Ny smart elmätare

Pilotprojekt pågår i många länder och med de smarta elmätarna tänker man sig att fastighetens elförbrukare skall kommunicera med elmätaren. På så sätt får man fullständig kontroll över när och hur apparaterna används.

Lämpliga elkvoter kan delas ut som man får försöka hushålla med på bästa sätt. Det blir lätt att begränsa eltilldelningen och införa differentierat elpris beräknat på toppbelastning snarare än effektförbrukningen över tid.
Differentierat elpris för laddning av elfordon har ju länge varit på tal och är kanske ett måste när plötsligt hela villaområden ska ladda sina elbilar.
Vad mer kan behöva övervakas förutom laddning och eventuellt direktverkande elvärme.
Hur ska man kunna motivera folk att köpa ny kaffebryggare eller diskmaskin som är "uppkopplad"
 
"Internet of Things" medger sådana här saker.
Många tillverkare av "vitvaror" tittar på att göra dem intelligenta så att
de kan kommunicera med omgivningen. Att komma undan övervakning torde bli omöjligt så länge man inte bosätter sig i o-bygden.

Men rent allmänt så lever vi i Sverige och resten av I-världen över våra tillgångar.

I Danmark t.ex. är energianvändningen per capita räknat i oljeekvivalenter
inte fullt hälften av den i Sverige, medan i Sverige den är nästan lika hög som i USA.

En "hållbar" nivå torde ligga ungefär på den som fanns under krigsåren 1939-45
när förbrukningen per capita var ungefär 1/3 av dagens. Man cyklade och gick,
åkte eltåg och spårvagn samt i undantagsfall gengasbuss, hade 15-18 grader inne på vintern och hushållade i övrigt med allting.

Det blir att sitta hemma, ta på tjocka koftor, "kura skymning", elda med ved och kanske köra radio med trampgenerator framöver...
 
Last edited:
Tja, det finns många möjligheter som beskrivs i div dokument på WEF webbplats. Framtida produkter kan förses med en unik IP-adress som sedan används för att hålla koll. En ”grön hållbar” diskmaskin kan då köras på tider då tillgången av el är god och till ett lägre pris än om samma effekt tas ut av en gammal icke grön maskin utan IP-adress och uppkoppling till den smarta elmätaren.

På så sätt kan konsumenterns styras eller tvingas i den riktning man önskar. Hela Agenda 2030 är full av sådan styrmedel inom precis alla områden. Avgifter, skatter, begränsningar etc.

Vi får väl se hur långt projektet avancerar tills 2030. Stalltipset är att investera i tjocka tröjor och mentalt börja vänja sig för ett mindre konfortabelt liv i framtiden.

Kanske t o m på 1930-års nivå inom flera områden. Jobbigt för stadsbor med tummen mitt i handen och som är helt beroende av andras tjänster. Huuu!
 
Det som hela saken handlar om är att arbetar- och medelklass har fått det alldeles för bra, och det tänker man nu åtgärda.

Saker som 40-timmarsvecka, semestrar, centralvärme, fri skollunch och privatbilism är historiska anomalier vilka var förbehållna en liten överklass för bara ett par-tre generationer sedan.

Resurserna räcker mycket längre när folkflertalet inte konsumerar lika mycket.
 
Vi får väl se vad som händer när det nuvarande ekonomiska systemet kraschar. Det sjunger på sista versen och point of no return är passerad för länge sedan.

Globalisterna måste rimligtvis se om sina hus och säkra sina tillgångar på vår bekostnad.

Det finns hur mycket info som helst om allt detta om man är intresserad av att gräva fram fakta och lägga pusslet och försöka förstå sammanhangen. Allt är faktiskt jättelogiskt!
 
"Internet of Things" medger sådana här saker.
Många tillverkare av "vitvaror" tittar på att göra dem intelligenta
Allt sådant går bort i mitt hem.
Den nya diskmaskinen hade WiFi som option så och vår nya kyl/frys.
Allt sådant nytt krafs går bort, bort, bort!
I ett 8 våningars hus med 30 lägenheter är både 2,4GHz och 5GHz smockfyllt av "devices"
Man kan inte bara fylla på med mer skit. Vi har problem som det är redan nu.

