Ny lyssnaramatör

ranstam

Member
Hej!

Jag har precis skaffat en DVB-T dongle och kopplat till min dator för att använda den som en SDR. Det fungerar bra, jag kan se/höra min trådlösa väderstation sända, bilnycklarna, min PMR446 och min bärbara datorns microfon(!?).

Jag bor längs inflygninsrutten till Sturup och tänkte därför se om jag kunde höra något från flygplanen/flygplatsen, men det enda som sänds på 110 - 140MHz verkar vara någon form av datortrafik. På 113Mhz, 115,2Mhz, 119,8Mhz, 120Mhz och 126,6Mhz.

Med AM-modulering låter det bara brus och med "DSB"? hör man raspiga toner i ett rasande tempo.

Är det någon som vet vad jag hör?
 
Hej.

Lite information om Sturups flygplats och dess frekvenser.

Pilot information for Malmö Sturup Airport @ OurAirports

Jag misstänker att din DVB-T dongle levererades med en ganska kort liten antenn, som är optimerad för området kring 400MHz. Alltså inte så anpassat till flygbanden. Ersätt den antennen med en tråd på en meter, så kommer du att höra mycket mer. Jag upplever också att donglarna är relativt okänsliga, så det behövs ganska bra antenner. Titta på scannerantenner av discone-modell om du ska lyssna på flera band. Tänk också på att en del amatörtrafik har horisontell polarisation, vilket kan göra det svårt för dig att få in, om du har en vertikalantenn.

Det var väl lite tips på var du kan börja.

För övrigt kommer du nog att upptäcka att det finns en hel del trafik kring 150MHz och däröver. Taxi, åkerier och annat. Bara att leta på.

Lycka till
/Kai
 
Tack för tipsen!

Jag funderade lite på att bygga en sådan antenn. För att få lite bättre mottagning tänkte jag sätta antennen lite högra upp, och då få dra lite sladd. Är det bäst att köra en USB förlängning och sedan sätta donglen i direkt anslutning till antennen? eller är det bättre att köra coax hela vägen?
 
Det är alltid bäst att ha mottagaren nära antennen då koaxkabel alltid innebär en viss dämpning av signalen.
Sen är det inte så praktiskt att ha dongeln ute på taket i regn och rusk.
jag skulle nog sätta dongeln under taket och dra USB-kabel så långt det går.

/Micke
 
Max längd på USB-kabel är 6m i teorin. Jag skulle dock inte gå över 3m, speciellt inte för SDR...

mvh
Kai
 
Det verkar som att donglen inte är jättekänslig, får inte in särskilt mycket. Enbart ett par av de starkaste rundradiokanalerna kommer in(radion i bilen är bättre). Jag ska prova med en USB förlängning för att få bort donglen fårn datorn, och en riktig antenn.
 
Last edited:
Det är helt riktigt att dongeln inte är tillräckligt känslig i de flesta fall. Storsignalegenskaperna är kanske inte heller de bästa. För att bevaka fasta frekvenser kan det vara roligt. Kanske till och med för att upptäcka nya sändare i närheten.

Som vanligt måste man ställa sig frågan vad man ska lyssna på. Repeater för 2m borde du få in med en vettig trådantenn på 1m. Kanske någon på 70cm också. Frekvenser för dessa hittar du på SSA.SE och sen går du in på VHF/UHF-sektionen.

Om du hade tänkt att lyssna lite mer seriöst, så ska du nog fundera på antingen en SDR-byggsats om du är vän med lödkolven, eller så kan man handla en färdig SDR.

Det viktigaste är dock att du kommer fram till vad du vill göra med radiohobbyn. Bara lyssna, eller också köra radio. Det kommer nog att avgöra vad du vill satsa på.

mvh
Kai
 
Sturup, ESMS, har några frekvenser som används dygnet runt,
118,8 tornet
121,5 nödfrekvensen (alla torn lyssnar på den men det är som tur är mycket lite trafik på den kanalen)

Bor du riktigt nära och i rännan så kan du kanske höra inflygningshjälpmedlen, ILS, på bana 17 eller 35 beroende på vilken ända på flygplatsen du bor, lyssna på 111,9 för bana 17 och 108,1 för bana 35, båda används inte samtidigt utan "din riktning" kan vara avstängd och då hör du ingenting.

129,275 är ATIS-frekvensen, där sänder en flicka väder och lite annat dygnet runt, en utmärkt frekvens att lyssna på då du provar olika antenner (hon talar även om från vilken riktning planen skall landa)
 
Med få enkla komponenter går det även utmärkt att lyssna på KV. En oscillator och en blandare är allt som behövs och fungerar faktiskt över förväntan. Men det behövs en antenn som är någorlunda anpassad och långt från allt som stör för att kunna höra något vettigt. Jag provade på min 2X20 meters dipol och det fungerade alldeles utmärkt.

