Ny Mast

Hej -GXV och ->MUY.
Jag hittade inget bra foto. Min konstruktion var lika kass som -MUY visar på bild. Jag lät tillverka en toppsektion i aluminium fackverk, ca 1m hög. Med stödlager på toppen. Väldigt snofsigt med laserskurna trianglar för rotorn och bärlagret och 20mm al-rör Fästes mot toppsektionen med rörklammer precis som på -MUY bild. Tanker var att bereda plats för rotorn och att fixa ett bärlager.
Vid första resningen gled extratoppen i rörklammerna. Ner med masten, extra rörklammer och en vantskruv för att hålla emot. Upp med masten igen, resulterande i lite ofrivillig elevation mot syd. Skamligt!
Jag skäms lite över den taskiga konstruktionen. Jag skulle i stället ha låtit tillverka en stabil toppsektion i stål ca 1m som bultas direkt på mastens topptriangel.
Om du -MUY vill fortsätta med projektet enligt bild rekommenderar jag att du borrar och låser rörklammers med genomgående bult. Annars kan jag garantera att din påbyggnad kommer att glida iväg.

Jag hade 6m stålrör, 5 el 50 MHz och 16 el 144MHz (9.8m bom) på toppen - ganska tungt alltså.
Jag försökte rädda masten medelst en 3m lång "gin pole" som skulle avlasta toppen vid fällning.

Gav upp, sålde belysningsmasten och satsade på 23 m HD Versatower.
Jag säger definitivt inte att ide'n med belysningsmast är fel. Absolut inte. Tänka att bara fälla ut stödbenen, hänga på några staglinor och bli QRV. Ingen betonggjutning!!!!

Som sagt - jag hittade ingen bra bild av den extra toppsektionen. Bilden visar masttoppen med en preamp - som jag brände rätt tidigt.
Om så önskas kan jag gärna bidraga med fler erfarenheter

/3 de Oscar/SM4CHK på Öa (Hammarö)
 

Attachments

  • IMG_3453.JPG
    IMG_3453.JPG
    179,9 KB · Views: 33
Till -CHK: Det vore intressant att veta var den masten vek sig. Vid toppen eller någon annanstans och huruvida den var stagad när det skedde.
Gärna bilder som varnande exempel...
Hoppas du fick svar nedan. Själva masten vek sig inte - bara min extra 1 m toppsektion för rotor och bärlager gled på sniskan
 
Då har det hänt lite sen balkarna rengjordes.


Fundamentent borde hålla i varje fall :p ...Nu bara resten kvar med rotor, topprör, antenner osv. Så får vi se vad som hörs...

View attachment 7303
View attachment 7304
View attachment 7305

View attachment 7310
View attachment 7306
View attachment 7307
Du förankrade alltså belysningsmasten på ett betongfundament. Det gjorde inte jag. Utriggarna och staglinor gjorde jobbet. Såg rätt risigt ut
 
Vinschen i mitt fall var hyfsat bra. Bort med rost, måla och smörja upp. Vajern byttes från 3mm till 4mm. 5mm kan nog funka om man moddar linhjulen kanske. Men inga enorma kortvågsbeamar i denna typ av master. Men tänker mig som GXV att det får bli 2m och uppåt. En 5-6 el för 6m funkar säkert också bra. Jag kommer också att ha staglinor när den är uppvevad.

View attachment 7318
View attachment 7320
View attachment 7321
Jag gillade aldrig den vinschen. Samma för hissning och fällning. Tungt! Din sitter på annan plats jämfört med mitt Conlight 12, numera borta
 
Man skall nog inte borra i masten. Det drar bara in fukt och orsakar rost. Tror inte du förstått min konstruktion men om du tittar på bilden så sitter där en masonitskiva. I verkligheten så är det en tjock aluminiumplåt som bultas i hålet på topp-plattan (M16). Sen sitter det muttrar på var sida på varje gängstång (M20). Sen precis ovanför ytterligare en platta som håller rotorn. och i toppen en platta med rörlagret. Jag förstår inte hur det skulle börja glida men jag har kanske fel. Visst belastar man hårt med järn-rör och stora antenner så ger det sig ju till slut nånstans. Att bara fästa i topp-plattan med en M16 känns lite sådär. Och borra nya hål vill man ju inte heller. Men vad allt klarar ser man först när man provar...som sagt torrsim tills det fungerar :)...
 
Min infästningslösning som syns några inlägg tillbaka provades "praktiskt" när jag monterade elevationsrotor + några nya antenner. För att se hur balansen var hängde jag mig över konstruktionen i toppen av arrangemanget när allt var nere tills stödbenen bak lyfte sig för att kolla om det skulle gå att veva upp det hela utan att arrangemanget välte. Allt fungerade tills det kom upp i höjd och jag såg att röret satt snett. Trodde först att jag lyckats kröka det vid stödlagret men det var stödplåten i form av en 2HE 19" panel vars övre fäste hade glidit. Inte tillräckligt åtdraget. I samband med att jag konstaterat att det dög med fast elevering tog jag ner elevationsrotorn och drog åt klammorna.

Något lättare arrangemang och efterdragna klammor. Får hoppas att man slipper haveri.
 
