: 147
  • IMG_2137_NMT450.jpg
    IMG_2137_NMT450.jpg
    79,5 KB · Views: 310
Back
Top