Den nya smarta elmätaren ska monteras i sommarstugan.
Vi har än så länge inga behov av smarta vitvaror där.
 
Sådant kräver "medvetna konsumenter", och hur många sådana finns det?
1 av 100? 1 av 1000?.

Sedan kan det också bli så att inga "osmarta produkter" får säljas i en inte alltför avlägsen framtid.
 
Det blir bra när det kommer uppkopplade amatörradiostationer.
Då kan myndigheten reglera effekten, kolla upp så att man håller sig inom banden, muta fula ord, och begränsa DX möjlighetrna ifall det behövs.
Helt utan radioamatöerns vetskap.
Eller i alla fall uppkopplade SWR mätare.....

I min vildaste fantasi kan jag inte komma på et enda skäl att ha kylskåpet eller frysen uppkopplad.
Möjligen för att det kan kräva abonnemang till varje apparat då, och det ökar ju BNP.

Många bilar är idag "uppkopplade", det är ju bra för då kan man tuta eller låsa bilen fast man har gått in.
Sen kan ju någon, samla in uppgifter om körstil, sådana data blir då handelsvara, som bl.a försäkrimgsbolagen är itnresserade av.

Ja är inte den tid vi varit med om, bl.a radions utveckling, så lär framtiden bli än mer spännande, eller njae....
Vi slipper tänka hel enkelt, och det gör ju ont för många, hjärnorna krymper redan läste jag.



Föresten vad är "bandbrus", hörde en radioamatör som hade bandbrus.. Trodde det hade med bandspelare att göra, men inge har ju bandspelare idag.

SM4FPD
 
Hej!
Kylskåp med en stor pekskärm så att man lätt o ledig kan surfa...
NEJ TACK!

ART-13 = Ja tack!
Den som konstruerade autotune mekanismen var i vart fall smart?
 
Ja så kan det faktiskt bli AOM. Förbud mot att tillverka, sälja, inneha och använda osmarta produkter.

Undrar när ICOM lanserar den första smarta amatörradiotransceivern som måste vara uppkopplad och registrerad för att kunna användas. Faktum är att sånt är ett av de många målen som nämns i omställningen till det som kallas den fjärde industriella revolutionen och som man nu arbetar för att införa stegvis 2030 och i etapp två 2050.

Nåväl, här i Lund nådde vi i alla fall upp till 60% i smarthet redan 2019. Kanske är talet ännu högre nu.

Jag följer några några större byggprojekt här i Lund som genomsyras av hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030. Två stora "smarta stadsdelar" som planeras för ett bilfritt levene där den nya spårvägen blir central för transport in till city. Kan bara spekulera i hur mycket smart teknik man kommer att bygga in i bostadscellerna i husen för total övervakning och kontroll av hyresgästernas beteenden. Med smarta elmätare i bostadscellerna och IP-adresser på alla förbrukare, kylskåp och lampor blir det ju busenkelt att styra/reglera i princip allt.

Dock är utformningen och exteriören i områdena ganska tilltalande med en blandad färgglad bebyggelse och väldigt stora gemensamma grönområden för rekreation. Intressant att följa projektet oavsett.

https://www.voister.se/artikel/2019/05/sveriges-smartaste-stad/

Leve CW WS-19 ART 13 m fl...
 
Blir roligt i framtiden när allt som är ihopkopplat och uppkopplat får i sig ett litet virus, frågan är bara om alla prylarna då lägger av och ger en enorm energibesparing eller om alla prylarna går upp på max effekt och elnätet måste stängas ner...

För övrigt så var det inte så länge sedan stora delar av en stad i norra Sverige släcktes ner för att någon i södra Sverige råkade trycka på fel tangent på tangentbordet...
 
