Nu är jag igång igen på TRADERA

SM4FPD

Well-Known Member
Med höstens auktioner.
Det kommer att bli 50 auktioner framöver. Lägger in 5 per dag, för att hinna ta hand om de utgångna auktionera.
Allt från mindre komponenter till feta keramiska spolstommar, ker. omkopplare till PA, och en stor ny fin Rullspole, "vridspoleklockor, S-mätare", antennvindor för HF, LF-trtafos, referensosc, små söta glödlampor för 6,3 V och 12 V.
http://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd kolla nya varje dag

de SM4FPD
 
Nu är det vårens omgång, på gång.....
Dvs våren 2017. 42 auktioner igång. De fem första går ut i kväll, (2017-03-11-19), http://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd
Intressant är att se intresset för olika saker, och vad det speglar för intressen och aktiviteter inom amatörradiohobbyn.
För några år sedan var finare vridkondensatorer av stort intresse, delar för bygge av PA, avstämmare etc fick många bud.
Numera är intresset för dessa komponenter mindre, kanske bygg själv är något som börjar försvinna???
"Färdiga" saker, som hela. kompletta, fungerande saker som antennavtämmare, mikrofoner med rätt sladd och funktionsprovade saker, röner större uppmärksamhet.
Analoga vridspoleinstrument, voltmetrar, instrument graderade som SWR mätare, VU-mätare etc, verkar vara mindre intressant numera , är även det ett utslag av mindre bygg själv???
Klart man kan inte ge bara dessa mina auktioner, ett ansvar för utvecklingen. Men jag ser i alla fall en tendens.
Roligt är det i alla all att uppleva den stora entusiasms som ändå för radioprylar. För trots allt, det byggs en massa saker "där ute".
http://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd

de
SM4FPD Roy
 
Dags för höststädning, ett 40 tal grejer skall upp i denna omgång.
Se https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd
Alltid lika spännande att se vad som säljs och därmed vad folk sysslar med, byggen med vridkondingar, reservrör till RA-200, mikrofoner. för övrigt blir det någon antennanpassare, riktigt feta omkopplare för HF, kristallfilter, handset, riktigt fina vridkondingar i kW klassen. En vridtrafo är nyttig för många.
Visst blir det ett jättejobb att packa allt och få tag på kartonger och budare för frakter. Bilresor till inlämningsställen etc.

de
SM4FPD
 
Just sista meningen gör att jag gruvar mig. Har en hel del "grejer som jag skulle vilja sälja då sk närmar sig. ..
 
Jo det verkar vara många som avstår just därför.
Jag har fyra stora sopsäckar med kartonger, frigolit, packmaterial, bubbelplast, packtejp etc som jag tar in vid detta tillfälle, fyller hela pannrummet under denna tid.
Ett antal packet varje dag och det är 10 km till inlämningen. Men kan göras vid andra ärenden. En massa tid vid datorn för att boka och betala frakterna. Många köpare skall tillskrivas, och betalningar skall kontrolleras på bankontot.
Men det är kul ändå.
Visst är det lite enklare och i vissa fall billigare att bara åka till återvinningen med det man inte vill ha kvar, men roligt att inse att det finns folk som bygger, planer och samlar på sig RF-grunkor.
Dessutom före utläggande av auktionerna skall det tas foton, och skrivas beskrivningar på artiklarna. Många saker skall provas och sådant tar tid.

De
SM4FPD
 
Då är det dags igen för Vårstädningen. Med lite auktioner på TRADERA.
Den här gången blir det dryg 30 auktioner, fem per dag, för att få lagom spridning och inte alla slutande på samma dag.
Det blir konstlaster, slutsteg, vridkondingar, reläer, mikrofoner och en fin MT-920 mot slutet.
https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd

De
SM4FPD
 
Ännu en omgång. Skrapar lite på samlingarna.
35 auktioner blir det nu i höst. 2019.
Filter, mikar, vridkondingar, likspänningomvandlare, högtalare etc. En orderförstärkare på 35 W, som blir perfekt modulator till AM sändare.
Se hittils inlgda auktioner: https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd
Kul att se intresset som väl speglar byggandet bland radioamatörer.

