Nu är jag igång igen på TRADERA

Brus å brus, fast egentligen kan frågan vara från vilken källa hör vi egentligen brus?

Min 290E blev aldrig moddad under alla år jag hade den, men jag konstaterade att det fanns möjliga "förbättringar"

En möjlig förbättring som fanns för riggar från den tidsepoken var att bygga om LF-förstärkarkedjan. Tyvärr fanns det många riggar som hade rejält brusiga förstärkarkretsar. Skillnaden kunde vara enorm om man "filade" lite på kretsarna och fick förstärkarna lite mer lågbrusiga.

Det var en upplevelse då man lyssnade och på samma signal kunde konstatera att en i en moddad rigg hördes talet vilket det inte gjorde i den o-moddade riggen. Där hördes bara att det fanns något där.

Ja K-A, mängden personer som kan hålla isär ursprunget till brus har nog minskat.

Om vi vill lyssna på en riktigt svag signal så spelar det nästan ingen roll om allt förutom sista LF-förstärkaren är lågbrusigt.

Ibland saknar jag min IC290. Den TS-790 som ersatte den är lite behagligare att lyssna på när man sitter med lurar under flera timmar. (Däremot så gillar kanske alla närbelägna stationer inte sidbandsbruset riggen har vid sändning på 2m;)).

Lycka till med utfallet av dina annonser Roy!

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Problemet är att det numera finns så många sorters brus;
- Termiskt brus
- Atmosfäriskt brus
- Galaktiskt brus
- Sidbandsbrus
- "Man-made" brus från elektroniska apparater

och slutligen kanske det mest missförstådda

- Intermodulationsbrus

När jag researchade för mitt och SM5HP:s "paper" till HF19 så läste jag på
i litteraturen om vad som egentligen ansågs begränsa S/N på kortvåg när någorlunda genomsnittliga mottagare användes, och det var intermodulationsbrus.

Ända in i modern tid dominerade det över andra bruskällor i HF-området, och
det blev EMC-bristorsakade "man-made" störningar som tog dess plats.
 
Det du säger om brus från LF steget Lorentz, brukar yttra sig med lurar, har man ine anpassning till lurarna och de får för stark signal, och man måste sitta med volymen väldigt lågt kommer man att höra bruset från LF steget.

Därför har de flesta riggar idag motsstånd på hörtelefonjacken.

En tid när lurar blev vanligare, moderna lurar med 8 - 32 Ohm, och riggarna hade direkt koppling till LF, högtalarutgång, exvis på DRAKE serien, blev det så starkt ljud i lurarna med brum och brus att det var hopplöst.

Nå IC-290alla, hade LF steget AC kopplat till motkopplingen, så vid spänningsfallspulserna vid Morsenyckling flyttade LF ens DC på sig så det lät pyton.
Genom att flytta motkopplingen till efter utgångskondingen blev det bra.

Ang olik sorters brus.
Minns en TEN TEC av de senare typerna med syntes och stegVFO etc.
Det var då morden med mottagre utan HF steg, det var även viktigt att ha filtret tidigt i mottagaren.
Med lurar hördes bruset från antenn som ju är rätt.
Vidare hördes MF:ens brus som hade massor av förstärkning efter filtret som ett vasst väsande pys.
Sen tredje bruset var LF:en.
Maklös konstruktion......

En anna av deras stationer , jag testade av den på 28 MHz och hörde flera stationer på 28 MHz CW del.
Stoppade VFO ratten för at kolla en av dessa, då fanns de inte kvar. Rörde på VFO ratten så var det flera stn där...
Ja det är svårt att göra en PLL syntes som är ren både vid frekvensbyten och statiskt.

Men de har väl lärt sig.....

