Normaltid(vintertid) eller sommartid(+1 timme på klockan)!?

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Dess vara eller icke vara har ju varit en fråga den gångna veckan och vilken betydelse det ska ha..

Normaltid är då solen har sin högsta position vid 12-tiden på dan och utifrån det är vad man kan tjäna på ljusare kvällstid eller morgontid.

Hur upplever ni själva dess betydelse, för eller emot? Personligen så gör det mig detsamma, enklast att förhålla sig till den sk normaltiden..

/Sven.
 
Ja, vad skall jag säga? Jag som är van att brassa klockan 1 timme om dygnet som sjöman, ibland ett helt dygn.
Inte för att jag förstår vitsen med olika tider när man vistas på samma plats hela tiden. Det man förlorar på morgonen vinner man på kvällen, men skiftarbetarna då?
 
Jo men nästan alla andra länder gör det ju, och vem vågar vara annorlunda.
Och det började som allt (skit) i USA, alla vill ju göra efter USA och så blev det som så mycket annat.
Verkar mer ideologi än nytta.

SM4FPD
 
Nashjämvikten innebär att ingen har något att vinna på att ensam byta en strategi, utan måste göra det tillsammans med andra aktörer för att tjäna på sitt strategibyte. Exempelvis är trafikriktningen i Nash-jämvikt, antingen följer alla vänstertrafik eller så följer alla högertrafik, någon medelväg är inte möjlig. Möjligtvis är detta också tillämpbart även när det gäller sommar- respektive vintertid. Den s.k. Nashjämvikten är formulerad av och uppkallad efter matematikern John Forbes Nash.
//QRP
 
Jamen QRP de som tror att gångare, cyklister, butiksarbetare med palltruck, rullskideåkare skall gå vänstertrafik då?
det råder en inbillning att det gäller vänstertrafik där.
Trots att lagen säger att Högertrafik gäller alla alltid och överallt. Men man får gå promenad på vänster vägren.

Man förklara gärna vad Nashjämvikten betyder????

I fallet med sommartid så är det nog så att för att inte bli stämplade som kommunister var de flesta länder tvungna att göra som USA. Ja under tiden då kommunistskräck var rådande.

de
SM4FPD
 
Men ändå, använder inte alla amatörer Zulu time zon (UTC) för tidsangivelser ?

En "genuin amatör" (TM EQL) inrättar sitt liv i enlighet med den tidszonen, Sommartid/normaltid är bara för de andra - ni vet de där som inte är radioamatörer :)
 
Nash-jämvikt: Ingen har något att vinna på att ensam byta strategi, utan måste göra det tillsammans med andra.

Om enbart du väljer att köra på fel sida av vägen så har varken du eller andra nytta av din strategi.

Kanske mer svårbegripligt för de som inte har körkort! :)
 
UTC är liksom SI-enheter internationell standard.
Liksom Hz, Volt, Ampere, kilo, Mega, Kelvin.
Ingen bryr sig att använda, få förstår ens vad det är. Och UTC eller Z-time, världstid vad är det för skit. Nej tacka vet jag vår vanliga svenska klocka den har funkat i alla år.
En gång blev jag skitförbannad och skrev och klagade på flygbolaget som hade alla tänkbara stadards på sin biljett.
UTC för flyget, lokal tid med 24 timmar för något och AM PM tid för något tredje.

Nå i Sverige liksom EU är standard och lagstiftat 24 timmars dygn. Och dagen byter till nästa dag vid midnatt, utan för SVT där dagen pågår till morgon efter.... Där byter de dag klockan 0600 c:a. Åtminstone i Text TV kalendern.

Så inte konstigt att folk blir kluvna till exvis detta med Sommartid och normaltid, och vad katten är vintertid? Dessutom kräver det grundforskning för att få veta skälet till klockomställningarna.

SM4FPD
 
Effekten av tidsomställning.....
Jag sover gärna den extra timmen på morgonen men av någon outgrundlig anledning vaknar jag nu för tidigt, INTE BRA!
På eftermiddagen på jobbet blir jag så trött, börjar frysa och har svårt att hålla mig vaken framför datorn.

