Ny möjlighet till certifikat?

PL1000

Active Member
Hej,

Vi har nu en kraftigt förenklad modell för amatörradiocertifikat i Sverige och många andra länder och det väl bara bra i grund och botten. Fler radioamatörer - större möjligheter för hobbyn.

Jag tycker alltså att det är bra att men "tagit bort kravet" på telegrafi. Jag tycker däremot inte om att man "tagit bort möjligheten". Man kan idag ta certifikat om man kan lära sig en del teknisk mattematik och en del annat (något förenklad formulering).

Själv har jag haft alla svenska och amerikanska certifikatklasser och tycker inte att man nödvändigtvis blir en bättre operatör av så omfattande teoretiskta prov som man har idag. Ett gammalt svenskt C-certifikat var en lagom teknisk teoretisk nivå för att börja köra radio. Förr var man tvungen att ha B-cert ett år innan man fick A-cert, men det är inte dit jag vill komma.

Jag tycker att man skulle kunna lägga till möjligheten att avlägga ett prov på motsvarande det gamla C-certifikatet (teori+CW), och köra t ex 50+50 kontakter från en klubbstation. Detta skulle då ge högsta certifikatklass precis som dagens mer avancerade teoriprov.

Det finns snart inga QRS-operatörer kvar på banden. Någonstans måste man börja för att få en förändring. Jag vill personligen bidra till att det skapas ytterligare en möjlighet till att få amatörradiocertifikat i Sverige. Hur gör man detta, skall man skriva "en motion" till SSA eller regeringen? Kungen kanske?

Hälsningar
Lennart -KNL
 
Back
Top