Ny smart elmätare

SM0GLD

Vänsterhänt
Vattenfall informerar.....
Eltel Networks kommer snart installera en ny smart elmätare hos dig.

Ok, detta kan ju vara bra.......kanske.

När det gäller nya elmätare så blir jag lite bekymrad.
Med lite otur så kan detta medföra nya ledningsbundna störningar.

Är det någon som redan har fått en sådan ny elmätare?
 
Jag tror att jag har fått ett brev ifrån Falu Energi Vatten i Dalarna att dom ska installera nya smarta elmätare i byn där jag
håller hus i på somrarna ibland i
 
Jag har fått för ett halvårsedan.
Visste vilken dag de skulle komma men ändå blev jag överraskad när ljuset försvann…vaf’..?
Hoppa i foppatofflorna o smet ut till uppfarten där skåpet står bredvid garaget med lucka utifrån.
Vid det laget var den gamle mätaren redan ur o låg på asfalten !
-Tjena, sa jag…nyfiken bara..
I skåpet vart en massa kablar klippta…jag tänkte: oj då, detta kommer ta tid…betydligt mer än den där halvtimmen som annonserats..’
Vände o gick in. Passa på o veva runt på banden när jag va strömlös(kör alltid blyacc här ändå) för o se om jag märkte ngn skillnad snabbt på alla band. Inte direkt.
Gick ut igen o då satt nye mätaren på plats redan. Installatören stod då o pilla på sin smartphone…’ja…jag skall bara kolla en grej…ser bra ut…ok nu är det färdigt, adjö’
Jag försökte snika åt mej den gamle elmätaren…o såg en intressant obduktion framför mej…men se den fick jag inte ta.
Inte ens när jag erbjöd att få sätta en yxa i displayen…så han såg den va skrot…nope, den skulle han ha med.
Ok, jag förstår(?) & hej då.
Snabbt in igen o nervöst veva genom banden…nada, inget nytt noise nånstans. Ej heller när jag koppla om till landström.
Oron jag hade vart överdriven.

Den lilla numer ej använda antennen bakom en plastkåpa i dörren fick va kvar däremot. ’Ja, det blir ju ett fult hål annars’
Besvikelsen blev stor när den visa sej innehålla ett förzinkat plåtbleck ála Slim-Jim för ngt på 400MHz bandet med klenkoaxen kopplad rätt på.
 
Jo jobbade på Fortum i början på 2000 talet med att byta ut elmätare ett typiskt enmansjobb och dom använda sparades i en kontainer där man höll på med elmätare och skickades sen till Bilfrag i Gladö kvarn för att malas
till fragment i kvarnen Fortum var livrädda att elmätarna skulle komma på avigvägar och att folk skulle använda dom

Jag hade en sån där plomberings tång med blåa plast plomber som man stoppade tråden igenom och det var
ett nummer på den där tången som talade om vem som hade gjort jobbet jag hörde historier om att det hade
blivit kortis av att den plomberingen hade kommit i kontakt av spänningen i elmätaren av någon anledning

i ungefär samma veva så höll Fortum med att bygga om sitt avläsning s system för fjärrvärmen från Schlumberger
så det satt en sån där terminal i fjärrcentralerna som skickade data över elnätet och som man programmerade på plats
med en bärbar pc till en dcu som samlade upp data ifrån andra undercentraler och som sen skickade data via något
radiomodem och det finns mycket antenner gömda här och där som man inte ser det här systemet skulle även
klara av fjärravläsningen av dom smarta elmätarna i framtiden
 
Last edited:
De som byter elmätare är ibland riktiga "klantskallar". När jag fick en ny mätare för automatavläsning hade bägge jordfelsbrytarna gått. Dessutom hade elektroniken i köksfläkten pajat. Tog det på garantin som var kvar annars hade det blivit ett försäkringsärende. Vet inte vad de gjorde. En kompis råkade ut för att mataskruven till pelletsbrännaren gick åt fel håll. De hade då inte kopplat samma fasföljd som det var innan... Störningar, ingen aning...Så var hemma när det skall bytas...
 
Last edited:
Jo om det är stora serviser i Huset med elmätare som är kopplade via strömtransformatorer och man ska
byta elmätaren så finns det kortslutningsbleck som kortsluter strömtransformatorn om man bryter sekundärkretsen
på den för att den inte ska brinna upp pga av omsättningen i den medans man gör jobbet i centralen
 
Ang elmätare så köpte jag en fin "begagnad" Kamstrup som bara hade gått 17000 kWh för ett 10-tal år sen. Betalade inte många kronor. Minns inte från var. Den sitter fint på VP:n. Så man kan läsa av elen som går åt för värme o varmvatten...