Det brukar ta mig en vecka att vänja mig.
 
Effekten av tidsomställning.....
Jag sover gärna den extra timmen på morgonen men av någon outgrundlig anledning vaknar jag nu för tidigt, INTE BRA!
På eftermiddagen på jobbet blir jag så trött, börjar frysa och har svårt att hålla mig vaken framför datorn.

Det brukar ta mig en vecka att vänja mig.

Glöm inte att man blir hungrig en timme för tidigt vid lunch med :)

Håller med att det är skiftningarna mellan sommartid/normaltid som är det jobbiga. Jag skulle t.o.m stödja ett förslag
att man har permanent sommartid, det vill säga att vi inför finsk normaltid året runt. Det är bara det att efter några år så
kommer någon idiot, läs politiker, på att vi ska införa sommartid på den tiden och så är karusellen igång igen.

Det enda vettiga är att totalt slopa detta vanvett, de som vill gå upp en timme tidigare kan väl förhandla fram det med sin arbetgivare.
I stortäderna skulle det ge en bättre spridning på pendeltrafiken.
 
Hi Hi Lennart, jag vet nog vad det handlar om, men mitt lite ironiska inlägg gällde vad folk i allmänhet tänker inför problemetiken, Normaltid Sommartid och numer Vintertid. Det senare finns egentligen inte och ställer till det för många. Så många tror fullt och fast på tre tidssystem, och vet inte vad som är vad och varför. Varför journalisterna hittat på ordet vintertid är däremot en bra fråga.

Det har genom tiderna gjorts försök med decimala tidssystem dvs tio timmar per dygn och tio dagar per vecka etc. Men det var länge sen och blev inte populärt.

Nå vi får nog anpassa os till det som nu gäller.
Men en lite story i ämnet kanske piggar upp, min kompis SM4FMF, vi bodde i Hagfors då i slutet av 60 talet när vi fick cert.
SM4FMF Nisse, blev intresserad v en siffrviande klocka då han loggade alla sin radiokontakter, ja det var man tvungen då.
Så hn gick till den lokale urmakaren och tittade på en siffervisande mekanisk klocka, (ja kalla den digital), han talade med urmakaren och berättade att han skulle ha den till radiostationen och den skulle då visa GMT. Varpå urmakaren blev som et frågetecken, vad är GMT???????
Nåja han var kanske duktig på tt byta fjädrar i urvek istället.....

De
SM4FPD
 
Hade gärna sett sommartid året runt.

(En bit in i Oktober är det mörkt och skumt i vattnet efter arbetsdagens slut
när man skall nedstiga för dagens dopp. Man riskerar att inte se maneterna.
Jag brukar hänga i till mitten av månaden. Sedan blir det för mörkt.)
 
Jag tycker faktiskt att det är bra med normaltid och sommartid. Vintertid gillar jag inte, för kallt och slaskigt på mina breddgrader!
Vad har sommartid och testkörning gemensamt? Båda lockar fram gnällspikarna ur deras gömmor!
 
Tycker GMT+2 bör gälla hela året. Att solen kulminerar kl 12 är i alla fall inte korrekt.
 
Att solen har sin högsta position på himlen vid slaget 1200 är ju en referenspunkt var än du befinner dig på jordklotet. Det var ju därför som Sverige införde enhetlig tid och att tidtabeller för tågavg/ank skulle bli enklare och begripligare för människor. Innan fick ju människor ställa om klockan ideligen då man reste i öst-västlig riktning och det inom Sverige. Ifall solen har sin högsta position på himlen åtta minuter i tolv här i Sundbyberg så blir dess högsta position i Göteborg senare, men ändå firar vi tolvslaget samtidigt i Radions P1. Tur att Sverige är smalt mellan öst-väst.. - Det var väl med utgång från Greenwich och vid solens högsta position, med en klocka satt till 1200, som indelning av longituder startade..

/Sven.
 
Back
Top