Ny smart elmätare

Blir det virus i kylen, frysen, damsugaren, bilen, diskmaksinn och tvättmaskinens uppkoppling, så är det enkelt i framtiden, bara att köpa nya saker.
Inte rikigt sant det här med att man borde gå tillbaka till 40 talets konsumtion . Att folk numera har det för bra.
Idag finns enorma mängder små och stora företag som lever på att folk har det bra, eller bättre ekonomi än förr.
Det är ju själva konsumtionen som driver det hela. Minskas köpkraften så blir det jättearbetslöshet och konkurser.
Balnsgång i ett komplicerat reglersystem, med fler parametrar än PID .

Rena planekonomier har ju inte kunna öveleva särsklit länge historiskt sett. Så nån återgång till kommunism och andra fula ord lär knppst hjälpa varken mänskligheten eller miljön.

Vad som driver viss pryllutvecckling är att det helt enkelt är en brist på produkter att sälja, som folk kan köpa.
Borrmaskiner till fars dag, alla har en nu, så det behövs nya maskiner, uppkopplade eller ej, kanske ett mtordriveet mikrofonstativ, eller en rakapprat som mäter upp resultatet, hakans mukhet och kvarvrande stubb, och hur lång tid som krävs yttrligare för att få ett resultat. Plötsligt ser vi ett berg av kartonger med Pizzaugnar för 499 kr på Jula, det är sånt skräp som krävs i störe omattning för att driva på ekonomin.
Sen har vi mediciner, 90 procent verkar vara preparat som är verkningslösa men säljs ändå då folk tror, och just tro är en stark sak.
Vi matas med att tro att det nu behövs en ny elmätare, och tro att den ger oss fördelar.

Luras är väl ett bättre ord.

Nå det skall bli kul att se om man någon gång i framtiden blir så beroende av nya elmätaren att den blir ett måste.

SM4FPD
 
Jag undrar om dessa smarta elmätare kommer att användas i 5G-IoT-systemet kanske då främst på landsbygden, för att slippa sätta upp en jäkla massa sändare för självkörande bilar mm. Här finns lite intressanta länkar https://eu.landisgyr.com/blog-se/e360-är-en-smart-elmätare-för-dagens-och-morgondagens-iot-värld

The Wordl Economic Forum: How 5G will change the world https://www.weforum.org/agenda/2018...yQ0u8hcW7XPcazJtKTFo-i5jW5c_OxT6AaWM57nVEZ8mA

World Economic forum 5G Outlook Series: Enabling Inclusive Long-term Opportunities https://www3.weforum.org/docs/WEF_5...ng_Inclusive_Long_term_Opportunities_2021.pdf

World Economic forum 5G Outlook Series: Enabling Inclusive Long-term Opportunities https://www.weforum.org/reports/5g-outlook-series-enabling-inclusive-long-term-opportunities

World Economic Forum Why businesses must drive the next evolution in global connectivity https://www.weforum.org/agenda/2021...pl-2VJWBBhY0B1-FQdGbGBlT9HS6Mtuk7C_JjXLhF6hKE

Rockefeller Foundation 2010 Scenarier för teknikens framtid och internationell utveckling
 
Tack för länkarna.
Min nya mätare monteras V39-40 alltså ganska snart.
Vi får väl se vad det blir.
 
En 30 år yngre vän blev arbetslös i våras. Jobbade på ett lager och körde truck. Innan dess direkt efter skolan stod han och flippa hamburgare på en känd snabbmatskedja.
Intresserad av teknik/mekanik fast inte på inriktning el.
Jag har därför inte fördärvat honom med att bära dit radio’s o hänga upp några antenner som jag brukar göra i vanliga fall hos bekanta.
Hörde av honom för en vecka sedan då han berättade att han fått jobb :D
Tjänsten består i att montera såna elmätare tråden handlar om och det skulle vara över ett år iaf.
En kurs på 3 veckor som främst skulle handla om elsäkerhet har han avverkat.
Färdigutbildad har han nu fått en sparkdräkt med firmans logga på ryggen och en egen skåpbil redo att dra igång helt ensam veckan som kommer.

Självklart protestera jag…’höga spänningar, ordning o reda, vass avbitare osv’ men han svara mest att ’-det är ett jobb en apa kan göra och enda kravet var att jag skulle ha B-körkort’

Passa på och hörde med honom ifall han ’råkar ha sönder en bytt elmätare’ jag kunde ta…men nä, de räknas noga osv så det är helt uteslutet.
Tusan oxå.
 
Häromdagen kom en kille i sparkdräkt och bytte ut vår elmätare mot en ny modern variant.
Den gamla mätaren hade en antenn inkopplad men den nya, med en sma-kontakt på fronten, förblev oansluten.
Jag undrar om dessa smarta elmätare kommer att användas i 5G-IoT-systemet
Nej inte min mätare då den inte fick någon ny antenn ansluten.

Har lyssnat över alla banden men kan inte höra några nya störningar som tur va.
 
