Jo det är sant att det dskuterades spektral renhet, "sidbandsbrus"
Många köpare eller spekulanter hade synpunkter på detta.
Vanligaste mätmetod för sidbandsbrus var att utan antenn, i SSB mode, med öppen brusspärr, dra upp volymen i bott.
Sen jämförde man med andra stationer hur mycket brus dett gav i högtalaren.
Den som brusade mest var sämst....
Jag hade sjå att förklara saken som sällan förstods, det var ju brus vi talde om, och det hörs ju om man drar upp volymen.
Att olika radiomottagare hade olika brus beror ju vilken förstärkning i LF delen man valt, dessutom spelar högtalaens verkningsgrd in samt dess frekvensområde. Även ägarens hörselskador......
Man trodde på fullt allvar att alla radiomottagare, även BC-348 hade exakt samma volym, LF del och högtalare så att man kunde jämföra så.
Suck tänkte jag.......
Ännu mer komplicerat blev det när man böjde tala om AGC verkan, en bra mottgare har ju bra AGC och bruset går till max utan insignal....
IC-202 var populär och ansågs brusa lite, den hade betydligen högre AGC tröskel mindre LF förstärkare ja allt de dä.....
Att väldigt få egentligen hade hört ett (riktigt) sidbandsbrus är en annan sak.
Sen hade vi de som modifierade, särsklit riggarna före 290, IC-211 245, fanns massor av mods till för att minska sidbandsbrus.
Jag fick ofta in sådana riggar, söndermodifierade, andra menade att det inte hjälpte den brusade lika mycket efter mod, och då var felet mitt plötsligt.
Suck igen......
Blev att återställa apparater, ofta smäckfulla med sprängtråd och kondingar hit och dit. Kunde ta timmar att återställa en TRX.
Rent partiskt var väl saken med sidbandsbrus ändå ett tätortsproblem, i resen av landet var det inget problem, alla körde DX, Aurora och var jättelyckliga. Och ett problem för de som ine hade någon transiver. Och de som "visste" (läs: trodde sig veta) vad som skulle göras......
Än idag hör man på bandet de som mäter mottagares brus genom att sätta volymen i bötttt.
Ja lite nostalgi, men 290 är ändå en nostlgiklimp.....
En milstolpe inom hobbyn.
Sen kom modifieringshysterin, nog framåt 2000 talet, gällande det sk roofingfiltret, men det är andra historier.
SM4FPD