Ny efterlysning, IC-krets!

SM3BDZ

Well-Known Member
Är det någon som ligger på en gammal 70-tals IC, CA3026 ?

En dubbel op-amp med enkel matningsspänning. Behöver en till min trafikmottagare SRT CR304.

Hoppas på tur då denna komponent är att betrakta som "obsolete"...


73/Lasse
 
Last edited:
Så din fasta delare B 10601 3371 har gått sönder. Trasiga CA3026 är ganska vanligt,
men kan i nödfall ersättas av differentialförstärkare, "long-tailed pair", gjorda av 3 diskreta transistorer,
eller med någon av de bredbandiga OP-ampar som finns i dag.

Köpte annars CA3026 hos
Web-shop - Vejle RC Elektronik
när jag lagade CR300 på jobbet för ett 10-tal år sedan. Kostade en svensk 50-lapp minns jag.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Så din fasta delare B 10601 3371 har gått sönder. Trasiga CA3026 är ganska vanligt,
men kan i nödfall ersättas av differentialförstärkare, "long-tailed pair", gjorda av 3 diskreta transistorer,
eller med någon av de bredbandiga OP-ampar som finns i dag.

Köpte annars CA3026 hos
Web-shop - Vejle RC Elektronik
när jag lagade CR300 på jobbet för ett 10-tal år sedan. Kostade en svensk 50-lapp minns jag.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Precis så är det K-A! 100 kHz saknas och denna kuse har pekats ut efter felsökning och öppning av "matdosan"... :)

/Lasse
 
Just så förkortas det ja...

Det känns viktigt att hålla isär SRT eller "Collins i Vinsta" och SRA "Taxiradiofirman på Kungsholmen":), åtminstone för oss som har starka minnen av HF-radions storhetstid i Sverige.

"ITT-Standard Radiofabrik, Standard Radio & Telefon AB, Alcatel Standard Radio, Standard Radio Systems, Raytheon Standard Radio" 1938 - 2002 :(
RIP

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
När vi ändå är inne på SRT och CR304...

Vad är det för TTL-kretsar som sitter i den radioapparaten? Jag fixade en sådan en gång där syntesen gett upp och det visade sig vara orsakat av en TTL-krets med en utgång som "låg och flöt".

Inte någon vanlig 74 och inte heller 54 utan någon tredje variant som visade sig vara pinkompatibel med vanlig 74. Gissar på en häftigare variant på 74-serien med större temperaturområde men det skulle vara kul att veta lite mer. En 74-krets funkar i alla fall utmärkt i en radio som bara stod i kontorsmiljö.
 
Delarna t ex heter 6490 och ersätts väl med 7490, skulle jag gissa. Gissar även att 64-serien av TTL är en mil-spec variant som är validerade för mer krävande miljöer...

/Lasse
 
Det känns viktigt att hålla isär SRT eller "Collins i Vinsta" och SRA "Taxiradiofirman på Kungsholmen":), åtminstone för oss som har starka minnen av HF-radions storhetstid i Sverige.

"ITT-Standard Radiofabrik, Standard Radio & Telefon AB, Alcatel Standard Radio, Standard Radio Systems, Raytheon Standard Radio" 1938 - 2002 :(
RIP

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Rätt så! Man ska hedra de döda och då är det viktigt att kalla dem vid rätt namn. Jag ber ödmjukt och skamset om ursäkt för min fadäs! :eek:

/Lasse
 
Delarna t ex heter 6490 och ersätts väl med 7490, skulle jag gissa. Gissar även att 64-serien av TTL är en mil-spec variant som är validerade för mer krävande miljöer...

/Lasse

64-serien var en lite bättre variant av 74-serien med större garanterat temperaturområde, -25 till + 70 C, till skillnad mot 74-seriens 0 till + 70 C och 54-seriens -55 till +125 C.

Den tillverkades bara av Texas Instruments och kunde fås som selekterad komponent från RIFA.

SRT gjorde misstaget i 0-serien att använda tidiga TTL-kretsar som innehöll den fruktade "Purple Plague" vilket var en korrosionsmekanism som bokstavligen frätte upp bond-trådarna inifrån. Efter att klarat ut detta med tillverkarna så gick det sedan bra med TTL av de flesta fabrikat.

Det brukade sitta 54-seriens TTL från Texas Instruments och SGS-Fairchild i den första delaren där snabbhetskraven var som störst, och 64/74-serien från RIFA (som egentligen kom från RFT i DDR) i de andra delarna.

Vi borde bilda en SRT-användargrupp på ham.se eller inom ESR.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Vi borde bilda en SRT-användargrupp på ham.se eller inom ESR.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Får man vara med om man har en CA3026:D
förresten jag tror jag har lite rattar också.

Det tar lång tid att samla till en hel mottagare.

/Micke
 
Alla som gillar svensktillverkad HF-materiel med gröna eller "gräddgula" frontpaneler är varmt välkomna...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Får man vara med om man har en CA3026:D
förresten jag tror jag har lite rattar också.

Det tar lång tid att samla till en hel mottagare.

/Micke

Jag röstar för att du får bli hedersmedlem om du skickar CA3026 till mig! :)

/Lasse
 
Kan meddela att Micke, SM0GLD, nu är upptagen som hedersmedlem i den genuina sammanslutningen "SRT-användargrupp", konstituerad 2013-04-27 av SM0AOM!
 
Du är nog ytterst kvalificerad Henke! För att inte förbigå beslutsordningen får jag hänvisa till SM0AOM... ;)

/Lasse
 
Du är nog ytterst kvalificerad Henke! För att inte förbigå beslutsordningen får jag hänvisa till SM0AOM... ;)

/Lasse

Alla bona fide radioamatörer som använder SRT-materiel och/eller har ett genuint intresse för SRT, dess historia, utveckling samt produkter är automatiskt hedersmedlemmar i denna illustra sammanslutning.

Läs om CR300-familjen på http://esr.se/resonans/ESR Resonans 1 2011.pdf

73/
Karl-Arne
SM0AOM

(CR30x, CR302S, CR304R, CR90, CR91,PS300, PAN300, CR1000, SST490, SST1090, SSA400, SST420, SST1020, ST1610A, SR25, SR35, STR350, STR2000, CRFD1000, FS90, FS91, FS-VFO, ARTRAC 1 och 2, RC300, RC500, Ra200)
 
Last edited:
OK, det krävs alltså att man har lite happarater på hyllan.

....eller kanske detta duger..?

SRT_anställning_s.jpg

:D:D:D:D:D

/Micke
 
Har man varit anställd på SRT är nog kravet på "genuint intresse för SRT" uppfyllt med en viss råge...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top