1658359085952.png
 
Du ser det där hålet med brickan runt jag tror att det är ett optiskt öga där men jag kommer inte ihåg om man kan
programera eller bara avläsa data med en bärbar pc ser ut som det bara är tre faser utan nolla eller har jag fel 5 A
är inte den till för strömtransformatorer 200 / 5 A eller vad det nu är för omsättning
 
Stämmer. Man kan läsa ut data via IR. Inte testat dock. Var på väg att bygga automatavläsning men annat kom emellan:(. Nolla eller inte. Vet ej..
 
Last edited:
När det byttes elmätare i en större brf jag bodde i tidigare så blev det en sur överraskning. Bl.a. en våldsamt ökad störnivå. Jag kontaktade styrelsen och påpekade att de borde kontakta elbolaget men fick inget gehör. Ingen annan hade ju lidit av några störningar....

Mer surt var när jag fick elräkningen som var rejält saltad. Kontaktade elbolaget som ansåg att jag förbrukat mer el under en månad, vilket jag inte alls hade, allt var som det brukade. När jag kollade årsförbrukningar under ett par-tre år så var det en rejäl peak i förbrukningen då de bytte mätare. Räknade lite och fann att den som läste av mätaren innan bytet hade förväxlat en siffra, minns inte om det var 0 och 8 eller 6 och 8 men skiftade man beloppet blev förbrukningen som förväntad. Elbolaget nekade och enda utvägen var att gå till tinget. Men det fick vara, bevisläget var hopplöst.

Något gott hade historien med sig ändå, om än inte för mig. Efter detta så fotograferades mätarställningen för både den gamla och nya mätaren vid byte.
 
Vi fick ny "smart mätare" i Mars i år.
Inga nya störninagr noterade.
Minns att installatören fotgraferade och pillade med mobilen rätt mycket.
Vad det "smarta" går ut på har jag inte satt mig in i.
Tydligen kan man skaffa en app, för ändamålet.
Men förstår inte hur det skall göra elräkningarna mindre???
Men det handlar väl om att ha insikt i hur man kan hålla koll på förbrukningen, med vanliga medel.

Displayen som skall läsas av manuellt, är ofta rätt liten och sitter mätaren som här, att avståndet blir 1,5 m och med ficklampa försöka se sifforna kan förstås ge fel. Nu görs ju inte det numera.

Har för mig det är fjärde mätaren man bytt hr i huset sen vi flyttade in.
En började visa det dubbla efter ett åsknedslag. Där fick jag dock rätt.

Tydligen är de nya mätarna rätt filtrerade för störningar i alla fall.
Huruvida det kan finnas olika fabrikat av de nya smarta" vet jag inte. ???

SM4FPD
 
Tack för alla svar.
Det ser ganska ofarligt ut, inga direkta stör-hot alltså.
Bytet ska ske relativt snart.
Vi får väl se om jag får anledning att rapportera problem.
 
FPD skrev;
Men förstår inte hur det skall göra elräkningarna mindre???
Men det handlar väl om att ha insikt i hur man kan hålla koll på förbrukningen, med vanliga medel.

----
Smart meters eller smarta elmätare på svenska är en liten del av implementeringen av Agenda 2030 som kan studeras på Regeringens webbplats.

Utbyte till smarta elmätare pågår över hela landet. Vi fick vår nya mackapär installerad för ett tag sedan. Inga störningar noterade så det var ju bra. Med en mycket simpel App kan man se elförbrukningen i nära realtid och det finns en del statistik på elförbrukningen över tid som kan genereras. Bättre än inget dock.

Syftet beskrivs t ex av Vattenfall så här;
"Med de nya smarta elmätarna får de ett robust elnät med fler energismarta tjänster tillgängliga. Mätarna ger en ögonblicksbild av hur elförbrukningen i elnätet ser ut, och kan styra om elen dit behovet är som störst så att hela elsystemet är i bättre balans. Det ger ett effektivt och stabilt elnät med färre strömavbrott. Flera tjänster kan fjärrstyras istället för att skicka ut tekniker på plats."

En sådan s k "tjänst" kan vara att eldistributören selektivt kan fjärravstänga (rotera) elen för vissa kunder/områden några timmar när elbristen slår till på allvar och bolagen tjänar mer på att exportera till utlandet än att sälja till sina lokala kunder i Sverige eller kanske förse de utlandsägda serverhallarna här i Sverige med starkt subventionerad energi som har hög prioritet.

Detta var det fjärde bytet av elmätare på bara några år som vi kunder fått betala i form av div pålagor och avgifter. Smart affärsidé i alla fall.
 
Elbolaget nekade och enda utvägen var att gå till tinget. Men det fick vara, bevisläget var hopplöst.
Elleverantörerna verkar vara hårdnackade. Man kan misstänka att det är många som försöker bråka om elförbrukningen. Säkert är det många som levt i en skyddad värld och får en kalldusch som nyblivna husägare över att energi faktiskt är så dyrt som det är.

