Nu skall det sprättas och skruvas! ;)

SM-Frank

Well-Known Member
Fick hem min Disconeantenn idag!
Ja egentligen kom den ju igår, men fick först avin idag och paketet har legat på Konsum utan min vetskap då företaget inte informerat mig om ett kolli id... men nu är den här i alla fall... :)
Tyvärr så är stormen Sven på G och det mörknar... så det blir ingen vistelse på taket idag.
Men sprätta och skruva går ju bra! :D

IMG_6021a.jpg

Adaptern BNC Hane- UHF (PL) Hona passade både på kabeln och mottagaren!

IMG_6027a.jpg

IMG_6025a.jpg

IMG_6028a.jpg
 
Ser bra ut, glöm inte ett lager eltejp över vulktejpen annars vittrar den sönder.
Sätt upp den så högt o fritt du kan ska du se det brakar på i scannern.

Edit: glöm det där med eltejpen, kabeln o anslutningen går väl inuti röret ser det ut som...
 
Vet inte hur ni andra gör, men jag brukar lägga ett tunt lager med eltejp innan jag drar på den självvulkande tejpen. Skulle man av någon anledning vilja sprätta upp hela härligheten, ja då har inte vulktejpen "gift sig" med koaxens plast/gummihölje och/eller kontakten. Sedan förstås eltejp utanpå alltihopa som UV skydd.
 
... Blir väl nån gång till helgen som det skall upp på taket.
Ja se för fasiken til att inte trilla ner! det är en order! Har du inget annat att hålla dig i, så gör som Emil - ta med Spisekroken å håll dig i :D
 
Ser ju bra ut det där :)

Tänk på att det kan bli ordentliga brytbelastningar på BNC-uttaget i radion om det hänger en styv koax i adaptern.

Du kan ju montera ihop antennen och torrköra, inte kan det bli sämre än med ett litet spröt.
 
Om du har planer på att använda scannerantennen till att sända med, funkar alldeles utmärk på 50, 145 och 430 Mhz så bör du anpassa längden på toppsprötet till din favo-frekvens. Undrar om det inte fanns med ett schemamått på aktuell freq i förpackningen. Glöm inte att tajta muttrarna på spröten så att inget spröt lossnar och ner i huvuden på folk. Du fick med koax ser jag, ohm-mät kablen så det inte är brott i den på en gång.

Bra frekvens site

http://www.scanner.nu/frek.asp

Mvh Jan
 
Last edited:
Tackar för all respons, tips, ideér länkar osv!
Suger åt mig som en svamp... ;)
Antennen ligger på köksbordet inkopplad i scannern...
har låtit den söka lite... har ökat med antalet kodade kanaler...
Inte så mycket folk ute... varken på vägarna eller i skogen... här e ju full storm för tillfället... 20-30m/s
Verkar som det blir i början av veckan som jag smyger upp på taket och monterar antennen.
Är inte så mycket som behöver göras, då jag använder en befintlig mast.
Den förlängs 2meter...
Hål ner finns redan...
Så max ett par timmars pyssel.
 
Om du har planer på att använda scannerantennen till att sända med, funkar alldeles utmärk på 50, 145 och 430 Mhz så bör du anpassa längden på toppsprötet till din favo-frekvens. Undrar om det inte fanns med ett schemamått på aktuell freq i förpackningen. Mvh Jan

Jo det stod något om att sprötet är justerbart... (skall läsa det lite bättre)
Men har ingen sändare än...
Och det första som kommer in är ett par handenheter...

IMG_6024a.jpg
 
Det snöar fortfarande... så antennen är inte uppe än...
hoppas det tinar bort som meteorologerna lovar
 
2st Baofeng UV-5RA+
Den ena är nu programmerad med de 7kanalerna (jakt) på 155 bandet.
(via usbkabel och Chirp programmet)
 
Jag misstänker att de där apparaterna inte är typgodkända för sändning på jaktkanalerna, men för att lyssna fungerar det förstås.
 
Är den CE-märkt så är det nog OK!
155MHz är främst till för jakt och jordbruk,och radion får inte ha mer än 5W utstrålad effekt.
 
Hm, jag hade för mig att det var en del andra krav, som fast monterad antenn, men jag har inte lusläst föreskrifterna.
 
Hm, jag hade för mig att det var en del andra krav, som fast monterad antenn, men jag har inte lusläst föreskrifterna.

Det har inte jag heller,jag sökte och hittade det här i alla fall:

155,3875–155,5375 MHz: Mobila radiosändare för jord- och skogsbruk samt jakt.
Bärvågsfrekvenser i MHz:155,400-155,425-155,450-155,475-155,500 & 155,525
Högsta effekt: 5 W e.r.p.
Kanaldelning: 25 kHz
Frekvenserna 155,400 155,425 155,450 och 155,475 MHz får inte användas inom svenskt inre vatten och svenskt territorialhav.
 
Back
Top