Nordiska VHF mötet 2004

Nac på Torsadagar

Det var väl ett bra förslag att allokera Torsdagarna på samma sätt som Tisdagarna?.
Enkelt att förstå och att komma ihåg.
På individnivå är väl enda nackdelen att en del kvällar i veckan redan är allokerade till annat är radio, men det är väl inget problem att ta hänsyn till i diskussionen.

Ang. 70MHz,
fyrar, riggar m.m är väl QRV med kort varsel, hur är det med tillstånden för 70MHz,
är det aktuellt 2005 eller är det en hypotetisk diskussion för ham'sen i SM.

/Christer
 
Ang 70 MHz:
Anders SM2ECL har fått uppdrag att ¨leta efter lediga frekvenser på 70 MHz för underlag för en diskussion med PTS. Får maila Anders och fråga hur det går....
/ Tommy SM6NZB.
 
Ang. 70 MHz
Hej Alla
Med de disskutioner som varit med PTS avfärdas bara frågan att bandet inte är något amatörradio band!
Min mening vara att försöka hitta lediga frekvenser som kan finnas och söka specifikt för dem!
Fick tipps om att räddningsverket hade frekvenser de inte utnyttjade som en möjlig väg att gå.
Min kontakt som jag fick via SM4GT skulle höra av sig men har inte gjort det.
Finns det någon som har kontakter på räddnings verket som kan ta vid??

GLAD PÅSK ! 73 de Anders SM2ECL
 
Hej
I Borlänge tog jag upp frågan om flytt av 50 MHz testen till 2:a TORSDAGEN i månaden.
Ingen hade något att säga emot detta.
Jag har diskuterat detta med SM4ULL på SK4WV per telefon och vet att det inte passar
den klubben då dom har månadsmöte just då men det är sånt som går att fixa.
vårt svar på VHF-mötet blir alltså att SM är FÖR FÖRSLAGET.
Vi var ju det förra året redan men OH kunde inte gå med på det så det blev stopp....
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Jag tycker vi borde ha all SHF trafik på samma dag alternativt flytta på någon av SHF testerna till en Torsdag.
6m är ett band där mer långväga kontakter tas då det ofta är konditioner. Amatörer runt om i Europa och övriga delar av världen vet om att vi i Europa är extra aktiva på 6m just 4e tisdagen i månaden.
Ändrar vi det så kommer många att sitta och bevaka bandet helt i onödan pga av att de inte vet om ändringen.

Just my 10 cents!

73 Magnus
 
Hej
Ivan skriver:

" Necessary actions:

All Nordic countries are to relocate the 50 MHz activity contest to the second Thursday every month. (And we have to tell the UK, Italy and Poland about it too!) "

Vi har ett gemensamt forum för VHF managers i Reg 1 med en bulletin som kommer då och då. kolla på: http://home.hccnet.nl/a.dogterom/Newsletter/

Där sprids regeländringar snabbt till övriga länder.

tipset från SSA VHF sida !

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Andra länder i hela världen eller bara Europa???
Känner flera borta i USA som försöker om möjligt vara QRV på 4e tisdagen.
 
QRV i USA?.
W <-> SM kontakter på 6m = Inte aktuellt på ett bra tag.
W <-> SM kontakter på 10m under de tidiga timmarna då NAC går = Inte aktuellt för många i SM på ett bra tag.

eller menas nåt annan NAC-band?

/NCL
 
Inte aktuellt, men mycket möjligt, 6m är ju det sk "Magic Band"
Det är inte ovanligt att längre kontakter kan genomföras när bandet verkar dött, 6m kan vara öppet även om 10 och 12m är stängt, eller verkar stängt. Just på på testdagen råder mycket aktivitet och det innebär en bra förutsättning för att få en kontakt.

73 Magnus
 
jo, lite optimism skadar inte - men ändå.....

det kan nog vara hur mycket nationell NAC aktivitet som helst i SM och ändå ökar inte chanserna att få 6m QSO W<->SM.
Vad beror det på: solfläckarnas antal, dvs. solcykeln.
Var befinner vi oss nu: - på utförsbacken, dvs SFI är lågt och uppmuntrar inte det minsta till 6m QSO SM<->W. F2 utbredning lär vara en grundmekanism i de "hoppen" till W och F2 gillar höga SFI. Au räcker inte till, troposcatter och MS räcker inte till på den distansen och EME kräver mer än 50W erp .
10m kan, med mycket tur, nykammat hår, medvind och utförsbacke, prestera nån liten öppning i år mellan SM<->W även mellan 17-18GMT(?) då NAC CW/SSB går, även om chanserna är större andra tider på dygnet (natt).
Senare under 2005 lär även 10m få sin släng av lågt SFI, dvs. tyst och lugnt dygnet runt förutom kortskip via Es ev. lite Au och MS. Undrar om det blir nåt F2 alls.

Maskinmoder (WSJT m.m) borde vara ett primärt val i för att köra 6m och 10m med tanke på hur mycket brus man måste lyssna på ett par 5-7år framöver. ;)

/NCL
 
Nykammat hår var en ny en HI HI, Den har jag inte hört förut. Hemlängtan o pissnödig brikar ju vara med annars.

Hörde Californinen på 10m för mindre än en månad sen.
Hörde sydafrika på 6m i förrgår.
T33C har jag med hört på 6m under deras aktivitet men inte lyckats få QSO.
Tror inte bara det är i USA som folk är medvetna om 4e tisdagen i månaden. Ger er ut på lite 6m sidor och kolla.

73 Magnus
 
Back
Top