NVIS dipol - acceptabel SWR?

SA6HMA

Active Member
Hej! Första inlägget från ny licenstagare :)

Har satt upp en dipol för 80m på ca 3m höjd för NVIS närkommunikation. Den funkar fint på mottagning men behöver jag vara orolig för en SWR på runt 2:1? Antar att det beror på höjden? Radion är en Yaesu FT-857d. När kan man förväntas att radion backar på effekten? Redan vid 2:1 kanske?
 
Hej!

Välkommen!
Det enkla svaret är att acceptabel SWR är beroende på din radio, kanske kika efter information i användarhandbokens ger ett svar.
Nåväl ett SWR förhållande på 2:1 skulle jag inte vara orolig över, kan hända att radion backar av något på effekten.
Vissa brukar säga att max 1.5:1 för halvledareffektsteg, andra säker 3:1 o givetvis massor av andra värden, mer eller mindre osäkert förankrade i verkligheten.

Berätta gärna hur det funkar för dig!
 
De allra flesta riggar från mitten 90-talet och framåt har inbyggt skydd
mot för hög SWR. Jag kan inte svära på att din FT 857D har det, MEN
jag skulle bli MYCKET förvånad om så inte är fallet. För att få reda på
sanningen så kan du antingen kontrollera manualen eller
servicemanualen.

Det andra sättet är att sänka uteffekten till lägsta nivå.
Därefter tar man ett motstånd på 50 Ohm och ansluter
som antenn, och mäter uteffekt och SWR.
Byt sedan till 75 Ohm och gör samma.

Man kan prova sig fram tills uteffekten börjar minska.

EDIT: Tänk på att inte ha riggen i SSB-läge, utan i
FM eller CW om du testar enligt ovan. :EDIT
 
Hej!

Välkommen!
Det enkla svaret är att acceptabel SWR är beroende på din radio, kanske kika efter information i användarhandbokens ger ett svar.
Nåväl ett SWR förhållande på 2:1 skulle jag inte vara orolig över, kan hända att radion backar av något på effekten.
Vissa brukar säga att max 1.5:1 för halvledareffektsteg, andra säker 3:1 o givetvis massor av andra värden, mer eller mindre osäkert förankrade i verkligheten.

Berätta gärna hur det funkar för dig!

Hej och tack. Du kan ett och annat om Saab också om jag minns din avatar rätt.

Jag är mest orolig för att elda upp slutstegstrissorna. Vet inte hur robust säkerhetsfunktionerna är i min radio. Jag tänker lite såhär att om jag halverar effekten till 50w får jag lite marginal mot en inte helt optimal SWR. Problemet med 80m är ju att om jag har 1,8:1 i dippen så är jag snart över 3:1 innan bandet är slut. Det gäller att bestämma sig var man vill sända. Jag planerar sätta upp en 80m helvågsloop på lite högre höjd och hoppas den kan lira på andra band också. En antenntuner får väl införskaffas även om jag helst vill ha resonanta antenner.
 
De allra flesta riggar från mitten 90-talet och framåt har inbyggt skydd
mot för hög SWR. Jag kan inte svära på att din FT 857D har det, MEN
jag skulle bli MYCKET förvånad om så inte är fallet. För att få reda på
sanningen så kan du antingen kontrollera manualen eller
servicemanualen.

Det andra sättet är att sänka uteffekten till lägsta nivå.
Därefter tar man ett motstånd på 50 Ohm och ansluter
som antenn, och mäter uteffekt och SWR.
Byt sedan till 75 Ohm och gör samma.

Man kan prova sig fram tills uteffekten börjar minska.

EDIT: Tänk på att inte ha riggen i SSB-läge, utan i
FM eller CW om du testar enligt ovan. :EDIT

Hej och tack för svar. Jag vet att 857an backar effekten själv men har inte hittat info om när den gör det. Det var ett bra tips att simulera olika swr. Det verkar dock inte som om radion bryr sig om högre swr på lägre effekter. Den ökänt dåliga inbyggda mätaren börjar indikera SWR på stapeln först över 20w så den är lite missvisande. Använder en nanoVNA för att kolla antennen. Tyvärr har jag ingen effektmätare än.
 
Last edited:
Hittade en uppgift att det för 857 :an sker när SWR > 1,5:1. Effekten börjar med andra ord dras ned under 33 och över 75 Ohm om det är en ren resistiv last.
2:1 i SWR innebär att 10% reflekeras tillbaks om jag minns rätt.
 
Hittade en uppgift att det för 857 :an sker när SWR > 1,5:1. Effekten börjar med andra ord dras ned under 33 och över 75 Ohm om det är en ren resistiv last.
2:1 i SWR innebär att 10% reflekeras tillbaks om jag minns rätt.

Tack för den uppgiften. En fundering är om det är bättre att låta en antenntuner bränna bort den reflekterade effekten eller om man kan låta radion sköta det med att backa effekt. Någon inbyggd tuner har den dock inte. Ut i etern blir resultatet det samma antar jag.
 
Vad jag förstår så bränner inte en antenntuner bort någon effekt då den anpassar impedansen emellan sändarens utgång och antennen.
Om någon har en annan uppgift är jag nyfiken. Jag har inte känt någon uppvärmning av varken spolar eller kondingar
på min hembyggda antenntuner.
 
Last edited:
Vad jag förstår så bränner inte en antenntuner bort någon effekt då den anpassar impedansen emellan sändarens utgång och antennen.
Om någon har en annan uppgift är jag nyfiken. Jag har inte känt någon uppvärmning av varken spolar eller kondingar
på min hembyggda antenntuner.