SM4FPD
 
Då är det dags igen, höstens tradera auktioner påbörjas idag.
Blir c:a 5 st per dag, tiden vald så att de går ut vid 19 - 20 tiden.
Blir en del ferritmaterial, filter, vridkondingar, lytar, en IC-E90, ett stereomikroskop som är ett verkligt fynd.
Alla saker är rengjorda, noggrant provade, väl fungerade, och noga beskrivna i texten, allt för att slippa missförstånd.
Har samlat ett par säckar med kartonger och packmaterial, under tiden sedan våruktionerna.
Jag väljer Schenker som budare, de har ett bra pris via tradera, och ger spårningsbar försändelse.

de
SM4FPD
 
För vridkondensatorerna anger du plattavstånd 3,8 mm, det värde som är av betydelse för spänningstålighet är luftgapet som bör mätas med bladmått.

Lennart
 
En bra synpunkt Lennart!
Att mäta med bladmått ja det gör ju saken enklare, ett bra tips! Skall tänka på det och ev. komplettera auktionen med ett sådant mått.
Kommersiellt, i annonser, förr angavs ju spänningstålighet, har inte sett att man angett luftgapet. tänker då på de gamla annonserna i ARRL handboken.

SM4FotPeDahl
 
Dags igen för en omgång på TRADERA.
Vårens städning blir lite auktioner. efter ett halvårs samlade av kartonger är det nu dags igen.
Det blir lite feriter, några radiostationer, ett helt nytt PA till IC-735, likspänningsomvandlare...
Här är de första av mina auktioner: https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd

SM4FPD
 
NU är det dags igen.
Jag har börjat lägga in hösten auktioner på TRADERA
Det blir en fem sex nya varje dag.
Ett litet spadtag i förrådet, och provning rengöring, fotografering, beskrivning av en massa saker har skett sedan i våras.
Ferriter var det överskott på, samt en del högströmsreläer, större vridkondingar, ett mätinstrument för verkstadsmekanikern, lite fotonostalgi, några TRX för FM.
Lådor och packmaterial anskaffat och en ansenlig hög ligger och väntar på att tejpas igen.

De
SM4FPD
 
Nu är 20 auktioner utlagda på TRADERA
Blev. bara 20 st denna gång, men förkylningar och skit bromsade jobbet under våren.
Plus 20 andra annonser.

SM4FPD
 
En mycket bra voltmeter...
Det närmaste ett "teknologsäkert instrument" som man kunde komma på 70-talet.
 
Ja det är fina instrument, välbyggda och noggranna.
Men analoga, så det är få i generationerna efter oss som kan läsa av en sådan mätare.
Men de behöver ju inte lära sig det...... "de" har allt rätt att slippa lära sig sådant.
Men visst är det något visst med en mätare med "riktig" skala och visare. Och visst pryder det sin plats i labbet.
Drivs med nätspänning, men har plats för ett 22,5 V batteri, såna finns väl inte nu....
Men vill man så finns ju plats att göra ett paket av 15 st AAA celler. Väl inplastat då, så det står sig de närmaste 25 åren...

SM4FPD
 
Att kunna läsa av en analog voltmeter "tillhör allmänbildningen".

HP427 förekom på "labbarna" i Elektrisk Mätteknik och i ett par
exemplar på ETA-verkstaden.

Veterligen lyckades inte generationer av
teknologer med att ha sönder något sådant instrument.
Däremot gick en del andra ett "oblitt öde till mötes".
 
hi hi jag visste det!
Att karl Arne hade en kommentar till att inte kunna läsa en analog mätare, inte ens en termometer idag.
Nej det hör inte till allmänbildningen att läsa av en analog mätare, snarare är det mätvärdet som skall tolkas med rätt kunskap.
"De" kommer aldrig att lära sig att göra det.

SM4FPD
 
Att karl Arne hade en kommentar till att inte kunna läsa en analog mätare, inte ens en termometer idag.
Nej det hör inte till allmänbildningen att läsa av en analog mätare, snarare är det mätvärdet som skall tolkas med rätt kunskap.
Eftersom jag har undervisat i ämnet tror jag mig ha en viss aning om saken.

Det tillhör definitivt "allmänbildning" att både kunna läsa av och tolka mätvärden
från en analog mätare. Detta eftersom så mycket i vardagslivet fortfarande återges
som analoga värden eller som vinkelinformation.
 
Back
Top