Nu kommer Tranorna

SM4FPD

Well-Known Member
Med risk för att bli utskrattad, feltolkad, förlöjligad, mobbad etc.
Tar jag risken att bryta av de tunga diskussionerna om radio, teknik, regler etc, med en naturupplevelse.
Även en radioamatör måste ju kunna göra något annat än att sitta vid radion och fundera på om han är laglig eller inte, bygger tillräckligt mycket eller ej. Jag vet oxo med bestämdehet att det finns radioamatörer som har naturintresse.
Så ta en lördag ledigt och åk till Hornborgarsjön och upplev vårens ankomst. Och varför inte hålla passning på en Tranfrekvens, förslagsvis 145, 3750 MHz FM, vid sjön, kansk man kan skaka tass.
Själv brukar jag göra en tur och få lite luft, "under vingarna":

Kolla in på hemsidan: Hornborgasjön
Hornborgarsjön är snart det givna resmålet för bilturen lördag söndag.
Läs om första Tranan som nu kommit (nu = 2009-03-02), men du får vänta än några veckor innan den stora invasionen, som beräknas bli slutet av Mars in en vecka i april. Håll koll på hemsidan. Fågelvän, naturintressera, eller bara intresserad, ta dig en tur till sjön och njut av naturens skådespel. Du lär uppskatta det utan att vara fågelkännare. Ta med frugan, kikaren, kameran, varma kläder och en termos med nåt varmt. Detta med Tranornas ankomst till Hornborgarsjön är en stor sak, du kommer att bli förvånad över hur mycket folk som finns där. Husvagnar, Husbilar, folk från stora delar av EU, fotofantaster, fågelfantaster, nyfikna, alla med större kikare än andra, större teleobjektiv och dyrare kamera än kompisarna. Det är lämpligt att vara på plats helst före klockan 10, då de stora flygarna kommer in mot platsen där folk står och väntar. Lämplig tid borde vara c:a vecka 12, 13,14,15. Lyssna oxo på P1 lördag morgon då programmet naturmorgon går, där kan du få bra info om när det händer i naturen. Hur hittar man dit då? Kolla hemsidan eller kör till Skara så finns det vägskyltar. Jo det är numera en parkeringsavgift, men så får du oxo tala med naturexperter och får plats med bilen.
 
Hej!

Nog finns det många radioamatörer som gillar att vara utomhus. Rävjägare och portabelkörare, t.ex. Jag skulle själv vilja vara mera "ute". Men att ta med sig radion till Hornborgarsjön är kanske inte så lyckat. Det blir för mycket QRM från fåglarna, man hör väl inte CW:n...

Hmmm. Man kanske skulle försöka ta sig tid att köra portabeltesten i år?

m.v.h.
//Per, SM5OCI
 
Trevligt vårtecken :) - får snart börja med att se över portabelprylarna och antenner, jo det kan bli sväng och spana på fåglarna, får se, hmm var ligger kikaren ..
 
Jag nöjer mig med grodor och paddor. Ett himla liv tidigt på våren just när isen släpper i det lokala kärret där jordningen till sydvästbävern sitter :).

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Här är det alldeles för mycket grodor, jag jobbar hårt för att med klubba likt det välkända grodspelet banka ned grodorna till väljordat djup.
 
Var och tittade där förra året o jisses vad fåglar det var
En del fastnade på bild också :)

Trandansen 2008

Men det kan tänka sig att man kan ligga på pass med radion om det är någon som kör förbi staden
 
Roy, det var en trevlig och positiv tråd!

Hornborgasjön och tranorna är verkligen trevligt att besöka, vi åker dit nästan varje vår och har även med oss vår IC-703 ibland. Passar på att åka upp på Mösseberg och kör lite QRP. Visst kan man kombinera olika intressen man har med amatörradio. Själv brukar jag också ta med QRP-riggen när jag åker på små härliga turer med någon av mina veteran-Zündappar. Jag och ett par andra Zündappsfantaster skall åka Hornborgasjön runt nu i vår på våra Zündapp MC. Då tar jag med mig min IC-703 och visar mina goda vänner hur vår fina hobby fungerar.

Det här forumet tror jag att jag avstår från att visa mina Zündappsvänner:cool:

Som djurvän tycker jag det låter elakt att slå små grodor i huvudet, som SM7MCD gör, är inte grodor och paddor fridlysta?:D:D:D

Vad har ni andra för tips på naturupplevelser tillsammans med vår härliga radiohobby?


Mvh Janne;)
 
Tack för att det inte blev som jag skrev i de första raderna.
Att man kan köra mobilt HF under färden till naturupplevelsen är väl självklart, och varför inte på 7 MHz. Leta fram spolen för 7 MHz och stäm av för den nya mobilfrekvensen på 7 MHz.

Detta med grodor och paddaor förstår jag inte, här finns inga överflöd av sådana??????
Däremot brukar mygg vara en plåga på sommaren. Tydligen hade vi för många Lodjur här i sönda värmland oxo, den dubbla mängden sköts första dagen. Synd, jag hade velat se ett.

Roligt att läsa om att det finns andra intressen bland radioamatörerna, MC, Moppar, Natur, och inte minst vissa vårkänslor, HÄRLIGT!

För att återknyta lite till teknik, så föreslår jag att ni studerar flygtekniken på de stora fåglarna, de brukar komma in för landning vid 09 - 10 tiden och mot den blå himmeln är det fantastiskt att se hur de manövrerar i luften, gör ett landningsvarv och landar.
Man ser dem sedan i tusental på ner till 50 - 100 meters avstånd.
I naturen för övrigt brukar säkerhetsavståndet vara 200 - 300 meter vilket de bevakar med stor noggrannhet.
 
Hörde nu på morgonen att det var rekord i antal Tranor idag, (2009-03-31).
18500 stycken.
Den ständiga frågan om hur de räknar tranor uppstår förstås, det får man svar på vid Hornborgasjön.
Men det är egentligen mycekt enkelt, man räknar benen och delar med två.

Hornborgasjön - Hornborgasjön

Själv har jag för avsikt att åka dit på Lördag (2009-04-04). helst vara där kl 1000 SST

Går allt väl skall jag testa en bredbandig mobilantenn för HF, och kommer då att köra 3750 eller 7195 kHz
Jag har fått ett provexemplar av en sådan sak, jag har förstås ingen tro på den under 10 MHz men på 7 MHz kanske det går att köra lite med den. Om man nu vågar sig på att köra 7,2 MHz. (Detta är ej ett Aprilskämt) De japanska tillverkarna har flera ggr sänt bredbandiga mobilantenner till SRS för test. De håller inte måttet och vi bedömer att de inte är något att sälja.
I de Japanska städerna är det populärt att köra 7 MHz 21 MHz och 50 MHz mobilt, men de kör mest lokalt och då kan nog konceptet funka. Hr är amatörtätheten så låg att vi tvingas köra rymdvåg även mobilt.
 
Orre

Hver vår ligger jeg ute noen netter for å oppleve orrfuglspillet. Blir ikke mye radio men litt VHF på kvelden ved bålet.

Noen bilder fra 2004:

5.jpg


8.jpg


5.jpg


73
LA7GNA, John Arne
 
Fantastiskt fina bilder och en fin myr att spänna en antenntråd över :). Men då kanske tupparna flyger in i den. Dom har ju ingen vidare koll när dom spelar.

73, Roland SM0BRF
 
Dags att blåsa liv i den här tråden igen, det har gått ett år.
Jag rekommenderar ett besök, en utflykt, med fikakorg, varm jacka, du blir impad även om du inte är en fågelknutte.

de
SM4FPD
 
Back
Top