Det som jag ser framför mig är en reduktion av levnadsstandarden till 1930-talets nivå för kanske 60-70 % av befolkningen. När man inte är fullt upptagen med att kämpa för brödfödan så blir det "bröd och skådespel" som gäller. Massorna serveras lättsmält underhållning som inte kräver något som helst intellektuellt engagemang. Mer avancerad skolgång som ger möjlighet till kritiskt tänkande blir förbehållen en liten utvald minoritet.

Vi ser redan hur detta har omsatts i praktiken via kommersiella etermedia vilka har ett enda mål, att skapa en fördummad och foglig arbetarklass som saknar klassmedvetande, gör vad den blir tillsagd samt lever för konsumtion.

Den lilla minoritet som till äventyrs vågar tänka själva kommer i första hand att försöka "mutas" genom olika former av förmåner som ska hålla dem lugna, och i andra hand genom att uppspåras av Tankepolisen och sedan diskret försvinna för "omskolning".
Mindre allvarliga former av avvikelser kommer sannolikt att hängas ut på sociala medier för behandling av "Folkdomstolar". Detta händer redan nu på t.ex. Facebook.

Så den framtid med "uppkopplad amatörradio" som SM4FPD ser framför sig kommer sannolikt bli ett av de mindre problemen. Amatörradio är redan idag så pass marginaliserad att makthavarna sannolikt kommer att lämna den helt därhän.

Det är få saker som jag är mer tacksam över än att dels inte ha så långt kvar, och att inte ha några barn...
 
Tack Gode EL-guden så dokumenterade jag min elförbrukning efter det vi gick ifrån att det ingick i lägenhetshyran och till egen mätarförbrukning. När vi sedan 10-år senare gick tillbaka till att det ingick i hyran så kunde jag redovisa vad jag förbrukat. Hyresvärden ville då ha 350Kwh/månad(som schablon) för en 3'a men jag kunde då redovisa en tidigare månadsförbrukning på snitt 100Kwh/månad vilket godtogs - Bra. Nu är det åter på nytt med individuell mätning till ett av hyresvärden förhandlat elpris a'1.44:-/Kwh men de har infört en avläsningsavgift på 20:- vilket för mig är utgör ca 15% av totala elpriset. Beroende på årstid så ligger jag mellan 80-120 Kwh /månad. - Det ger väl en iallafall hint om att jag inte använder slutsteg-QRO. - Elmarknaden är en form av "Stasi-Samhälle"..!

/Sven.
 
Hej!
Jag tycker mig se en avsevärt säkerhetsrisk med en massa uppkopplade grejer både hit och dit.
Det känns INTE bra och INTE nödvändigt heller!
Eller...??
NEJ, jag är ingen bakåtsträvare, men jag försöker tänka efter före... innan det möjligen skiter sig.
 
Eftersom människor, som människor, numer betraktas som en belastning för systemet (de är inte optimerade), vill man ersätta dem i alla verksamheter (fordonsförare etc etc) för att få en mer förutsägbar ("säkrare") värld. Att detta sprider sig till hemmen är väl inte oväntat, det är den farligaste platsen som finns. Så lite uppkoppling och övervakning är tydligen det man vill ha.
 
Eftersom människor, som människor, numer betraktas som en belastning för systemet (de är inte optimerade), vill man ersätta dem i alla verksamheter (fordonsförare etc etc) för att få en mer förutsägbar ("säkrare") värld.
Jag vill nog påstå att huvudorsaken är att människor gärna vill ha en lön som det går att leva på. Så länge som man inte behöver avlöna sina anställda mer än en svältlön så kan man kosta på sig att ha ganska många, men så fort som det börjar bli mer marknadsmässiga löner kommer rationaliseringarna på en gång.

För några år sedan hörde jag en föreläsning av en framtidsforskare, som berättade om hur man organiserar industriell produktion i dag och i framtiden. Ett av hans exempel var en fabrik för växellådor och motorer hos en stor biltillverkare där man hade räknat hem investeringar på ett tvåsiffrigt antal miljoner för att bli av med ett par anställda.

