Det här med nödsignalering på kortvåg är ju inte helt bra pga att när man är i nöd, då vill man ju att någon som är nära ska höra och agera, där har ju marin VHF.en fördelen att dels passas kanal 16 av i princip alla till sjöss, inkl sjöbevakningscentraler och Sweden rescue. Ropar man MAYDAY här får man kvickt hjälp från nära håll. För stora haven tror jag fortfarande att MF-frekvensen 2182 KHz används, även om det nu är så att telegrafisten inom handelssjöfarten är avskaffad. Där har man ju numera lagt tilliten till satellitkommunikation för långväga förbindelser
Inom flyget är som sagt den internationella nödfrekvensen 121.500 MHz, det finns en militär dito på 243.000 MHz. Sedan finns ju ELT-systemet (Emergency Locator Transmitter) vilket består av satelliter som lyssnar efter automatiska nödsändare som sänder på 406 MHz.
Det finns dock lokala initiativ, i Karribien t.ex där man utlyst ett antal olika nödfrekvenser för området,
3.775 MHz, 7.115, 7.150, 14257, 14330 för att nämna några..
Vad gäller USA så har de ju CB-radiofrekvenser som verkar passas (av någon?) i det fall någon får problem ute på vägarna, hur säkert det är har jag dock ingen uppfattning om.
Sedan har vi ju Australien där mycket kommunikation sker över olika kortvågsband, vilka frekvenser det handlar om där har jag inte koll på....
Så visst, runt om i världen ser det lite olika ut, här hemma är väl dock mobiltelefonen den som regerar...