Ny på kortvåg

SA7CNG

Well-Known Member
Äntligen har jag fått tag i en kortvågssändare, en Icom IC-7200. Eftersom jag har lite ont om plats förde jag upp en vertikal, byggt på ett 5m fiskspö från biltema. Eftersom jag enbart hade RG-213 hemma blev min "fulbalun" ganska stor, men den verkar göra jobbet.

Vertikalen är för 20m, och ger lägre SWR än 1.5:1 på hela 20m bandet. För att även kunna köra 40m tillverkade jag en spole
bestående av två stycken filmburkar med 25varv på.

Då började jag fundera på om man skulle göra en längre spole med banankontaktsuttag på utvalda ställen för att kunna köra ett antal olika band. Är det någon som har provat?

DSC_0037.JPG

Framförallt är det smidigt med radions USB-anslutning, så att man inte behöver en massa extraprylar för att köra digitala moder. Jag funderade lite på att sätta ihop en ny spole med uttag för 80m också, det blir ju dock ganska många meter sladd som ger upphov till förluster.

Är det lönt att köra 80m på en 5m hög vertikalantenn?

Jo!.
Det är alltid bättre med en antenn än utan. :-)
Förvänta dig inte några toppresultat men du kan säkert lyssna på bullen o kanske checka in med.

Hej!

Jag ser inga radialer, en "bra motvikt" är viktigt för antennens funktion.
Hoppas du får mycket kul på kortvågen!

Mjodå, det kommer att fungera men inget vidare på 80m.
Även om du lyckas stämma av den kommer verkningsgraden
bli usel. Det blir inte många procent av det du stoppar in som
kommer ut "i luften" men fungera kommer den att göra.

Ett aber är att den som vertikal inte kommer att gå nåt vidare om
den går alls, för kontakter inom landet på 80m då den är vertikalt
polariserad, dvs strålningen går ut åt sidorna och nästan inget
uppåt. Är det den typen av kontakter du söker är detta fel sorts
antenn oavsett längd. (Om inte motstationen är nära nog för att
köra via markvåg).

Inlandskontakter är beroende av strålning nästan rakt upp vilken
sedan reflekteras och kommer ner över ett större område. I bästa
fall täcker du på det viset in hela landet.

DX däremot går att köra vertikalt, men som sagt, din antenn blir så
kort att kanske 1-5 % av tillförd effekt faktiskt strålar ut.

Låt dig nu avskräckas för det, allt som går att stämma av går att
sända med och fungerar som nån sorts antenn.

Jag har faktiskt (!) stämt av vår sängram av metall en gång.
Det gick bra det med :)

Last edited:
Ett tips:

Om du kan använda ditt antennspröt och låta tråden först gå ända upp i toppen och sedan därifrån
så långt som möjligt till en fästpunkt, så ser antennen ut som ett liggande L.

Med en L-antenn kommer det gå väldans mycket bättre, avsett vilken sorts trafik du vill köra !

Sen var det där med motvikt....

Gör så gott du kan. Nobody´s perfect.... alla system är bättre än inget alls.

Kör så det visslar !

Tack för svaren! Jag har ett antal radialer som är nedgrävda i gräsmattan och spretar åt olika håll. 20M bandet som antennen egenteligen är byggd för verkar inte vara så användbart, helt fyllt med Italienare som ropar Contest, dygnet runt verkar det som.

Tack för svaren! Jag har ett antal radialer som är nedgrävda i gräsmattan och spretar åt olika håll. 20M bandet som antennen egenteligen är byggd för verkar inte vara så användbart, helt fyllt med Italienare som ropar Contest, dygnet runt verkar det som.

Då funkar ju antennen på 20m, eller hur?
Har du inget contestfilter på din radio:D

Kan du byta ut ditt "korta" metspö till ett längre.
Jag kör med ett 10m spö portabelt, ibland konfigurerat som en vertikal men oftast som mittstöd till en inverted-V-dipol.
Med ett sådant arrangemang kan du använda feedern med dipol som en top loaded vertical på vissa band.

Har antennplaceringen någon betydelse? Jag har min 5m vertikal ståendes på marken, längs med en stolpe som stöd. Hade det varit bättre om jag monterade antennen på hustaket istället, så att den kommer upp ovanför omkringliggande bebyggelse? Det finns 2st vindskivor i plåt som nog skulle kunna fungera som jordplan om jag sätter antennen på änden av hustaket.

Back