Norkisk test

sm0lcb

Well-Known Member
Hej,

I helgen gick det ännu en nordisk test samt REG 1 test. Inte mycket aktivitet som vanligt här i sverige och övriga nordiska ländet. Jag aktiverade mig lite på 23cm och lyckades efter ca 10 timmar (till/från aktivitet) att logga hela 10 stationer. Man får vara glad att det blev tvåsiffrigt hihi.

Bara 5 aktiva SM-stationer SM3BEI, SM3LBN, SM0DFP, SA7W samt SK7MW. Lyckades lura upp 5 DL-stationer mot mitt udda QTH. Det var inte lätt och inte har de tid att prova. Man hitter knapp prova i 5 min innan de vill veva vidare... Lite kort tid när de flesta är över 500 km och condsen obefintliga.

Förväntar mig inte mer aktivitet från norden i nästa nordiska test (REG1) och man får väl se om man själv kommer att vara igång...

en rapport från en inte så aktiv test de ULF/SM7LCB
 
Hej
Fick en idee under RS-05 när Ivan OZ7IS och jag satt och snackade....
Varför inte flytta Kvartalstesten så att den går samtidigt med dessa Nordiska tester ?
Då blir det ju aktivitet i SM.
Sen kan man ju fundera över detaljerna, skall det fortfarande vara 3 timmer phoni osv...
Vad sägs om ideen...
/ 73 Tommy SM6NZB/G
 
Det tyckar jag låter som en bra idé. Vi pratade på PI4Z om at koordinere aktiviteten mellom PA & OZ/SM lite bättra gennom att avtala en eller två timar inom de 24 timar för detta. Den idé kommar jo bra överens med Tommy's forslag.

Problemmet här är jo, att man mistar mycket tidd met att beamer mod OZ/SM, når man inte vett när nogon är aktiv. Der höras ofte kritik här, om att OZ/SM aldrig är QRV på "vora" testar, men bare på NAC.

73 Uffe PA5DD
 
Jag tycker det låter som en jättebra idé att lägga kvartalstesterna i samband med de nordiska testerna /REG 1 testerna. Då kan vi få ett 3 timmars fönster där stationerna på kontinenten vet att vi är igång här uppe i Norden.

Kan man sedan samordna detta med våra Nordiska grannar så kan kvartalstesterna bli riktigt roliga, idag är det får låg aktivitet för 3 timmars testkörande.... brukar bli en timme intensivt sedan två timmars väntan på att testen skall sluta.

73
Tobbe/SM7EOI (SA7W)
 
Kanske det men,
- skall kvartalstesten vara på fler band?
- skall kvartalstesten tillåta cw?
- tid, kanske 4 timmar och med slut 11z?

Kör sällan kvartalstest och ramlar mest in på REG1 när det passar med under de 24 timmarna.
Tror inte en samlokalisering av de två testerna skulle höja mitt deltagande.
Det blir någ REG1 om det passar och man har lust då...

ULF/LCB
 
Hej
Kul att även Ulf PA5DD är med i forumet, det hade jag inte sett, välkommen !

En fråga, är det någon som kommer ihåg VARFÖR vi har kvartalstester ?
Har det med att göra att de som inte kan CW skall få en chans att dra in poäng eller.....

Om vi kör phoni 3 timmar på söndag morgon som "kvartalstest" vad händer med de som vill
köra 24 timmar, de är inte många jag vet, men de kan ju inte köra samma stationer igen för
att det är söndag morgon...

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Hej

Det är såklart ett dilemma att man inte kan köra stationerna igen på söndag morgon om man redan kört dom tidigare. Problemet kanske inte är så stort, det verkar ju inte vara många SM/OZ stationer som kör 24 timmars testerna.

Det kanske är läge att diskutera kvartalstester och nordiska tester på VHF mötet. Det verkar vara ett vikande intresse för dessa tester om man ser till deltagandet de sista åren. Frågan är om vi har för många tester ? Vi kanske skall "skrota" några tester för att försöka koncentrera aktiviteten till ett färre antal tester ?

73
Tobbe/SM7EOI (SA7W)
 
Back
Top