Nödsamband över amatörradio, en villfarelse?

nikgus

Active Member
Det har skrivits en del om nödsamband över amatörradio på sistone, framförallt i samband med diverse naturkatastrofer i andra länder. Men hur ser det ut i Sverige?'

Många lyfter fram hur mycket nytta amatörradion gör i ett katastrofscenario, men ingen verkar vara intresserad av att bygga upp en fungerande struktur eller organisation. När man tar upp frågan på tal med klubbarna så blir reaktionerna oftast ganska svala, eller helt ointresserade.

Samtidigt som man är mån om att hålla fram nödsamband åt samhället som en viktig funktion, så går det liksom inte att få ut ett regelverk, frekvenser, tester etc... Vem ska åka till kommunkontoret när det blir strömavbrott, och vem ska denne prata med? Vad säger dom på kommunkontoret när en kille med en Baofeng dyker upp där?

Repetrarna är inte försedda med någon reservkraft, lyfter man frågan så blir svaret ofta att det antingen är för dyrt, eller för osannolikt att man får ett strömbortfall.

I min egen del av landet verkar amatörerna ha lagt ner 2m helt och hållet, och gått över till DMR och Dstar(vet ej, jag har inte någon sådan radio), men det är tyst i etern.

Har ni också upplevt detta i era klubbar, att man gärna framhållet nödsamband som en viktig del av amatörraidon som samhället ska vara tacksam för, men att man samtidigt inte erbjuder en fungerande produkt?
 
Viktigt ämne du tar upp,
Så som du beskriver det kan det säkert vara i de flesta fall tyvärr, men inte överallt.
Kolla på ssa:s hemsida https://www.ssa.se/ssa-play/
En riktigt bra föreläsning av Bernt SA6RTJ.
Ett liknande analogt system som han visar har byggts upp här med hjälp av vår lokalklubb, FRO och Kommunens säkerhetssamordnare.
Vad jag hört kommer ett antal länsstyrelser förses med kortvågssändare i ett pilotprojekt och i förlängningen kommer kommunerna behöva liknande möjligheter att kommunicera med sin länsstyrelse.
Här kommer amatörerna in, åtminstone här i Åmål/Dalsland.
Jag har tagit över en mast från en lastbilscentral på en höjd här i Åmål och den skall vi använda för att köra remote amatörradio men även för nödsamband.
Då den kan användas när skiten träffar fläkten så kommer kommunen fixa el och internet till den men den skall även förses med batterier och solceller så det funkar vid strömbortfall.
Det hade varit intressant att höra om fler klubbar har liknande projekt på gång så man kan samarbeta.
73 de SM6POP
 
Ta kontakt med radioamatörerna i Östersund. De har sedan många år byggt en fungerande lösning och är en del av civilförsvaret i kris.
 
Back
Top