Novis-ringen

sm7xxn

Member
Med påtryckningar från både klass 1 och klass 2 amatörer från nästan hela landet.
som lyssnade på oss tidigare....
Så startar vi upp novis-ringen igen på kortvåg...QRG 3747 + - QRM kl 1800 utc (lokal tid)
Ringen är till för nya som gamla amatörer. Och till vår glädje så utan att hinna få ut
att vi startat upp igen så blev det ett bra gensvar redan första kvällen...
Vi skall försöka att hjälpa dom nya amatörerna som kommer ut på HF med
så mycket hjälp och info som möjligt....
'Med bla antenner och gråzon, dx körning och även då lämpliga tider och band t.ex om man vill köra sydamerika som ex...........
vi hoppas på många nya och även gamla amatörer som har varit med en längre tid ,
som sitter inne med mycket kunskap som kan hjälpa oss att informera dom nya klass1
amatörer som är på väg............
VÄL MÖTT PÅ BANDET.....
sm7uso/micke
sm7xxn/carina
 
Last edited:
gott janne....
inget gammalt....... utan nu gäller amatöradio,,,,..
välkommen att checka in om du känner för det....

micke & carina
 
Får även gamla amatörer vara med om dom lovar att vara snälla och beskedlga ?

73

Hasse DLZ
 
Hej Hasse
Det är inte frågan om att vara snäll och beskedlig..
utan ett gott uppträde som kan visa att vi inte är så dåliga
som det tyvärr har uppkommit.....
Ringen är till för alla, och jag vet att du sitter inne med en
hel del info som kan gynna dom nya, så välommen in och snacka du oxo....
MVH
sm7uso/micke
sm7xxn/carina
 
Hej på er!
Jag har gjort allt för att sprida ut att Novisringen är igång igen, lycka till med er ring den betyder mycket för oss amatörer.

/SM6WXA/SK6SJ/ Janne
 
Undrar om det är någon som vill förklara mer för mig angående DX-nät.

Vilka nät rekomenderas och på ett ungefär vilka freq kan man hitta dem på?

Finns det nät på WARC med?

73 Magnus
 
Hej Magnus..
jag brukar ligga på 14,210-14,220 och lyssna på dx-nätet
Det går till så att det sitter en master station i ex italien och han i sin tur har kontakt med en ev dx-station....han kan t.ex fråga om det finns någon station som vill köra dxet,
och man då ropar in med sina 2 sista bokstäver i sufflixet och sen väntar och kollar om han upprepar din signal.. Han kör då ett antal stationer som checkar in och i tur och orning så får man köra stationen...Man får inte räkna med någon övrig hjälp från master utan det gäller att man hör dx-stationen oxo.....

Har inte hört något nät på warc-banden...
Mer kommer att informeras på novis-ringen....Det är bra att ni kommer med frågor,
då kan vi ta upp ämnet och det ger oxo lite tid att leta upp infon oxo...
MVH
sm7uso/micke
sm7xxn/Carina
 
Last edited:
Tnx janne...
det kommer att behövas och se fram emot att det blir många stationer som lyssnar på oss....
sm7uso/micke
sm7xxn/carina
 
Och er stora ring kommer att bli ännu större nu när alla som bara lyssnat får tillgång till kortvågen.
Ja det blir trevligt med dessa nya amatörer på kortvågen, dom behövs.

/Janne
 
hank said:
he på dig janne!
tror inte att hans tycker som du .

men har man kastat in bollen så ska man den låta rulla . T a du upp snacket å låt det gå till slut. Det her tjafset med insändare . anklagelser , artiklar .´å dyl. SKIT tycker jag.
73 51 från hank i mullsjö.
OM DE DER GUBBARNA PRATAR OM POLITIK SNUSKORD SSAS STYRELSER MEDLEMMAR
DET ER WELL UPP TILL DOM DE HAR JU ROLIGT, ANVEND ERA VFO Å FLYTTA!
om jag tar avstånd å tmår illa av saker som pratas på radion inte sitter jag å lyssnar , för att sedan klaga på detta
73 51 å
sköt er sjelva å skit i andra
Sm6nqe
hank

Snälla Hank!! skaffa en svensk ordlista, jag mår fruktansvärt illa av att se att någon missbrukar svenska språket på det här viset.

