Ny Mast

Så liggat lågt ett tag och skrev ett yttrande...Delar av det nedan...

1659220115968.png
 
Last edited:
Grattis Bengt!

73 Kricke
Tack Kricke. Och alla andra som gjort "likes". Funderade ett tag om jag skulle dela detta på forumet. Det innebär ju alltid lite ”risker”. Men kände att det kan hjälpa andra som råkar ut för nåt liknande. Finns ju en hel del andra fall, både de som gått bra och de som gått mindre bra. Byggnadsnämnder runt om i landet gör ju sina egna tolkningar vad som är "mindre anläggning". Så även i högre instanser. Dock så är de nog allmänt dåligt insatta i ämnet. Jag var nästan övertydlig i mitt yttrande och hade även tagit en hel del foton av ”anläggningen”. I området finns dessutom en stor mobilmast som är betydligt mer dominerande än mina grejor. Anmälan var dessutom överdriven och hade en hel del felaktigheter som jag också bemötte i mitt uttrande. Eftersom den var anonym tog jag med den i tråden. Anmälaren kan ju vara vem som men förmodligen inte så långt borta. Så nu hoppas jag få upp nåt framöver. Förmodligen 2m till att börja med. Har simulerat en konfiguration som ger låga sidolobber ner mot marken för att minimera upplockandet av störningar från grannar…Skall bli intressant och se om det fungerar…
 
Det var ju en imponerande anläggning och en lika imponerande framgång, men trist med sådana grannar.

"Det kommunala självstyret" gör att planmyndigheter på kommunal nivå har ett
stort tolknings- och handlingsutrymme, utfallet kan därför bli rena lotteriet.

Under min tid på Televerket/Telia hade jag lite med "site-jakt" att göra, och mitt intryck av planmyndigheterna blev att ju större stad eller kommun, ju kitsligare byggnadsnämnder. När man kom ut "på vischan" var ofta bygglov och sådant en ren formalitet. Så fort master och antennplatser får ett stort kommersiellt värde tenderar man också att börja granska alla ansökningar noga och bli "selektiv" bland de som man beviljar.

Sedan kan grannar ställa till mycket elände ifall de vill "jävlas". När vi var nyinflyttade för snart 30 år sedan
så råkade jag på en amatör i en grannstadsdel som hade satt upp ett Versatower + kortvågsbeam på tomten.
Hans grannar anmälde honom för "svartbygge", och ett föreläggande med hot om straffavgift kom tämligen omgående. När han bråkade om saken höjde grannarna tonen.

Vad som var orsak och verkan är väl inte alldeles klarlagt, men hela äventyret
slutade med skilsmässa och försäljning av huset.

Som radioamatör är väl varken de interna eller externa förhandlingspositionerna speciellt bra...
 
Last edited:
"De tår man trampar på i dag kan vara förbundna med den r*v man måste slicka i morron"

Ligger väldigt lågt med min tråd här, har grannar som bär sig illa åt, men anmäler jag dem så anmäler de min tråd, helt plötsligt uppstår det störningar och så blir det inte något kört alls...
En del är precis omöjliga att göra nöjda!

( Som sidospår, det skulle byggas ett stödboende för funktionshindrade i vårt radhusområde för några år sen. "Nej, att ha sådana människor här sänker huspriserna och är otrevligt" Ok för att gnälla på antenner, men det där.... )
 
Bor man i lägenhet så är det alltid bekymmer vad som är tillåtet och inte. En tråd behöver ju inget bygglov men kan ändå vara otillåten...

Jag bodde i Mölndal några år och hade en (mindre !?) anläggning på taket (se QRZ sidan foto maj 2008). Föreningen var en sk borättsförening med styrelse osv. De ägde dock inte fastigheten (hyrde den). Jag hade tillstånd från föreningen för mina grejor men när fastighetsägaren fick nys om det blev det ett himla liv. Så föreningen (eller jag) "missade" att ett sånt avtal inte kunde göras utan inbladning av fastighetsägaren. För min del löste det sig då jag var ändå på väg att flytta. Så svårt att få till vattentäta avtal...
 
Så sista semesterveckan och några timmar spenderade på saker som inte är högst prioriterade (enl frun i varje fall ;))..Inmätning och kontroll av allt sen upp i masten...

Det är inte koaxen som ligger på marken tyvärr, bara slangen för den o annat...

1659739106124.png

1659738878370.png
1659738919640.png
1659739034925.png
 
Snyggt!
Måste du staga så korta antenner? Det ser lite "overkill" ut i mina ögon. Eller har du problem med nedisning?
 
Snyggt!
Måste du staga så korta antenner? Det ser lite "overkill" ut i mina ögon. Eller har du problem med nedisning?
Behövs nog inte men bommen är väldigt klen. Bara 15mm. Så ville få lite "styrsel" på dem...Det blev också enklare att få dem helt parallella..
 
Jag hade några hängrännor liggande och fick en bit av en granne som bytt till nyare. De ligger nu under betongplattor som legat sen vi köpte huset för över 30 år sen. Inget problem om kablar trasslar ihop sig och lätt att komplettera eller byta ut om det behövs. Rännorna har fått spikhål med ganska täta mellanrum för att vattnet ska komma ur. Det blev några plattor på diagonalen sista biten från plattgången till masten. Idag ligger där 2 st 7/8" coax, 2 manöverkablar till rotorer och en RG58 för KV-dipolen. Det finns plats kvar i rännan, men kanske inte för en 7/8-ing till. Fast trädgårdsgången har fler plattrader!

Hälsningar
/Jan
 
Funderade på att dra lite större rör. Men kommer inte ner så djupt i marken (berg). Och massa krökar. Jag fick riva upp en nergrävd "gul slang" som jag drog för 10-15 år sen. Trots att den legat 2-3 dm djupt had solen "ätit" upp den och det gula höljet var alldeles "frasigt". Den tål inte UV. Så skaffade nu PEM slang istället. Den kan man dessutom dra ovan jord vilket blir sista biten fram till masten då det är berg som är lite jobbigt att gräva i :p...
 
Det samlas fukt i alla slangar i mark som inte har en monoton lutning med utlopp åt endera hållet. Den gula typen som -SJR's bild visar spricker med tiden som -MUY skriver och faller sönder i småbitar. Arbetsplatsen använde sådan och förlade kablar på marken. Slangarna var förstörda efter bara några få år. På slutet köptes en grön variant men om den var UV-säker vet jag inte.

Kanske onödigt att beskriva men ändå:

På arbetsplatsen byttes all "signal-koppar" mellan de olika installationerna ut mot fiber under åren. När de grova PEM-slangarna skulle befolkas skaffades en industridammsugare fram. Ett långt snöre förseddes med en fluffig kula. I ena ändan anslöts dammsugaren. Assistenten petade in kulan i den andra med snöret efter. När kulan nådde dammsugaren kunde snöret sedan användas till att dra igenom allt kablage. Det var fascinerande att se hur man kunde få till detta i ganska långa slangar. Tips: Ha alltid en extra tålig lina kvar i slangen så att man kan komplettera en befintlig installation.
 
Back
Top