Nu har jag äntligen testat, nättrafo som mikrofontrafo....

SM4FPD

Well-Known Member
Förr var ju mikropfontransformatorer vanliga och ingångar var högohmiga. Så 200 Ohm till 50 kohm eller mer behövdes.
Sådan mikrofontransformatorer är nuförtiden sällsynta.
Länge har jag tänkt testa med en nättrafo.
Har några små 230 V till 12 V 1,5 VA, omkring 3 cm3.
Och ja den gav utmärkt frekvensområde och önskat omsättning, (nära i alla fall)
Omsättning spänning är ju 1:19 varvid impedansomsättningen är 1:361. Med en 200 ohms mik blir ut omkring 75 kohm.
Ungefärliga värden bara.
Svepte 100 Hz till 15 kHz, utan problem.

Således ett tips till de som mekar med gammalradio och vill ha en högohmig mik.

Jo en nackdel, förutom att den är stor, är att den verkar samla upp brum, från magnetfält lite mer än en liten miktrafo.
Det är väl därför dyra proffsmikrofontransformatorer är skärmade.

Med 230 V till 6 V blir omsättninge större.
Använd två 12 V lindingar och man får en balansering.

Men idag blir det ju kanske bättre med en eleketretkapsel och en liten transistorförstärkare.

SM4FPD
 
Förr var ju mikropfontransformatorer vanliga och ingångar var högohmiga. Så 200 Ohm till 50 kohm eller mer behövdes.
Sådan mikrofontransformatorer är nuförtiden sällsynta.
Länge har jag tänkt testa med en nättrafo.
Har några små 230 V till 12 V 1,5 VA, omkring 3 cm3.
Och ja den gav utmärkt frekvensområde och önskat omsättning, (nära i alla fall)
Omsättning spänning är ju 1:19 varvid impedansomsättningen är 1:361. Med en 200 ohms mik blir ut omkring 75 kohm.
Ungefärliga värden bara.
Svepte 100 Hz till 15 kHz, utan problem.

Således ett tips till de som mekar med gammalradio och vill ha en högohmig mik.

Jo en nackdel, förutom att den är stor, är att den verkar samla upp brum, från magnetfält lite mer än en liten miktrafo.
Det är väl därför dyra proffsmikrofontransformatorer är skärmade.

Med 230 V till 6 V blir omsättninge större.
Använd två 12 V lindingar och man får en balansering.

Men idag blir det ju kanske bättre med en eleketretkapsel och en liten transistorförstärkare.

SM4FPD
Det experimentet gjorde jag som liten nyfiken gosse för så där 75 år sedan. Fick tag i en ringledningstransformator för 220 V in och 3-5-8 V ut, kopplade trafons primär till grammofoningången på familjens träradio och en kolkornskapsel i serie med ett ficklampsbatteri till sekundären. Hade ingen aning om impendansomsättningar och sådana mystiska saker, ville bara pröva om det skulle gå. Jodå, det blev en präktig högtalaranläggning. Learning by doing...
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Den "klassiska" mikrofontransformatorn mellan kolkornsmikrofon och styrgalleringången i en förstärkare hade 1:40 varvtalsomsättning. Man kunde ganska lätt styra ut
t.o.m. 6V6 i push-pull med en sådan transformator om man pratade lite högt...

1654498472744.png
 
Back
Top