SM4FPD
 
Nu är det dags igen.
Våromgången av mina städningar.
Det blir rätt många filter denna gång, och detta är de sista filtren som går nu. såvida inte nya saker dyker upp framöver.
Kristallfilter är en utrotningshotad art, men många kör äldre riggar med ett hål gapande för filter. Se hittils inlgda auktioner:
https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd det blir 5 nya auktioner varje kväll under kommande vecka.
Mikrofonsatsen, optiksatsen, samt en fabriksny Hammarlund differentialvridkonding med originalkartong, se upp ni som labbar med magnetic loop.
Även en sats eleketrolyter för slutsteget kommer.

SM4FPD
 
Nu är det våromgång igen.
I höstas blev det inget av förklarliga skäl.
Våren auktioner, 31 st innehåller liknande saker som sist, men de allra sista filtren går nu. Ja kanske det börjar sina lite i förråden.....
Kristallfilter är ju utrotningshotade, har du ett tomt hål i riggen, eller vill ha saker att labba med i framtiden, så är det tillfälle. På E-bay börjar det bli fantasipriser på filter.
För övrigt mikrofoner, vad sägs om en vit ICOM mikrofon? Komponenter och lite Foto, systemkameror.
Kommer att lägg in en bunt artiklar varje kväll framöver.
Se: https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd
Försök har gjorts att gör affärer med mig utom TRADERA, men TRADERA ser allt och låser sådana försök.....
Ja håller noga på villkoren.

SM4FPD
 
Dags igen, höstsäsongen igång.
Kolla mina auktioner på TRADERA: https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd
Det blir totalt 25 auktioner.
Komponenter, lytar, vridkondingar mikrofoner delar till IC-735 etc....
Den sista VIta ICOM HM-4 mikrofonen går dennna gång.
En sats med optik för de som experimeear med linser och optik.
De allra felsta saker jag säljer är funktionstestade, uppmätta och väl beskrivna, det mesta av fakta som mått och egenskaper. Det är ett skapligt arbete att testa en sats eleketrolyter, men det är viktigt att se till att köpare inte blir missnöjda.
Jag säljer heller inte skitiga saker.

SM4FPD
 
Dags för vårkänslor, nu lägger jag ut 38 auktioner på TRDERA.
Vridkondingar, ett stående utbud, lite optik dennan gången.
reläer mätare kondingar, nej kristallfilter är nästan slut så det blir de sista denna gång.
Se: https://www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd
Har samlat lådor kratonger och packmteril hel vintern, upptar tre säckar, måste köpa tejp oxo.
Det som är trevligt att se är att de tydligen byggs en del, med intresse för material som vridisar, kondingar reläer etc.
Två PLESSY Compressorer, SL6270c, kommer efterhand, de är sällsynta numera, och de är inte KIna kopior.
Alla prylar är noga testade och rengjorda, och beskrivna på ett sätt så att ingen behöver uppleva missförstånd.

SM4FPD
 
Oj, vilken nostalgitripp, en IC-290D, jag hade en sådan när jag var nybakad amatör på tidigt 90-tal. Körde många 144MHz DX på den tiden. Det var roligt att se. :)
 
Ja IC-290D såldes 1981 till 1964. det är länge sen. Tiden går.
På den tiden var det många pengar att skaffa sig en amatörradiostation, avbetalning förekom, andra lånade upp på huslånet.
Men kanske den kosntade 5000 kr då, minns inte exakt.
Det verkade då som intresset för amatörradio och vidare experiment på VHF och även UHF var ett stort intresse.
Antennrotoer, krattor (Yagi) för 144 MHz på 10 - 18 elment var stora produkter.
Vid minsta lilla norrsken, fanns det mängder av stationer igång på Morsedelen vi Norrsken, det utbreningsphenomen vi kalla Aurora.
290E,HellerD, var något nytt, hela fem minnen! En mottagare som hörde mer och preamps började vara en onödig utgift.
25 W var mycket, (då) och man kunde köra mycket DX.

