Nu var det slut med 80m.

SA7AZQ

Well-Known Member
Enligt de senaste nyheterna från ett möte på ITU Intenationella teleunionen i Geneve så kommer all amatörradio på 80m i region ett förbjudas den 1 maj och istället ska banden inehålla landmobil radio på 2-9-3,747Khz och sedan sjöfartsradio i området 3750-3820Khz. Den 30 Juni skall all amatör-trafik från 80m vara borta. Men under en övergågnsperiod fram tills den 29 Juni kl 20 UTC får vi endast köra max 100w effekt i området 3750-3.8Mhz för att inte störa kalibreringen mottagarna i det som ska bli de nya kustradiostradiostationerna som finns i Lysekil, Sandhammaren, Kalmar, Flen och Umeå där det finns befintliga master som används. Det kommer även finnas remote mottagare på en del andra platser, detta mottagare använder vertiklaler som monteras innuti vindkraftverk för att inte fördärva landskapsbilden i känslig miljö. Samtliga mottagare ska passa både USB och DSC. Förutom på 80m kommer mottagarna ha scanning på 2182Khz USB och 2187.5 Khz DSC. Sändarnatennerna kommer bestå av vertikaler och Dipoler som matas från 1.5KW (sändaren på Sandhammaren är på 500w i nuläget för VHF täckningen är god) alla sändrare från Skanti som kommer från nedlagda kuststationer som köpts in från Australien.
 
Ser inte problemet. De seriöst radiointresserade bygger öppna rörchasssien och håller inte på och förpestar banden med rapporter och allmänt radiotekniskt trams. De pratglada och vågutbredningsintresserade lär klara sig gott med det föreslagna. Detta trots att de inte kan CW... Ju sämre framtid desto bättre.
 
... alla sändrare från Skanti som kommer från nedlagda kuststationer som köpts in från Australien.

Eftersom jag har två Skantitrancievrar (TRP-825x samt 875x) så har jag blivit ombedd, att starta upp Trollhättans slussradio för att vara behjälplig via MF/HF inför turistsäsongen. PTS vill att jag skall bevaka några 80 m ringar, men nå'n måtta får det vara...
 
Enligt de senaste nyheterna från ett möte på ITU Intenationella teleunionen i Geneve så kommer all amatörradio på 80m i region ett förbjudas den 1 maj och istället ska banden inehålla landmobil radio på 2-9-3,747Khz och sedan sjöfartsradio i området 3750-3820Khz. Den 30 Juni skall all amatör-trafik från 80m vara borta. Men under en övergågnsperiod fram tills den 29 Juni kl 20 UTC får vi endast köra max 100w effekt i området 3750-3.8Mhz för att inte störa kalibreringen mottagarna i det som ska bli de nya kustradiostradiostationerna som finns i Lysekil, Sandhammaren, Kalmar, Flen och Umeå där det finns befintliga master som används. Det kommer även finnas remote mottagare på en del andra platser, detta mottagare använder vertiklaler som monteras innuti vindkraftverk för att inte fördärva landskapsbilden i känslig miljö. Samtliga mottagare ska passa både USB och DSC. Förutom på 80m kommer mottagarna ha scanning på 2182Khz USB och 2187.5 Khz DSC. Sändarnatennerna kommer bestå av vertikaler och Dipoler som matas från 1.5KW (sändaren på Sandhammaren är på 500w i nuläget för VHF täckningen är god) alla sändrare från Skanti som kommer från nedlagda kuststationer som köpts in från Australien.

Verkligheten överträffar i någon mån dikten.
Det svenska kustradionätet står just nu inför en förnyelse.

Både systemkärnan (radioväxeln) och all radioutrustning kommer att bytas ut,
och mycket talar för att den nya MF-materielen kommer från Australien, dock fabriksny,eftersom det är där som rimligt prissatt landbaserad MF/HF-utrustning tillverkas.

En glad Annandag Påsk och 1:a april.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Aprilskämt

Det räckte för mig att läsa två rader av AZQ:s inlägg för att tolka det som ett aprilskämt. kHz (Khz) och MHz (Mhz) är ju felstavade. Ingen officiell skrivelse har sådana "ankor"... Hi.

Glad Påskhelg tillönskas alla

Bengt
SM6APQ
 
Ingen officiell skrivelse har sådana "ankor"... Hi.

Förr kunde man vara ganska säker på att även svenska officiella skrivelser saknade "ankor". Idag får man nog gå till ITU för att vara alldeles säker.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Även om detta är ett aprilskämt skulle jag faktiskt inte sakna 80 meter..

Förstår inte din inställning......skall 80 bort kan väl likväl alla de andra banden ockå tas bort!

Alla sitter inte och kör ringar..... vi är säkert många som gärna kör cw i jakten på rara dx, dessutom är antennbyggande kul på 80, inte lika omöjligt som för 160.
 
Jag förstår fullt att det är bra att 80 m finns, men min QRP-rigg har inte 80, jag valde att prioritera en modul med de högre banden. Jag har inte kört på 80 på bra många år heller så därför. En dag kanske jag bygger mig något för 80, men det brådskar inte.
 
Back
Top