Man skall nog inte borra i masten. Det drar bara in fukt och orsakar rost. Tror inte du förstått min konstruktion men om du tittar på bilden så sitter där en masonitskiva. I verkligheten så är det en tjock aluminiumplåt som bultas i hålet på topp-plattan (M16). Sen sitter det muttrar på var sida på varje gängstång (M20). Sen precis ovanför ytterligare en platta som håller rotorn. och i toppen en platta med rörlagret. Jag förstår inte hur det skulle börja glida men jag har kanske fel. Visst belastar man hårt med järn-rör och stora antenner så ger det sig ju till slut nånstans. Att bara fästa i topp-plattan med en M16 känns lite sådär. Och borra nya hål vill man ju inte heller. Men vad allt klarar ser man först när man provar...som sagt torrsim tills det fungerar :)...
OK, nu förstår jag konstruktionen. Du bultar en kraftig platta på masttoppen. Gängstängerna blir låsta med dubbelmutter mot plattan.
Detta löser problemet med glid i rörklammarna. Du behöver inte montera genomgående bult genom rörklammerna

Klantigt nog hade jag ingen låsning mot masttoppens platta - bara rörklammer höll toppsektionen. Min sämsta konstruktion någonsin!!!!

Lycka till! Publicera gärna resultatet

73 de Oscar/SM4CHK
 
Ok, Oscar. Man får ibland prova sig fram. Allt blir inte som man tänkt från början. Plan B, om det nu skulle bli problem är att bulta fast nåt även under toppen på masten som ansluter till min topp-platta. Ev blir det så kanske redan på plan A med tanke på dina problem.

1634654105241.png
 
Ok, Oscar. Man får ibland prova sig fram. Allt blir inte som man tänkt från början. Plan B, om det nu skulle bli problem är att bulta fast nåt även under toppen på masten som ansluter till min topp-platta. Ev blir det så kanske redan på plan A med tanke på dina problem.

View attachment 7427
Hej igen. Mina problem var hjärnsläpp. Glöm det! Jag räknade inte med krafterna längs med rören vid fällning av masten. Du har låst den rörelsen till topptriangeln. Stumt! Nu är det bara din själva toppsektion med rotor och bärlager som kan vika sig. Tror att du skall sätta en antal triangulära plåtar på vägen upp till bärlagret - med hål för maströret, dubbla muttrar. Kan bli en stabil konstruktion.

Gängstång - vad använder du? Om det är rostfri stång måste du smörja väl. Annars kan gängorna skära ihop. "Done that.." på vår badbrygga! Vi var tvungna att kapa stången för att få loss muttern på badbryggan. Jag skulle ha valt varmgalvad stång

Lycka till!

SM4CHK/Oscar

Lycka till!
 
Japp, det blir några plattor på vägen med muttrar på bägge sidor. Inte rostfritt utan varmgalvade stänger. Likaså muttrar och brickor.
 
Japp, det blir några plattor på vägen med muttrar på bägge sidor. Inte rostfritt utan varmgalvade stänger. Likaså muttrar och brickor.
Det blir nog görbra (värmländska). Önskar att jag gjort motsvarande. Då hade jag inte behöva spendera ca 50000:- för en Heavy Duty Versatower 23m, installerad på plats. Men å andra sidan - det är bara hälften vad jag fick in för båten. Radiomasten kan jag ha glädje av året runt och slippa stressen som "Nu är det bra väglag på sjön, vi MÅSTE åka ut".
 
Ser bra ut om än lite tungt. Så skulle jag ha gjort med min aluminiumtoppsektion. I stället blev det försäljning och ett Versatower utan markfäste så nu är jag QRT!
Överväg en "gin pole", dvs spridare från nedersta sektionen för att avlasta toppen
 
Japp, jag tänkte nåt sånt här. Vet inte om du menade samma sak ? En vajer som man spänner upp. Den får sen kopplas ur när man skall veva upp masten. Men fördelar tyngden i toppen under resning i varje fall. Gäller bara att få fast "pinnen" på ett bra sätt...

1637083086649.png
 
Rätt uppfattat! Jag svetsade i hop två plåtar i V-form plus ett rör som tog 36 mm maströr på 3m. Plåtarna fästes med spännband runt övre delen av 1.a sektionen (stege, masten var upphissad). Maströret hade en talja med sprint så att wiren inte hoppade av.. Som lina använde jag en av staglinorna. Den var ju redan angjord i toppen av masten. Har letat efter foton men tji...
Kom det här inlägget på rätt plats??
Oscar/SM4CHK
 
Snön borta och vår i luften !? Nåväl perfekt uteväder för mast/antenn-arbeten. Rotorbur förkortad. Dels pga vikten och svårt att linjera när man skarvar stänger. Stagning fixad i två plan. Vet inte om det var så bra att sätta stagningen i översta plattan dock. Koaxkabeln skall ju ner där....torr-simmet fortsätter...

1641389904092.png
1641390006088.png
1641390346961.png
1641390632258.png
 
Ser ju bra ut. Önskar att jag gjort samma konstruktion på min förra 12m belysningsmast. Nu är det en 24m Versatower som gäller. Väntar på "ground post". Är lite bekymrad över mina stagfästen - två av 4 är i sommarstuge taket
Hade jag inte sålt 12m:aren så snabbt hade jag nu kunnat vara QRV på 6 och 2m . Nu blir det bara 10m med 100W och en EFHW. Kul det oxo. Saknar VK fortfarande
 

Attachments

  • 1x48-4x23-1x11_1.jpg
    1x48-4x23-1x11_1.jpg
    374,8 KB · Views: 20
  • winsh erasing.jpg
    winsh erasing.jpg
    99,9 KB · Views: 20
Inte uppdaterat på ett tag men fick upp en 80m dipol för ett tag sen. Funkar helt otroligt bra. 100+ DXCC körda på några veckor...

1659219757921.png
 
Last edited:
Back
Top