Nu gäller DJUPJORDTAG

SM4FPD

Well-Known Member
Kolla: Tidningen Modern Teknik för Elteknikbranschen

Citat:
"Djupjordtaget dränerar bort alla störningar som tillverkas i alla laster som ansluts till elsystemet "

Men det har väl vi radioamatörer vetat hela tiden, att ett rejält djupjordtag suger upp allt vi inte vill ha. Till och med gamla halvruttna mikrofonsladdar.
Dessutom ger ett djupjordtag bättre DX.

Dock vore det kul om ett djupjordtag kunde ta bort, eller "dränera" bort alla störningar från exvis Plasma TV.

De
Roy
 
... Dock vore det kul om ett djupjordtag kunde ta bort, eller "dränera" bort alla störningar från exvis Plasma TV...
Är det någon som egentligen vet hur man gör utan att gräva ned hela TVn i jordtaget? Jag vill minnas att någon för gott och väl ett år sedan hänvisade till en norsk artikel i ämnet, men minns inte om det bara var frågan om ett krasst konstaterande eller seriösa avstörningstips och dito hjälpmedel.

/ Göstha
 
Seriöst, NRRLs "amatörradio" nr 12 - 2008. Mest effektivt var att klä in TVn i aluminiumfolie, detta ansågs dock inte praktiskt genomförbart! Bra tips om filter, isolationstransformator och annat, men vad hjälper det om TV-ägarinnan inte vill samarbeta trots att det inte skulle kosta henne något eller inverka på TVns prestanda.
Och ja - det är en SAMSUNG!
73
Kurt / SM6BZE
 
Seriöst, NRRLs "amatörradio" nr 12 - 2008...

Tack Kurt! Jag borde ha letat bättre :(

I tråden tv avstörning hittade jag följande inlägg:

På SSA medlemsforum finns en uttömmande tråd betitlad "S9+50dB från Samsung Plasma-TV".
Där refereras bland annat till en artikel av LA4QE i norska Amatørradio, nummer 12 2008.
I artikeln redovisar LA4QE sina erfarenheter, allt från filter på antennsladden till att slå in hela TV:n i aluminiumfolie...

73!
Jonas/SM5PHU

Kommentarer överflödiga.

73 / Göstha
 
Back
Top