Tar vi med att man inom industrin ofta räknar med en kalkylränta av 8 procent, "inses lätt" att bli av med en enda anställd anses så viktigt att det utan större tvekan får kosta ett par-tre miljoner...

Min egen uppfattning är att storkapitalet arbetar intensivt för att få till ett storkrig i Europa.
Då skulle följande uppnås:
- En omritning av den politiska kartan
- Möjlighet att avlägsna regimer som man inte gillar
- Möjlighet att plundra den förlorande sidan
- Minskning av befolkningsöverskottet
- Möjlighet till göra lukrativa affärer i återuppbyggnadsfasen

Det som avhåller krigshetsarna är primärt risken att krigshandlingarna riskerar
att hamna på deras egna territorier och därför även drabba den egna befolkningen på fel sätt. Kunde man vara säker på att endast proletariatet skulle stupa, och endast länder befolkade av "Untermenschen" drabbades, skulle kriget bryta ut i morgon...

Hur "makthavarna" ser på oss vanliga "prickar på marken" kan sammanfattas i de ord som manusförfattaren Graham Greene lät sin rollfigur Harry Lime i "Tredje Mannen" säga i den berömda pariserhjulsscenen:

"Victims? Don’t be melodramatic. Look down there. Would you really feel any pity if one of those dots stop moving — forever? If I offered you twenty thousand for every dot that stops, would you really, old man, tell me to keep my money or would you calculate how many dots you could afford to spare? Free of income tax, old man. Free of income tax. The only way you can save money nowadays.
 
Eftersom människor, som människor, numer betraktas som en belastning för systemet (de är inte optimerade), vill man ersätta dem i alla verksamheter (fordonsförare etc etc) för att få en mer förutsägbar ("säkrare") värld. Att detta sprider sig till hemmen är väl inte oväntat, det är den farligaste platsen som finns. Så lite uppkoppling och övervakning är tydligen det man vill ha.
Det är mer komplicerat än så. Den stora omställningen som nu pågår för fullt i hela världen har planerats sedan mycket lång tid tillbaka. Centralt för förståelsen för smarta elmätare som vi diskuterar i denna tråden är något som man benämner "the fourth industrial revolution". Det kan vara en lämplig ingång för att få en första hint om vad allt detta handlar om när det gäller att automatisera, övervaka och reglera vanligt folk och digitalisera hela världen, t ex genom Internet of Things etc där endast fantasin och antalet uppkopplade sensorer sätter gränserna.

I ett dokument på World Economic Forum (WEF) beskrivs ett system där vi människor förses med sensorer som implantat och som i realtid rapporterar vår hälsostatus till en central med Artificiell Intelligens som drar slutsatserna. På så sätt tänker man sig att vården och medicineringen kan optimeras. Någon annan vet alltså att vi är sjuka innan vi märker något själv. En hel del av detta går att implementera redan idag medan annat kräver mer forskning och utveckling. Men tänk bara på de där Smart Watch som funnits länge och kan skicka upp puls och andra hälsodata plus GPS position m m till molnet eller kanske till någon dold storebror som kan använda vår data för något "ädelt" syfte.

Googla på söksträngen "the fourth industrial revolution" eller kika på Youtube. Kolla först igenom några av de filmer som producerats av WEF som är upphovsorganisationen och den drivande kraften. Våra politiker och andra länders politiker är alla med på tåget och jobbar med detta på lite olika sätt och prioritet. I Sverige finns dessutom många tusen NGO som arbetar med att ta fram planer och implementera hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 inom alla möjliga områden.

På WEF webbplats finns hur mycket information som helst om framtiden som globalisterna vill staka ut åt oss men som nog är ganska svårsmält i början innan man funnit den röda tråden och begripit det egentliga syftet bakom. Först då blir det logiskt.
 
Jag är delvis inne på båda era resonemang, AOM och EQL, men försökte hålla en lättsam ton (det är ju ändå OT, så att säga). Att vi är där vi är idag är väl ett exempel på de små stegens tyranni eller nåt; ref. "Dante's Peak", replikskiftet om "recipe for frog soup".
 
Back
Top