Ny hobby i hobbyn

SM4FPD

Well-Known Member
Att stajla sin transiver har blvit en ny fluga.
Här har vi en som målat om till ökencamo, snygg?!?!?!

http://www.ab4oj.com/icom/ic7200/images/camo/falluja_ol1.jpg

I alla fall ett mycket snyggt jobb.
Riggen har jag sett i flera färger, den här tar dock priset.
Andra stajlingar är att byta till gul backlight i IC-706, dvs med 703:ans lyse.
Att måla om en IC-7200 på detta vis är ett större jobb, allt skall ut chassit, alla kort, alla knappar och rattar.
För att få ett proffsigt resultat som oxo håller för repor etc krävs nog en proffslackerare, kanske pulverlack, brännlack.
Någon har försökt med sk krymplack som var vanligt förr. det är svårt men kan gå. Material lär finnas.
För övrigt har jag sett ommålade kåpor till äldre riggar ibland med sprayburk och med rinningar som på beställning. Fuuuult ofta.
Nån som pysslar med denna gren av amatörradiohobbyn?

Vi har ju sett de snygga jobben att bygga paraset radion, och där krävs nog en del jobb med fronten.

de
SM4FPD
Roy
 
Att stajla sin transiver har blvit en ny fluga.
Här har vi en som målat om till ökencamo, snygg?!?!?! ...
Det är verkligen klass på jobbet! Återstår sedan bara att beställa rattar och mikrofon med spiralsladd i matchande färg(er) ... ;)

/ Göstha
 
Vi lär nog få vänta på camo målade spiralsladdar.
Men vi ser ju hemliga SÄPO gubbar med genomskinlig spiralsladd, eller slang, till örat, men det syns ju förståss inte, men ändå.
Men på amatörradions dag kan vi väl införa lite pyssel i form av "måla spiralsladd", ungefär som man målar ägg till påsk. Varför gör man det föresten? Vit är väl ok.
Grön koax har jag sett i alla fall, olivgrön. Men den syns.
För övrigt är det ju populärt med genomskinliga apparater. Frågan är när vi får den första genomskinliga amtörradiostationen? Infärgning av plast är ju dyr.
Hembyggen med plexiglas förekommer och kan se snyggt ut.
Kanske har vi för lite färg inom hobbyn? Men att måla de stora aluminium fronterna till slutsgtesbyggen är inte lätt. Det är svårt att få färgen att fästa bra på Al.

Själv har jag faktiskt en GUL IC2E skitsnygg, från början av 80 talet.

de
Roy
SM4FPD
 
För en tid sedan köpte jag en rulle röd RG58. Med blåa böjskydd väcker den visst uppseende samt att jag alltid får med mig mina egna kablar hem ...
 

Attachments

  • rg58_red.jpg
    rg58_red.jpg
    78,9 KB · Views: 152
det står att jobbet tog 3 månader för ett par 7200 i custom paint......

t.ex min enkelpaddelmanipulator är hemstylad med airbrush, lite abstrakta eldflammor och döskallar.........
airbrush är bra att fixa repor/avslagen färg med, man blandar till färgen och gör en touch-up + klarlack.

så är det nån som vill ha en unik rig i M90 mönster - visst kan jag fixa det ;-)

men - färgen sitter aldrig lika bra som en pulverlack.
 
Last edited:
Pimp my rig :)

Snyggt jobb. Dock prioriterar jag lödkolven framför sprutmålning/lackering.
Törs för övrigt inte tänka på hur komplicerat det kan vara att få ut all
elektronik innan målning.....

Näh, jag ska nog löda en sladd till...

73 de Kai
 
Jag hade för bra många år sedan en Scanner, Handic 0016 den första modellen med Vita kåpor. Moderniserade den med att spraya den svart. Blev väl sådär..... Gjorde inte så mycket eftersom jag senare skulle komma att trimma sönder hela radion i några okunniga försök att förbättra mottagningen..

Senaste "Pimpningarna" blev mina två FT-8900 som jag byte displaybelysning till grön från de fula snorgula lysdioderna som sitter i orginal. Det blev faktiskt ett lyft!

// VDT
 
pimp •[pImp]
I s hallick, kopplare, sutenör
II vb itr [leva på att] vara hallick [for åt]
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Pimp:
"The verb "pimping" came up in the early 17th century.[2] In the first years of the 21st century, a new meaning of the word has emerged in the form of a transitive verb pimp, which means "to decorate" or "to gussy up" "

73 SM0RVV
 
Back
Top