Se följande länkar:
Klubbafton på KAGG den 18/2 kl: 19.00
SM7EOI visar konverter HF till VHF för USB-TV-sticka
 
Jag bor också i närheten av Sturup och med RTL-SDR och en Trekstor dongle, 1/4 vågs GP antenn på skorstenen med ca 15 meter RG-58 kabel som nedledning så hör jag ledigt all flygplanstrafik kring Skåne samt flygledning och kontroll tornen både på Sturup och Kastrup. Så mitt tips är att satsa på en riktig antenn utomhus.

73/Kent
 
Jag ska testa att sätta ihop en enkel GP antenn utomhus och montera en USB förlängare mellan datorn och donglen för att se om jag kan förbättre känsligheten på mottagaren.

Det är iofs inte omöjligt att min dongle är kass eftersom den bara får in 3st radiostationer på rundradiobandet(city107,p1,p4), med en 120cm lång sladd som antenn inomhus, och flygbandet är helt tyst.
 
Det är ungefär samma resultat som jag har fått inomhus. Det är för låga signaler och hög störmiljö inne. Ut med antennen så långt från datorer och andra störkällor som möjligt. USB-förlängare kan fungera. annars är det en högkvalitets koax som gäller mellan antenn och dongel. På VHF lyssnar jag på en Diamond X200 som matas med ungefär 10 meter RG-58 av god kvalité. Jag hör en hel del bland annat flyg men också de som ligger kvar i runt 79 MHz. Under NAC 2m kan jag höra en del stationer på 144 MHz SSA/CW. Så jag tycker inte att dongeln är speciellt okänslig.
 
Nu har jag skaffat en USB förlängare på 1,8m som har förbättrat mottagningen något, man ser fler signaler men hör inte något i dem. Jag har även skaffat ett gäng svetspinnar som ser ut att vara i mässing, cirka 1,5mm tjocka och 1m långa, är detta ett bra antennmaterial?
 
Jag har även skaffat ett gäng svetspinnar som ser ut att vara i mässing, cirka 1,5mm tjocka och 1m långa, är detta ett bra antennmaterial?

Det fungerar säkert bra med dina svetstrådar.
Själv lyssnar jag på flyget över Stockholm med en 1/4-vågare för 2m. Antennen sitter på balkongräcket, funkar jättebra.

/Micke
 
Nu har jag hunnit göra ett kort test, donglen är 2m från datorn och en 62cm lång antenn är monterad utomhus 8m bort, cirka 2m upp. Jag slipper undan en hel del signaler som förmodligen varit störningar tidigare.

Däremot är flygbandet knäpptyst, och jag får bara in 3st rundradiostationer, dessa är dock väldigt starka och tydliga. Det konstiga är att kanalerna som jag vet finns(och hörs bra i bilen), NRJ på 105,2, Rockklassiker på 106,1 etc... finns inte ett spår av i SDR# bara en hjämn brusmatta. Dom 3 kanaler som kommer in syns väldigt tydligt, och hörs bra och fint. Har testat med och utan antenn, och utan så tappar man även de kanaler som man hör.

Edit: Hittade gain inställningen :) Nya försök med yttre antenn imorgon
 
Last edited:
Nu fungerar min radio som den ska, jag hör radio från flygplan pratar med sturup och kastrup, men inte något från "tornet", dom andra banden är också ganska tysta men det beror nog mest på att jag bor i en svacka i terrängen. Att ha antennen utomhus gjorde en väldig skillnad.
 
Det är alltid bäst att ha mottagaren nära antennen då koaxkabel alltid innebär en viss dämpning av signalen.
Sen är det inte så praktiskt att ha dongeln ute på taket i regn och rusk.
jag skulle nog sätta dongeln under taket och dra USB-kabel så långt det går.

/Micke
Om man har en mottagningsantenn som är anpassad till koaxialkabelns impedans så innebär det ju avsevärt mycket mindre dämpning än om man bara ansluter en tråd i andra änden av koaxialkabeln.
I just detta fall är nog en discconeantenn fritt placerad utomhus ett av de bästa alternativen.
Discone antenna - Wikipedia, the free encyclopedia
Med tanke på dongelns dynamik så är nog den dämpning som uppstår i koaxialkabeln bara till fördel.
Den kompenseras ju också genom att man får en bättre antenn som fångar upp fler signaler.
 
Jag frågar igen i den här tråden, vilken USB dongel är bäst?
Jag vill ju gärna ha den som går längst ner i frekvens då den täcker 10m utan converter, men det kanske är stor skillnad i känslighet?

Jag köpte ju en FunCube pro+ men den har jag lånat ut på långlån som skimmer på radioklubben så nu tänkte jag bara skaffa något billigt att leka med.
 
Back
Top