Concorde
 
Last edited by a moderator:
hank said:
he på dig janne!
tror inte att hans tycker som du .

men har man kastat in bollen så ska man den låta rulla . T a du upp snacket å låt det gå till slut. Det her tjafset med insändare . anklagelser , artiklar .´å dyl. SKIT tycker jag.
73 51 från hank i mullsjö.
OM DE DER GUBBARNA PRATAR OM POLITIK SNUSKORD SSAS STYRELSER MEDLEMMAR
DET ER WELL UPP TILL DOM DE HAR JU ROLIGT, ANVEND ERA VFO Å FLYTTA!
om jag tar avstånd å tmår illa av saker som pratas på radion inte sitter jag å lyssnar , för att sedan klaga på detta
73 51 å
sköt er sjelva å skit i andra
Sm6nqe
hank


:cool:

Tack för dina välformulerade åsikter, Hank. Kanske du skulle sätta dig in i saken och höra mer än en sida.
Den här tråden (startad av Micke och Carina) handlar om Novisringen, om någon har glömt det, den ring som du flera gånger själv deltagit i, Hank. Det är givetvis helt frivilligt att deltaga men ringen uppskattas av många. Att Hans inte tycker som jag i mycket är jag medveten om, men att jag gör reklam för Novisringen tycker jag inte han behöver kommentera så nedlåtande.
Dina övriga synpunkter passar nog bättre under ett annat ämne, kanske på Hans eget forum.

Hälsningar
Janne
 
Hej alla som skriver här.
Detta inlägg startade vi för att tala om att noviceringen återigen startat.
Varför behöver det bli diskussioner om annat då????
Till Janne SM6WXA vill jag skänka många tack för all hjälp att sprida infon om ringen,
som han har gjort på förfrågan från oss.
Angående skitsnacket på andra frekvenser är ett avslutat kapitel både för oss och WXA och WXL,
även en del av de amatörer som har medverkat har vi diskuterat med och gjort överenskommelsen att det skall upphöra så varför driva det vidare då, men det är alltid lätt att ha åsikter om man själv inte har blivit utsatt för dessa saker. Med detta kommer inte saken att diskuteras vidare från vår sida, vill hank i detta läget fortsätta diskussionen skapa då en egen debatt.
Nu vill vi hälsa alla nya amatörer välkommna att checka in och ha lite trevligt snack på radion via noviceringen.
GLAD PÅSK
Och väl mött den 20 April för alla nya
Sm7xxn/carina
Sm7uso/micke
 
concorde said:
Snälla Hank!! skaffa en svensk ordlista, jag mår fruktansvärt illa av att se att någon missbrukar svenska språket på det här viset.

Concorde

Har Du tänkt på att det kan finnas fler anledningar till stavfel än avsaknaden av en svensk ordlista? Om inte, gör det!

Det finns nämligen många olika skäl till att man stavar fel ibland. Ett av dessa skäl kan vara dyslexi. Nu säger inte jag att Hank lider av detta, men OM, då framstår din kommentar som ganska oförskämd, heller hur?

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
SM6WXA/Janne said:
Nu får du allt sluta upp Hans, låt bli Carinas tråd som handlar om Novisringen.

/Janne

Har du problem ska du vända dig till administratorn. Det är han som äger ALLA trådar. Ingen annan. Har du redan glömt det.

Ytterligare kommentarer överflödiga. Jag tackar för mig, men återkommer naturligtvis den dag jag finner lämplig!

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
sm7dlz said:
Har Du tänkt på att det kan finnas fler anledningar till stavfel än avsaknaden av en svensk ordlista? Om inte, gör det!

Det finns nämligen många olika skäl till att man stavar fel ibland. Ett av dessa skäl kan vara dyslexi. Nu säger inte jag att Hank lider av detta, men OM, då framstår din kommentar som ganska oförskämd, heller hur?

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se


Ack hôller mä DLZ helt å höllett. De kan te seck å te å var'a Duslexi, dä kan åsså vara sum så, å dä tror ack, att Hank har talt mä fö mö Jänkare unner sia dar sum amatör å därigenum har fôtt intröck utav derases språk. En sa ent klanka ner på fôlk för dires sprök eller intröck. Dä ä ju variationera å låneorerna sum så fint fôrmar vårater eget sprök igenum historia.
Dä ä vektitt te å använna vårat språk rätt, men dä ä samtidigt att se upp te dän kulturella mångfallda.

73 Magnus (Glad Västgöte)
 
Hej Alla!
Tack för invitationen till novisringen, trevligt med lite vänliga ord mitt i pajkastningen som tyvärr är överrepresenterad i de flesta forum.
Vi hörs på 3747 den 20/4.......................SM7WPD/Micke i Torne.
 
Novisringen är kul, man får lite hum om hur grejerna går. Kul med 57 från SM2 i signalrapporter på en dipol och 70-80W. En eloge till Micke SM7USO för styrning av ringen.

73 SM7USY/SK7KP
 
Back
Top