Ny på Forumet

SM7FJW

Well-Known Member
Hej ärade amatörradio kolleger, DX lyssnare och alla andra som läser Forumet.

Min signal är SM7FJW och namnet i shacket är Lars med QTH Helsingborg.
Jag tog mitt cert på 70 talet som då benämndes T-Cert och ha sedan varit aktiv i omgångar på 2 meter.
Efter en längre tids stiltje så har jag nu plockat fram riggen igen efter flera år i förrådet.
Nu skall det byggas antenner, Tuners mm efter nyvaknat intesse.
Min nuvarande Tranciever är en YAESU FT 847, tidigare stationer har varit HW101 och en Kenwood TS-515 samt några 2 meters stationer.
CW lyckades jag aldrig lära mig pga bristande intresse, men skall göra ett nytt försök nu för ett CEPT cert.
Intresset ligger mer på byggande men några QSO blir det och flera kommer framöver.
Mina övriga intressen är aktiehandel/analyser och matlagning.

Hörs på banden framöver.
73 de SM7FJW / Lars
 
Hej Lars, från en annan Hbg:are........jag känner igen din signal, men kommer inte ihåg om vi har träffats. Blir mycket fielday/HF/CW/QRP på somrarna för min del...

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Hej Lars, från en annan Hbg:are........jag känner igen din signal, men kommer inte ihåg om vi har träffats. Blir mycket fielday/HF/CW/QRP på somrarna för min del...

73 de Bjarne/SM7FBJ

Hej Bjarne,

Kul, jag tror vi träffats någon enstaka gång?
Bodde du inte i Rydebäck på 60 talet?
Du fick ditt cert långt före mig, men tror att vi första gången träffades i etern, då jag var Prila ( hmm, 52?? glömt :)) Landskrona på 27 mHz
Sen tror jag att vi har haft flera QSO på 2 meter under 70 talet!?
Trist att jag slarvat bort loggboken från den tiden :(

Jobbar på en ny antenn, så kanske vi kan köra lite framöver,

Bästa 73 till dig.

MVH/Lars
 
Jo, det stämmer. Tog certet -72 och bodde i Rydebäck mellan -68 och 81. Jag passar SK7REE (145.650MHz)

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
CW lyckades jag aldrig lära mig pga bristande intresse, men skall göra ett nytt försök nu för ett CEPT cert.
Intresset ligger mer på byggande men några QSO blir det och flera kommer framöver.
Mina övriga intressen är aktiehandel/analyser och matlagning.

Hörs på banden framöver.
73 de SM7FJW / Lars

Telegrafikravet är borttaget sedan några år och Sverige har bara en certifikatklass, den högsta. Men det finns väl andra anledningar att lära sig morse? :)

SA6APZ
 
Sa6apz

Hej Fredrik,
Jo det känner jag till, och nu skall det köras så det fina blåa ljuset i från slutstegsrören blir en charmig bakgrundsbelysning i radiorummet :)
Men först måste en ny antenn upp.

Certifikaten finns väl kvar? dvs CEPT 1 och Cept 2, där 1:an innebär godkänd telegrafi behörighet.

Hur som helst så är handpumpen och CW det mest överlägsna trafiksättet vid DX om man behärskar det. Och eftersom jag är ganska musikalisk med bra ryttmkänsla så siktar jag på 80 tkt.
Däremot så sviktar korttidsminnet så det blir nog en stor utmaning att pränta in alla tecken och symboler, men skall i alla fall göra ett ärligt försök :)
Har SSA,s telegrafikurs på diskett, så det är bara att köra igång.

73 de Lars / SM7FJW
 
Certifikaten finns väl kvar? dvs CEPT 1 och Cept 2, där 1:an innebär godkänd telegrafi behörighet.

info från Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Licensklasser
Från och med 2004-10-01 finns det bara en licensklass i Sverige som kallas Amatörradiocertifikat/licens.

Telegrafi/CW
Idag är det inget krav på kunna telegrafi för att avlägga ett prov och få en amatörradiosignal, men många väljer att fortsätta att studera för att kunna ta del av den amatörradiotrafik som sker på telegrafi.


Radioklubbar runt om i Sverige anordningar telegrafikurser. Vill du lära dig telegrafi på egen hand så har SSA en telegrafikurs på diskett som du kan använda dig av om du vill prova på att lära dig telegrafi på egen hand.

73 de SA7ACO / Pierre
 
Hej Pierre

Tack, Ja, då har vi rett ut det!
Nu väntar jag bara på att snön på taket skall fösvinna så antenn kan monteras.

Hörs

73 Lars
 
Antenner sätts upp när det är som kallast och halkigast.
Skojar lite bara, men man kan i alla fall vara inne och bygga dem denna årstid. Mäta upp trådlängder i vardagsrummet etc.
de
Roy
SM4FPD
 
Antenner sätts upp när det är som kallast och halkigast.
Skojar lite bara ...
Jag satt en gång uppe i toppen på en antennmast med ryggen mot duggregn och blåst för att få lödstället i lä och tillräcklig värme på lödkolven. Temperaturen var bara någon grad över noll.

Och jag skojar inte, men det är ingenting att ta efter. Gissa om jag frös om händerna, särskilt när jag klättrade de 20 meterna upp och sedan ned igen.

Som "straff" är nu antennmasten (på Västerås Radioklubb) nedplockad för gott ...

/ Göstha
 
Sm5dxu/sm4fpd

Hehehe, Göstha, Otack är världens lön, Tur att du kom ner helskinnad i alla fall.
Jo, Roy det kliar i fingrarna att släpa ut stegarna och börja klättra, och det är inte förnuftet som hindrar mig, utan frugan som sätter gränserna :)
Visst är vintern byggtid, jag har precis färdigställt Balunen för Windom antennen och testat SWR med konstlast och bra resultat.
Det står en gammal Discone antenn i förrådet som svänger fint på 6m, 2m och 70 cm banden. Tänkte plocka in den och ställa på golvet lite provosoriskt, men även där blev det stopp, man kan ju snubbla på coaxen.
Något provisorium blir det i alla fall, det gäller bara att tänka till lite :)


Ha det.
73 Lars
 
Last edited:
Back
Top