En kollega som även är småskalig energiproducent (ett mindre vattenkraftverk) fick bråka en hel del med sin elleverantör som installerat den nya elmätaren fel. Ett ganska pinsamt fel som innebar att produktionen registrerades som förbrukning och vice versa. De var märkligt ointresserade av att rätta till det, trots att han påpekade att han tänkte stoppa elproduktionen och såg fram emot en väldigt fördelaktig situation framåt vintern.

Det fanns också en modell av elmätare där registreringen fick spader av en viss typ av belastning och då registrerade helt vanvettiga värden (typ 10 ggr för mycket).

Det enda smarta med elmätare som jag tror har inverkan på produktionen är att komplettera med en enkel analog mätare som visar den momentana förbrukningen. Möjligen en lätt ångestframkallande funktion. Här finns exempel hur man kan göra: https://www.sm7ucz.se/Elmaetaren/Elmaetaren.htm

Från yngre dagar minns jag att föräldrarnas elvärme styrdes med något som kallades rundstyrning. Det funkade genom att en lågfrekvent signal överlagrades på elnätet och elvärmen kunde kopplas bort genom en kontaktor i elcentralen. Av och till hörde man hur det klonkade till när den manövrerades av och på. Under slutet av 70-talet var det en massiv nybyggnation av villor i Karlskoga och så gott som allt hade direktverkande el och det hade nog elnätet lite svårt att klara. Eftersom det finns en del lagringsförmåga i husstommen funkar det bra att slå av värmen kortare perioder. Skulle inte förvåna om det här kommer tillbaka nu när stabil elproduktion ersätts med "slump-el" (vind och sol) och elförbrukningen väntas öka allt mer. De nya elmätarna kanske har någon utgång för att manövrera vissa laster?
 
Det här är förberett. De Landis & Gyr fjärravlästa elmätare som Ellevio installerat här innehåller en fjärrmanövrerad huvudbrytare samt ett par logikutgångar för annan effektstyrning.

Man brukar ibland skoja om vad som en gång stod i Grönköpings Veckoblad, och som tillskrivs Robert Storm Pedersen, om affärsmoral;
"När man säljer resårband som metervara, krävs en överlägsen karaktär", och att få elproducenterna att avstå från att koppla bort konsumenter i SM för att istället kunna sälja elen till kontinenten för 10 eller 100 gånger produktionskostnaden kräver nog politiska beslut av ett slag som jag tyvärr inte tror att våra köpta politiker är mäktiga.
Jag kommer i varje fall att rösta på partier i höstens val som vill återreglera elmarknaden.

1658405594357.png

Bered er på att frysa i vinter, när man i stället säljer el till kontinenten och England för 10 kr/kWh...
 
Last edited:
Om dom stänger av huvudbrytaren så måste dom annonsera "planerat elavbrott" i god tid innan.

fjärrmanövrerad huvudbrytare samt ett par logikutgångar för annan effektstyrning.
Logikutgångarna kan ju användas till styrning av elbilsladdning.
 
Det går säkert att reglera genom ändringar i avtalen när roterande eldistribution införs.

Den som vill få en försmak om vad som är på gång kan förslagsvis goggla på ”wef smart meters” så leder det ena till det andra.

Det här är bara förberedelser inför den stora omställningen som är på gång i de ca 184 länderna som skrivit under Agenda 2030.

Pilotprojekt pågår i många länder och med de smarta elmätarna tänker man sig att fastighetens elförbrukare skall kommunicera med elmätaren. På så sätt får man fullständig kontroll över när och hur apparaterna används.

Lämpliga elkvoter kan delas ut som man får försöka hushålla med på bästa sätt. Det blir lätt att begränsa eltilldelningen och införa differentierat elpris beräknat på toppbelastning snarare än effektförbrukningen över tid.

De som kan hålla en låg konstant förbrukning är lättare att hantera än de som under korta perioder kör alla apparater på full effekt. Kaffekokare, mikrovågsugn, elvärme och kanske ett 10 kW slutsteg? Kan bli hög kortvarig belastning som eldistributören kan ta bra betalt för.

Det gamla systemet med huvudsäkringarnas storlek fyllde delvis samma funktion men var svårt att övervaka och styra.

Vi kan se fram emot många nya tjänster tror jag. De flesta inte efterfrågade av oss kunder.
 
Last edited:
De som bestämmeröver ländernas politiker sätter spelreglerna. Inte svårare att begripa än så - för den som tagit av skygglapparna.
 
I marknadsekonomierna är allt handelsvaror - inklusive politikerna...
 
Last edited:
Back
Top