Det är spännande att se hur buden utvecklar sig, numera ser man även hur många som lagt in en viss artikel i sin minneslista, med avsikt att lägga bud sista sekunden....

Häftig bild på Homer du har på avataren, SM6USS!!!!

SM4FPD
 
3700 kr kostade IC-290 när den kom i mitten av 1981.
En rejäl bit av studielånet, så få fattiga teknologer kunde kosta på sig en sådan.

Vid denna tid var "sidbandsbrus" ett samtalsämne för de som frekventerade den "seriösa delen" av 144 MHz, och jag erinrar mig fortfarande diskussionerna i kaffehörnan på SK6AB om hur bra eller dåliga sådana stationer kunde tänkas vara.

Att försöka mäta upp några stationer enligt SM5HP/SM5BML metod diskuterades, men det var få i omlopp, och jag hann lämna Chalmers innan något sådant kunde omsättas i praktiken.

En av mina kollegor när jag jobbade på Telub några år senare hade en IC-290, och jag har för mig att den mättes upp till "medelklass" när det gällde sidbandsbrus.
 
Jo det är sant att det dskuterades spektral renhet, "sidbandsbrus"
Många köpare eller spekulanter hade synpunkter på detta.
Vanligaste mätmetod för sidbandsbrus var att utan antenn, i SSB mode, med öppen brusspärr, dra upp volymen i bott.
Sen jämförde man med andra stationer hur mycket brus dett gav i högtalaren.
Den som brusade mest var sämst....
Jag hade sjå att förklara saken som sällan förstods, det var ju brus vi talde om, och det hörs ju om man drar upp volymen.
Att olika radiomottagare hade olika brus beror ju vilken förstärkning i LF delen man valt, dessutom spelar högtalaens verkningsgrd in samt dess frekvensområde. Även ägarens hörselskador......
Man trodde på fullt allvar att alla radiomottagare, även BC-348 hade exakt samma volym, LF del och högtalare så att man kunde jämföra så.
Suck tänkte jag.......
Ännu mer komplicerat blev det när man böjde tala om AGC verkan, en bra mottgare har ju bra AGC och bruset går till max utan insignal....
IC-202 var populär och ansågs brusa lite, den hade betydligen högre AGC tröskel mindre LF förstärkare ja allt de dä.....

Att väldigt få egentligen hade hört ett (riktigt) sidbandsbrus är en annan sak.

Sen hade vi de som modifierade, särsklit riggarna före 290, IC-211 245, fanns massor av mods till för att minska sidbandsbrus.
Jag fick ofta in sådana riggar, söndermodifierade, andra menade att det inte hjälpte den brusade lika mycket efter mod, och då var felet mitt plötsligt.
Suck igen......
Blev att återställa apparater, ofta smäckfulla med sprängtråd och kondingar hit och dit. Kunde ta timmar att återställa en TRX.

Rent partiskt var väl saken med sidbandsbrus ändå ett tätortsproblem, i resen av landet var det inget problem, alla körde DX, Aurora och var jättelyckliga. Och ett problem för de som ine hade någon transiver. Och de som "visste" (läs: trodde sig veta) vad som skulle göras......

Än idag hör man på bandet de som mäter mottagares brus genom att sätta volymen i bötttt.

Ja lite nostalgi, men 290 är ändå en nostlgiklimp.....
En milstolpe inom hobbyn.

Sen kom modifieringshysterin, nog framåt 2000 talet, gällande det sk roofingfiltret, men det är andra historier.


SM4FPD
 
IC-202 var överlägsen "syntesmaskinerna" helt enkelt därför att den använde en VXO för sin frekvensgenerering och dessutom var en enkelsuper.

Även i dag är det svårt att göra en syntesoscillator lika bra som en IC-202.

Vad som är "förstärkt termiskt brus" och "sidbandsbrus" är nog höljt i dunkel för 99 av 100 radioamatörer av i dag.
 
Last edited:
Back
Top