Ny Mast

Kul att du skaffat en ConLight. De säljs fortfarande en hel del av. Masten används "dagligen" :). Kolla min QRZ sida. Där finns också några fler bilder. Men som Ulf skriver, rör inget som är galvat. Som sagt så bytte jag vajern till en kraftigare. Helst hade jag viljat ha 5mm men hade då fått svarva om linhjulen. Kan kanske vara värt att göra det. Jag hade loss alla linhjul och bytte även alla segringar. Lite olja osv vi lagren. Men annars behöver man inte göra något om den inte är rostig osv. Sätt inte upp för mycket (stora) antenner. Helst skall man ha stagning. Jag har ju också bultat fast min mast. Annars får man veva upp o ner med vinden. Och det är lätt att missa. Har man otur kan det gå så här...

1711899651788.png
 
MUY, Det gäller nog att förankra ConLight masterna bra om man ska ha lite större antenner i toppen. så som du gjort.
Själv har jag inga berg i dagen så jag har fått gräva ett hål på 140 cm i kubik. i botten är en platta på 1m2 ca 20 cm tjock och från den går det en pelare 40x40 cm upp till plattansom är ovanför mark som masten är bultad i. Ändå är jag noga med att sänka ner till lägsta läget om det blåser mer än 10m/s då jag inte har några staglinor för tillfället.. högsta läget känns lite vanskligt att veva uppden till som läget är nu utan linor. men jag får bommen på antennen ca 12-13 m upp med en av sektionerna uppvevad och det är OK så länge innan jag fått dit ordentliga stag linor.

Här är några bilder på fundametet och masten med den hembyggda quaden.
 

Attachments

  • 2024-04-05_10-35-00.jpg
    2024-04-05_10-35-00.jpg
    113,9 KB · Views: 23
  • 2024-04-05_10-36-09.jpg
    2024-04-05_10-36-09.jpg
    149,7 KB · Views: 24
  • 2024-04-05_10-36-53.jpg
    2024-04-05_10-36-53.jpg
    41,5 KB · Views: 24
Ser ju riktigt fint ut. Jag gjorde en liknande "plint" på 80-talet när jag bodde på 50m lera :p. Kul att alla dessa belysningsmaster kommer till användning. Jag har sett priser mellan 3000-27000 :- så det kan variera en hel del. Och man vill ju inte frakta för långt heller. Men en utmärkt mast för oss amatörer. Bara man inser vilka begränsingar som finns. Men det gäller ju annat också :). Just nu har jag planer för en annan mast som jag haft länge men där blir det nog en släde. Men inte riktigt startat det projektet än.....
 
Jo det är gammal sjöbotten här där jag bor med. När hålet grävdes så var det 50 cm matjord där efter blålera..
Tror det ca 15-20 m lera innan berget här, grannen fick köpa 17 m rör när han borrade för bergvärme. Men men leran håller ju i bra så
kanske inte så dumt ändå ;)

Mast med släde är inte dumt heller. Det kanske det kan bli i framtiden här.
Man får ju en del idéer på projekt man skulle vilja ta sig an, bara tiden fanns så.
 
Back
Top