Norrmännen får mera frekvenser än vi.

SM4RNA

Well-Known Member
Källa: Nye bånd


I korthet:
490 – 510 kHz
5.260 – 5.410 MHz (60m) (Vissa fasta frekvenser i området)
24.740 – 24.890 MHz (12m) Hela 150kHz extra på detta pytteband vore mums även för oss. :cool:
70 – 70,5 MHz (4m) Med vissa begeränsningar, se länken.

Som vanligt ligger vi efter. :eek:
 
Man kan undra varför det är sådana skillnader. Jag kan inte minnas att det var så tidigare, utan det var samma regler inom Region I. Eller minns jag fel? :confused:
 
Man kan undra varför det är sådana skillnader. Jag kan inte minnas att det var så tidigare, utan det var samma regler inom Region I. Eller minns jag fel? :confused:

Jo men jag undrar om det inte ändå är bättre för oss som det är nu. Hade det varit som förr hade alla fått rätta sig efter den som hade det sämst. Vi får var tackasamma för att vi fått 6m (och snart dubbelt så stort 40m-band) och glädjas åt våra norska kollegor som vann en större vinst. Förhoppningsvis ökar det även våra chanser på sikt. :)
 
Vi får var tackasamma för att vi fått 6m (och snart dubbelt så stort 40m-band) och glädjas åt våra norska kollegor som vann en större vinst. Förhoppningsvis ökar det även våra chanser på sikt. :)

Ja, det blir ju svårare för PTS att hålla emot om "alla andra får" ;)
 
Intressant att se vilken vändning den här tråden tog. Det kan nog mana till eftertanke.
Här bråkas det vilt om hur bandplanen skall tolkas och efterföljas.
Norrmännen drog åt samma håll och lyckades diskutera till sig fler band.
 
Last edited:
Norrmännen drog åt samma håll och lyckades diskutera till sig fler band.

Jag tror personligen att NRRL:s framgångar beror på ett mycket bättre förhållande till och kontakt med myndigheterna. Det finns många informella kontakter mellan Teletillsynet och NRRL, mycket beroende på att "höjdare" inom båda organisationerna umgås.

T.ex. är den nuvarande NRRL-ordföranden Thormod Böe LA7OF f.d. avdelningschef i den norska Telestyrelsen och pensionerad ordförande för det europeiska radiosamarbetet ERO.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Fördelen med denna tråden är att så många oblygt visat vad de går för. Här lär man verkligen lära känna sina amatörkolegor. Annat är det på radion....

Men tråden och mer eller mindre hela forumet visar också en tråkigare sida. De mest tekniskt kunniga skriver allt mindre. Jag anser att forumet är omodererat och det klarar inte alla av. Blir det ingen ordning här kommer de teknikintresserade helt försvinna och de som älskar s.k. "pissing contest" blir kvar och kanske t.o.m blir fler. Jag tycker det är otroligt synd när vi nu har ett ställe att mötas och utbyta kunskap..... Jag ger det här ett par veckor så får vi se....
 
Fördelen med denna tråden är att så många oblygt visat vad de går för. Här lär man verkligen lära känna sina amatörkolegor. Annat är det på radion....

Men tråden och mer eller mindre hela forumet visar också en tråkigare sida. De mest tekniskt kunniga skriver allt mindre. Jag anser att forumet är omodererat och det klarar inte alla av. Blir det ingen ordning här kommer de teknikintresserade helt försvinna och de som älskar s.k. "pissing contest" blir kvar och kanske t.o.m blir fler. Jag tycker det är otroligt synd när vi nu har ett ställe att mötas och utbyta kunskap..... Jag ger det här ett par veckor så får vi se....

Det är drygt att ständigt bli påhoppad vad än man skriver om. Alltid av samma lilla grupp. Tror inte alla teknikintresserade ger upp för det. Om du kollar in hobbyn som helhet så är det så många viljor så det skulle räcka till en tv serie, kanske kallad Five By Nine. :) Även dom stora "teknik grabbarn" är med i stormar i vattenglas. En av ordförandekandidaterna spar inte på krutet. Kolla ssa.se så ser du eländet. Tråkigt men sant. Lyssna på14.195, där hittar du också "trevliga amatörer" Den enda hobby jag har som varit tämligen bråkbefriad är hifi i den högre klassen. Där går det lugnt till, det finns visserligen några "guldöron" som sticker upp ibland, men det blir inte som inom denna hobbyn.
Mitt tips: Ge inte upp så lätt!!

Roger
 
Fördelen med denna tråden är att så många oblygt visat vad de går för. Här lär man verkligen lära känna sina amatörkolegor. Annat är det på radion....

Ja, jag håller med dej!

På tal om utökat 40 m band, så lyssnar jag nu mellan 7100-7200 kHz och just nu är det tätt med starka BC-stationer där. Kommer de att finnas kvar då vi får tillträde den 1 april eller ska vi tränga oss in mellan dessa starka stn? Jag hade hoppats på 100 kHz tillskott. Blir det kanske bara ett aprilskämt trots allt? :confused:

/Ingvar
 
På tal om utökat 40 m band, så lyssnar jag nu mellan 7100-7200 kHz och just nu är det tätt med starka BC-stationer där. Kommer de att finnas kvar då vi får tillträde den 1 april eller ska vi tränga oss in mellan dessa starka stn? Jag hade hoppats på 100 kHz tillskott. Blir det kanske bara ett aprilskämt trots allt? :confused:

/Ingvar

Många (internationella) rundradiostationer på kortvågen byter sändningsschema och frekvenser 2 gånger per år, så om inte jag minns fel i brukar det ske den sista mars och sista september (så länge sedan jag ägnade mig åt BC-DX-ing... :eek: ). Så det är troligt att man då lämnar 7100-7200 kHz och lägger sig lite högre upp istället om man vill det.

Vi får hålla tummarna för detta!


När jag precis nyss goooglade får jag fram att:

Idag används 7300-7350 i hela Amerika men från 1/4 får de använda 7300-7400 kHz för rundradiosändningar.

I övriga välden används idag 7100-7350, men från 1/4 blir det 7200-7450 kHz för rundradio.

Men i arabvärlden finns även andra användare (fast radio) som har primärstatus inom 7350-7450 kHz.

73 / -KRI
 
Last edited:
Back
Top