Ny Mast

Det verkar i stort sett finnas två märken av master som hittar ut till begagnatmarknaden: MUY's "Ferex Conlight" och undertecknads "Amiga". Priserna verkar stanna runt ca 10 papp om det är många budgivare. Har man tur och har berg i dagen som hos MUY fixas ett bergsfäste lätt av den händige. Annars är det de utfällbara stödbenen som gäller. (Inte så "estetiskt tilltalande" på en altan.) Fördelen då är i alla fall att installationen lätt kan flyttas. Lägg till ett främre stödhjul med vev avsett för vanlig släpvagn (finns på exvis Biltema) och man kan flytta en nervevad och fälld mast själv.

De fysiska företrädena hos i alla fall Amigan är liknande Versatowerns men jag skulle aldrig våga sätta upp något större array pga risken för att man knäcker eller viker masten. Man bör heller inte ge sig på att svetsa i toppen (galvat) då orginalkonstruktionen endast är avsedd för lampor. Ferex-masten har transporthjul av solid plast. Amigan har "riktiga" hjul med däck. Amigans kan enkelt tas bort och lagras mörkt och svalt när masten kommit på plats. För att få hem ett "kap" kan man hyra ett fordonssläp. Vanligt B-kort klarar två-hjuliga fordonssläp men dragbilen måsta vara klassad för släpvikten. En översyn av spärrarna samt vinschen rekommenderas. Den vinsch som satt på mitt köp var sönderrostad. Biltema hade en typ som alltför lätt kunde sättas i "friläge" vilket vid en fällning höll på att gå illa. En automatbromsande typ rekommenderas varmt!

Litet bilder från installationen hos undertecknad. Bla. en uppgradering med bla. fast elevering 10 grader för 144 MHz i ett försök att reducera RFI från LED-lampor, etc. vilket ger märkbar förbättring när allt är uppvevat.

Att slippa kliva på ett 45-graderstak och vingla jämfört med att kunna veva ner allt och bekvämt stå på marknivå och meka är värt hur mycket som helst!

Mast_1.JPG

Auktionsbild1.jpgRorfaste.JPGRest1.JPG
 
Vinschen i mitt fall var hyfsat bra. Bort med rost, måla och smörja upp. Vajern byttes från 3mm till 4mm. 5mm kan nog funka om man moddar linhjulen kanske. Men inga enorma kortvågsbeamar i denna typ av master. Men tänker mig som GXV att det får bli 2m och uppåt. En 5-6 el för 6m funkar säkert också bra. Jag kommer också att ha staglinor när den är uppvevad.

1631977573194.png
1631977708889.png
1631977752147.png
 
Snyggt med nyrenoverade och målade mekaniska prylar!
Är det Hammerite du använder?
 
Japp, Hammerite på rost och Hammerite på galvat. Hammerite galvat på själva mastvagnen. Den var egentligen rätt ok men hade lite svag ytrost på några ställen så drog över den när jag ändå höll på...
 
Jag har också använt Hammerite på en del svetsade prylar utomhus.
Det håller väldigt länge och ser väldigt proffsigt ut.
 
Det var vänligt skrivet. Visserligen är antennmaster skönhetssyner för radioamatören
men placeringen gör tyvärr uteplatsen svårutnyttjad i sociala sammanhang...
 
Jag har redan kört JO68 Daniel ;) . Fick till och med QSL, bara för ett par veckor sen..

1633101314685.png

Det är aldrig försent att digitalisera sina loggar... :p . Skämt åsido, 23 cm finns i planen men transvertern ligger i delar så den behöver lite "vård" för att fungera igen. Prio blir nog 2m och 70 cm. Blir inte störnivån lägre/bättre på 2m så får det nog stryka med till förmån för högre band. Har ju 10 GHz också men kommer nog inte helt över trädtopparna tyvärr. Den är ju sen tidigt 90-tal så skulle nog också behöva lite uppfräschning. Bygger uterum nu också vilket har högre prio. Så mast och antennaktiviteter i mån av tid...
 
Last edited:
Kul att Skövdeklubben var igång på 23. Man kanske kan stöta på dom att bli det igen.
Vad gäller träd så har jag mycket av den varan omkring mig, med tjock granskog i de flesta riktningar. Trots det funkar det hyfsat på 23 faktiskt. Jag vinner inte NAC-23, men hamnar i mitten av listan.
Men högre band än så är nog inte att satsa på om man inte har fri sikt. Låter som att du ska ha något litet för 2m och sedan lite rejälare antenner för 70 och 23 Bengt! Själv kör jag bara 2 och 23, men är sugen på 70 också...
 
Intressant läsning. Jag har nyligen tagit ner min belysningsmast Conlight 12. Köpte den hos ett uthyrningsföretga för 2500:- Transport med kranbil samma dag för 500:- till kaffekassan. Lät tillverka en 1m aluminium toppdel för att få plats med rotorn. En felkonstruktion/feltänk av mig. Den vek sig pga 9.8m 2m yagi och 5 el 6m yagi.
Såldes till en seriös DX-are. Han kommer att montera 2x logperiodic V/H pol, för FM-bandet.
Nu väntar en 24 m HD Versatower på installation. Markfästet är förhoppningsvis tillverkat före julafton. Gjutningen är klar.
Om av intresse kan jag fixa bilder på Conlight 12 och Versatower-projektet
 
Det verkar finnas många Conlight 12 master i omlopp. De är "vekare" än en Versatower som förvisso finns i många varianter. Men alla master kan vika sig om man hängt upp för mycket. Nu vet jag inte om det var toppdelen som vek sig men det är svårt att få fast något i toppen då det bara finns ett hål. Jag har "torrsimmat" lite men klammrar och gängstång. Tänker mig 2 eller 3 aluminium-plattor där rotorn sitter på en i botten och stödlager på den översta. Men man behöver ju ha lite avstånd också. Klammrarna (plast) tål förmodligen inte sol nån vidare så behöver nog målas om de skall hålla. Men de går ju att byta om de blir dåliga. Skall nu skaffa plattorna så får vi se hur stabilt det blir...

1634504394035.png
 
Till -CHK: Det vore intressant att veta var den masten vek sig. Vid toppen eller någon annanstans och huruvida den var stagad när det skedde.
Gärna bilder som varnande exempel...
 
Back
Top