Novisringen sänds som vanligt

Status
Not open for further replies.

Amatören

Well-Known Member
SM7USO och SM7XXN meddelar att NOVISRINGEN sänds som vanligt ikväll 18.00 3747 + / - de har inget bredband, så jag lovade att skriva dessa rader.
En fråga är till er amatörer, tycker ni att Novisringen gör någon nytta för våra amatörer som fått tillgång till kortvågen?

73 de SM7USO/SM7XXN/SM6WXA
 
Last edited:
Håll koll på Novisringen, den är toppen!!! Man får lära sig en del nytt och det är bra.

73 de SM6WXA/Janne
 
Lyssnade 3747 ± 5KHz klockan 1800Z men hörde varken ring eller störningar från klubbstationen SK6HD med fullgod Inv-V på bandet 80m.
 
Ringen var igång igår, ca 20 amatörer loggade in. Du måste ha något fel på grejerna??????
18.00 svensk tid inte UTC.

Har du något mer att fråga om ringen kan du ta kontakt med SM7USO eller SM7XXN

MVH
JANNE
 
Jaha, Svensk tid. Har fått för vanan att båda logga och skeda i Z. Ska komma ihåg det.
73
 
Låter bra, kom du med på ringen. Måndag till Fredag 18.00 svensk tid 3747 +/- QRM. Jag loggar även med UTC, man blir van vid det på allt DX man sänder. Ikväll är SM7USO borta, men jag tror att SM0PNL håller i Novisringen.

Ha en trevlig helg!!!!!!!

Janne
 
SM6WET hörde du störningarna igår på Novisringen, som vanligt är det någon igång och stör Mickes ring. Det måste vara en väldigt sjuk person som behöver vård. Se det så här, om du skapade en ring och fick den förstörd på grund av störningar från en person, skulle du skratta och vara glad då?
Jag skriver person, för det kan inte vara en amatör som bär sig så svinaktigt åt.

73
 
Jag lyssnade igår på novisringen och hörde också störningen. Däremot hade jag inga problem att lyssna. Men så har jag varit radioamatör i många år och lärt mig hur man lyssnar genom QRM. Vad som antagligen krävs är lite mer operatörsvana.

Ofta ofta störs 3755 av olika sorters rolighetsministrar. Jag och Hugo har så gott som alltid roligt åt dessa hopplösa försök. Som sagt, kortvågen är inte QRM fria direkt frekvenser på 70 cm. Kortvågen är full av olika sorters QRM. Det får man leva med.

Hasse DLZ
 
Oj då, varför detta intresse för vem eller vilka som stör Novisringen, då är det väl samma sak med 3755 och störningar, det får man leva med. Men på 3755 påstås det varje gång det stör att det är Kallinge eller Grisstad eller SK6SJ eller grisparet Janne och Gunnel.
Sluta upp och gör bort dig Hans, tänk efter innan du skriver något dumt. Men vill du att vi säger på Novisringen att det är Hans som stör + fler, så skall vi framföra det.

Janne
 
Men Janne, kan Du inte läsa innantill? Vad jag skrev var att en erfaren amatör han vet hur man plockar bort QRM och läser genom störningen. Ska det vara så svårt att fatta?

Hasse DLZ
 
sm7dlz said:
Jag lyssnade igår på novisringen och hörde också störningen. Däremot hade jag inga problem att lyssna. Men så har jag varit radioamatör i många år och lärt mig hur man lyssnar genom QRM. Vad som antagligen krävs är lite mer operatörsvana.

Ofta ofta störs 3755 av olika sorters rolighetsministrar. Jag och Hugo har så gott som alltid roligt åt dessa hopplösa försök. Som sagt, kortvågen är inte QRM fria direkt frekvenser på 70 cm. Kortvågen är full av olika sorters QRM. Det får man leva med.

Hasse DLZ


Ofta störs 3755 av olika sorters rolighetsministrar, ja det är ej roligt det är sånt vi skall ha bort från 80m. På novisringen är det amatörer som sänder CW med falsk signal typ SK6BQ, och grymtar som grisar och säger nöff, nöff. Har för mig att jag hört detta på någon annan frekvens, LID är ett äldre ord som sänds via CW (dålig sändning) det är det någon amatör som roar sig med att sända ut på CW. Varför just på Novisringen?
De flesta amatörer som lyssnar på 80m fattar med en gång var dessa ord nöff,nöff sänds på för frekvens och som sedan återkommer på 3747 +/- QRM. Grisstad är ofta ett ord man även hör på deras så kallade egna frekvens.
Detta bara för lite info till övriga som läser här.

Janne
 
Du måste ändra attityd Janne! Ju mer Du hetsar upp Dig desto kuligare blir det tycker säkert den som stör. Jag och Hugo har haft mycket mer besvär med rolighetsministrar än vad Du nånsin kan drömma om. Istället för att skrika och slå spaden i hinken så agerade vi på ett sådant sätt att slughuvudena insåg det hopplösa. Vi viftade inte med armar och ben, skrek om hjälp från olika klubbar etc. Nä, vi hade roligt på knäppskallarnas bekostnad. Så enkelt är det Janne - man har roligt på knäppskallars bekostnad. Enkelt va?

Hasse DLZ (Trafikansvarig för samtliga delar av SM7DLZ)
 
Det enklaste av allt är att helt ignorera de som stör tills det inte blir roligt längre.
 
Jo det är helt rätt det du skriver 6VAO, det är just det vi gör numera. Vi kanske hörs på Novisringen.
Ha det så bra.

73 de Janne
 
Ligger sällan på 80 meter, håller mig till de "högre" banden 10MHz upp pga störningar från "huset". Kör dessutom nästan enbart telegrafi, där kan man sålla bort störningar med örat helt och hållet.
//Christer
 
Tråkigt med störningar på 80m av typen okynneskörningar som beskrivs i tidigare inlägg. Det brukar ju inte vara några problem att med hjälp av filter och örat kunna selektera bort störningen.
Tyvärr har man inte alltid den möjligheten om man kör mobilt och behöver lite större toleranser för att kunna genomföra QSO.

Och det gör ju inte saken bättre än att vissa tycker det är OK med störningar, tråkigt, tråkigt.
För mig vore det en självklarhet att samtliga RADIOAMATÖRER försökte få slut på svartfotskörandet.

Att stjäla en klubbsignal och sända likt det som hänt på novisringen borde förhindras med alla tänkbara medel.
Vilken klubbsignal blir det härnäst? SK0HSC, SK0TM, SK7BI, SK7CA?
 
Det finns också de som tror att störningarna kommer från någon/några som vill att misstankarna ska riktas åt ett visst håll. En aktivitet som är ägnad att misstänkliggöra enskilda radioamatörer som i verkligheten är helt oskyldiga. Det är en tanke som kanske inte tänkts på så många håll tidigare.

Verkligheten är ofta inte enbart endimensionell. Det kan finnas MÅNGA olika förklaringar på händelser som vid första betraktandet verkar ha givna svar.

Hasse DLZ
 
Ja det är synd att man blir anklagad för att störa när man är oskyldig vi har samma problem här i stockholm på 2m där man trycker 1750hz när vissa kör på Repapitrarna på 2m det är synd,det är ju samma på 80m det finns amatörer som tjunar nä det pågår trafik.

Thomas / WQT
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top