Helt rätt, det som möjligtvis blir varmt är matarkabeln om det är en koax och man har hög SWR.
 
Nej normalt och rätt använd skall det inte bli några förluster som kan ge upphov till uppvärmning i en antennappsssare.

Ändå, eller rättare sagt lika förbannat, har jag sett åtskilliga totalt uppbrända antennavstämmare genom tiderna på SRS.
Omkopplare totalt uppbrända, de har förmodligen manövrerats med full effekt på.
Totalt nedsmälta spolar, det går tydligen att stämma av så att all effekt stannar i lådan.
Allt med krav på garantirepartion.

Så allt går, ja utom att få in tandkräven i tuben igen förståss.

Läser man handboken och gör som där står bör en antennavstämmare hålla livet ut.
Jag har många ggr mätt upp genomgångsdämpningen vid avstämd mot 50 Ohms motsånd och då kan det vara max c:a 10 W från en 100 Watts CW.

Att sända med en sändare där ALC-systemet hela tiden reglerar med SWR och drar ner, är förkastligt
Blir oönskat stor bandbredd.

SM4FPD
 
Ok jag har bara hört att en antenntuner inte gör antennen ett dugg bättre utan gör bara att radion ser en bra match. Då är det lätt att anta att tunern tar hand om den effekt som inte antenn kan göra sig av med. Ämnet är mer komplicerat än man tror tydligen.
 
NVIS eller inte. För bästa signal på nära håll ska du få upp antennen på ca 10-20 meters höjd för 80-metersbandet. Så mitt tips är att försöka få upp antennen lite högre.
 
Är då inte alla antenner som dipoler för frekvenser under 10 MHz NVIS antenner?

De
Roy
 
Ok jag har bara hört att en antenntuner inte gör antennen ett dugg bättre utan gör bara att radion ser en bra match
Helt rätt men man måste förstå vad som händer med antenn och tuner.

1: Tänk dig att antennen är lite drygt 1/2 våglängd och du upplever en viss missanpassning.
Antennen är då tillräckligt lång för att vara helt OK när det gäller verkningsgrad dvs den blir inte bättre bara för att du kapar ner den till exakt 1/2 våglängd och får den resonant med SWR 1:1.
2: Antennen är alldeles för kort för att vara resonant och tunern får jobba lite extra för att få ner SWR.
En antenn som är betydligt kortare än 1/2 våglängd har sämre verkningsgrad men tunern kan eventuellt anpassa även den till SWR 1:1.

All rf-signal som skickas ut i en antenn kommer att stråla ut utom den del som förbrukas i diverse bl.a. resistiva förluster både i tunern och i matarkabeln.
Alltså en atu skall placeras så nära antennen som möjligt så att matarkabeln får jobba vid sin karakteristiska impedans. Detta ger dom lägsta förlusterna.
 
Helt rätt men man måste förstå vad som händer med antenn och tuner.

Intressant! Man har mycket att lära som nybörjare, det är då säkert. Har letat runt efter bra förklaringar av vad en tuner gör och enklast kan man väl beskriva den som en variabel transformator som anpassar förhållandet spänning och ström till antennen. Tycker G3TXQ hade en bra beskrivning också.

"There is nothing inherently about a small antenna that makes it a much less-effective radiator than a larger antenna. For example, a 30" dipole used on 160m is only about 0.4dB lower in broadside gain than a half-wave dipole, and it beats the half-wave in other directions.

What causes the problem is that, because of the short length, we have to drive that 30" dipole with a much higher current in order to radiate the same power as the full-size dipole; for example about 127 amps to radiate 100W, compared to 1.4 amps in the case of the half-wave.

It is the losses in the feedline and the tuner - caused by the very high drive current - which make a 30" dipole on 160m a bad idea, not the fact that the short antenna is an ineffective radiator.

That's a subtle, but important, difference.

Steve G3TXQ"
 
Eller kör mot en 50 ohm konstlast med antennen ansluten över. Lite oortodoxt men radion blir glad och alltid kommer någon effekt ut.
 
Har kört NVIS 80 metersbandet med antenn liggande på en torr grusväg. Lägre signalstyrka, lägre störnivå, men kontakt ca 20 mil bort.
 
Har kört NVIS 80 metersbandet med antenn liggande på en torr grusväg. Lägre signalstyrka, lägre störnivå, men kontakt ca 20 mil bort.

Japp jag tycker det funkar bra och framförallt slipper man en del störningar. Får in tyskar och ryssar väldigt starkt och pratade med en norrman idag ca 20 mil bort och det lät väldigt bra sa han. Då körde jag 50 watt. Det var helt knökat med CQ field Day på 80m idag.

Militären kör till och med negativ höjd med NVIS dvs med nedgrävd antenn för att inte synas från luften. Där blir rediga förluster men funkar uppenbarligen.
 
Ok jag har bara hört att en antenntuner inte gör antennen ett dugg bättre utan gör bara att radion ser en bra match. Då är det lätt att anta att tunern tar hand om den effekt som inte antenn kan göra sig av med. Ämnet är mer komplicerat än man tror tydligen.

Om du har en en matarkabel med lågförlust, som en högohmig stege, då hjälper antennanpassaren till och gör antennsystemet bättre. Om du däremot använder koaxialkabel så får du snabbt ökande förluster ju mer SWR som du "anpassar" bort.

Det är anledning till varför vi är många som gått tillbaks till öppna högohmiga stegar - runt 600 Ohm är lagom och uppnås lätt med Rozenclips och vanlig FK-kabel, finns flera tidigare trådar att läsa i om dessa stegar.

Med antennsystemet menar jag det du ansluter till din radio, alltså både antenn, matningskabel och anpassare.
 
Back
Top