Nummerstationer

SM7EXB

Well-Known Member
Undrar om någon har info om nnn eller möjligen nnnn. En nummerstation som inte är aktiv längre. Läge tex kunde vara intressant

De SM6EXB
 
Menar du de som rabblade siffror på tyska eller liknande språk?
Eins zwei, fynf, acht sieben zwei fier, nein fünf fier
Och höll på så i evigheter.
Länge sen man hörde sådant nuförtiden.
Förr var de talrika.

SM4FPD
 
Hittar inget om var nnn skulle kunna varit placerad, avhördes senasr 1997,, uppträdde först 1976. Men ingen info annat än i österrike.
HNA tror jag att agencyn hette som drev den. Vet inte vad HNA är heller. Finns på nätet sigint grupper, men 7nfon inskränker sig till ovan. Tror den hette E11.

Skall i alla fall kolla proyom.

Tack
 
Menar du de som rabblade siffror på tyska eller liknande språk?
Eins zwei, fynf, acht sieben zwei fier, nein fünf fier
Och höll på så i evigheter.
Länge sen man hörde sådant nuförtiden.
Förr var de talrika.

SM4FPD
Föni neuen zwå tror jag det lät som. Finns många kvar att lyssna på. Flera siter som berör detta finns. Sök på numberstation , dock har jag inte hör att det fanns någon svensk ? Som nämns under här finns priyom online och i realtid. Finns audio, cw och annan data.
 
Hittar inget om var nnn skulle kunna varit placerad, avhördes senasr 1997,, uppträdde först 1976. Men ingen info annat än i österrike.
HNA tror jag att agencyn hette som drev den. Vet inte vad HNA är heller. Finns på nätet sigint grupper, men 7nfon inskränker sig till ovan. Tror den hette E11.

Skall i alla fall kolla proyom.

Tack
HNA skulle kunna vara Österrike och deras underrättelsetjänst inom armén:


I så fall kan det vara G12: https://priyom.org/number-stations/german/g12



Tror det var samma inspelning på båda youtube länkarna.
 
Tack för ytterligare info om nnn. Kvar är nu bara problemet med var den var placerad. Finns en del sigint siter som pekar ut platser,i austria men hittar ingen kopling mellan plats och nnn. Som jag förstår det så var detta en av få eller den enda nummersändaren i austria
 
Igår kväll hördes en stark nummerstation på 5767 kHz USB. (missade att notera tiden)
Rent engelskt språk, svårt att bedöma om det var en talsyntes eller naturlig röst.
Rabblade 5 grupper av siffror i timmar.

På 4625 kHz USB finns den sk BUZZER, den ger ifrån sig ett surande ljud med c:a 0,5 Hz.
År efter år. Kan användas för att bedöma när bandet är öppet, eller börjar stänga.
Nu kl 1015 är den tyst.
Möjligen kan man höra en svag bärvågsrest.
Men ibland kommer, ett talmeddelande på vad jag förstår Ryska.
Kraftigt processad röst.
Har buzzern går sönder tro??
Har aldrig hört den tyst.....
exakt frekvens verkar vara 4625,1 kHz USB.

Världen är full av konstiga radiostationer.


SM4FPD
 
Igår kväll hördes en stark nummerstation på 5767 kHz USB. (missade att notera tiden)
Rent engelskt språk, svårt att bedöma om det var en talsyntes eller naturlig röst.
Rabblade 5 grupper av siffror i timmar.

På 4625 kHz USB finns den sk BUZZER, den ger ifrån sig ett surande ljud med c:a 0,5 Hz.
År efter år. Kan användas för att bedöma när bandet är öppet, eller börjar stänga.
Nu kl 1015 är den tyst.
Möjligen kan man höra en svag bärvågsrest.
Men ibland kommer, ett talmeddelande på vad jag förstår Ryska.
Kraftigt processad röst.
Har buzzern går sönder tro??
Har aldrig hört den tyst.....
exakt frekvens verkar vara 4625,1 kHz USB.

Världen är full av konstiga radiostationer.


SM4FPD
The Buzzer är bara en i mängden av ryska militära stationer som skickar enkelriktade order meddelande till olika förband.
En annan som vi hört i många år ligger på 3756 USB som nattfrekvens.

Kommandokedjan börjar på VLF 18,1 kHz
 
Här är en inspelning från 2011 när det var flera sändare igång på 4625 kHz, det är det nu också,men nästan aldrig samtidigt.
Eftersom 4625 kHz oftast inte har några separata dag och natt frekvenser så har man sändarsiter som ligger på olika avstånd från det avsedda mottagningsområdet.

Via min egen SDR: https://www.sa0bux.se/4625/13-Nov-2011-2235 4.625MHz-SA0BUX.ogg

Via HB9DRV SDR: https://www.sa0bux.se/4625/13-Nov-2011-2235 4.625MHz-HB9DRV.ogg

Inspelningarna är gjorda vid samma klockslag.
 
Att det finns flera sändare som sänder ljudetThe Buzzer, på 4625 kHz, kan förklara varför den låter lite olika ibland.
En av dem har hög förstärkning och i pauserna hör man hur bruset från sändaren, då den är omodulerad, stiger.
Men vad den sänder, vilken information den sänder vilket trafiksätt av telegrafi, eller telemetri är en bra fråga.

SM4FPD
 
Att det finns flera sändare som sänder ljudetThe Buzzer, på 4625 kHz, kan förklara varför den låter lite olika ibland.
En av dem har hög förstärkning och i pauserna hör man hur bruset från sändaren, då den är omodulerad, stiger.
Men vad den sänder, vilken information den sänder vilket trafiksätt av telegrafi, eller telemetri är en bra fråga.

SM4FPD
Du hittar mycket information inklusive en stor mängd inspelade meddelanden här

Vanligast på 4625 är "Monolith" meddelanden: https://priyom.org/military-stations/russia/message-format

Själva buzzern är bara en "channel marker" , andra liknande stationer har också diverse olika "oljud" för att hålla
frekvensen fri.
 
Last edited:
4625 kHz hörs fint till mellansverge nu på kvällen. måste ju testa CR302 an

Ja, tråden är gammal, googlade och hittade denna tråd så kunde inte låda bli att uppdatera :)
 
Back
Top