Häromdagen kom en kille i sparkdräkt och bytte ut vår elmätare mot en ny modern variant.
Den gamla mätaren hade en antenn inkopplad men den nya, med en sma-kontakt på fronten, förblev oansluten.

Nej inte min mätare då den inte fick någon ny antenn ansluten.

Har lyssnat över alla banden men kan inte höra några nya störningar som tur va.
Min mätare kör radio tror jag. Det är en plastradio så antennen sitter inuti.
 
Min mätare kör radio tror jag. Det är en plastradio så antennen sitter inuti.
Min mätare är också plast. Dessvärre sitter den i ett plåtskåp utomhus och då behövs extern antenn.
En kompis längre bort rapporterade att hans mätare fick ny antenn.
Jag tror han glömde montera antennen.
Kan vara orsaken till att jag inte kan se min elförbrukning hos leverantören.
 
Det här med "smarta" mätarbyte gör en lite orolig. Kan man lita på montörerna så att de inte slarvar?
Vi hade ett fall i Dalby där två kunder fick betala varandras elräkningar. Den ena kunden observerade att
elräkningen blev jätteliten när grannen åkte på semester utomlands. (enl.SDS). :cool:
 
På mitt sommar-QTH och där vi blivit anslutna till kommunalt VA så åker en bil förbi på vägen och läser av vattenmätarna. Vet inte riktigt hur det går till. Själv avstår jag vattenmätare då huset stängs för vintern, jag betalar då en schablon om 80 kubikmeter/år för fritidshus. El-mätaren har en antenn och om inte den stängs av på rätt sätt så kan den ej avläsas remote och då tolkas det som ett fel hos abonnenten. Teknik i all ära men har inte haft några problem med störningar till radio-hobbyn..

/Sven.
 
Nu är det dax igen.
Fick en lapp i brevlådan om att nu skall vattenmätaren bytas.
-vaf’…den som sitter där är ju inte mer än 4-5 år gammal?? Sist fick jag känslan av att den byttes hos mej enbart…inte hos ngn granne på samma gata som jag..kanske gör jag av med ’för lite’ vatten kan tänka. Med en tonåring i huset lär de inte kunna klaga på det numer iaf.

Jag har en otrevlig känsla av att det är såndär smart skit igen?
Vilka frågor skall man ställa tro? Installatören är givetvis en rörmokare med en trasa o en barsk rörtång kan tänka.
Adekvata svar på frågor av radioteknisk karaktär är väl inte att räkna med.
Rimligen drivs den elektriskt av vattenflödet kan tänka…som får tanka på ett klockbatteri eller ngt så fältstyrkan från den torde bli minimal…men man vet ju aldrig.

På onsdag eftermiddag skulle jag hålla mej hemma vid bytet som skulle ta 15-45minuter.


Är det någon som fått in en såndär i huset än?
 
Vad jag har förstått och läst på om dessa ny elmätare verkar dom arbeta som ett mesh nätverk, dvs dina och grannarnas mätdata hoppar mellan era elmätare och fram till närmaste elstation, ni som troligen också är skadade som jag och ser antenner överallt :) har säkert lagt märke till den vita vertikal antenn som sitter på alla små elcentraler i villaområderna och ibland lite större antenn som sitter ute på landbygden där det är lite längre mellan husen, tror dom kommunicerar på 868-875Mhz.
Innan jag fick min ny elmätare hade jag ett startkt brus under 8-10 sec några ggn om dagen, detta har försvunnit, om det var elmätaren eller något annat som störde vågar jag inte säga men detta har nu upphört iom den nya installationen.
 
Jo men den gamle mätaren hade en antenn som lirade på 435MHz. Om det var meningen eller om den grovyxade designen fick bli vad det ville, vet jag inte.

Den här gången är det vattenmätaren som antagligen skall bli smart?

Kanske får vi vänja oss vid det här…och nästa grej efter det, tja det blir väl den gröna soptunnan då?
Väger innehållet och bedömer om den är full nog att behöva tömmas samt en detektor som känner av ifall jag slarvat med sorteringen kan tänka.
 
RF-id anger väl bara vilken sop-abbonenten är och relaterar till hur många tömningar man har /månad. Det kan ju knappast veta innehållet i tunnan, förutom att sopkärlet är grön, brun eller svart och utifrån abonnemanget!?

/Sven.
 
Innehållet i de olika kärlen kan vägas i samband med tömningen och vikten kopplas till tunnans ID och abonnemang. Om det inte redan görs på sina håll så är det bara en tidsfråga innan vi är där med smarta tunnor. Smarta papperskorgar finns redan och som trådlöst meddelar när de behöver tömmas. Det finns massor med liknande concept under utveckling inom alla möjliga områden där man vill samla in information som underlag för optimering, debitering, styrning och kontroll och övervakning över materiel och medborgare. Allt för att miljö- och hållbarhetsmålen skall kunna uppfyllas enligt Agenda 2030. Det är bara fantasin som sätter gränserna. Sen kommer AI in i bilden och då öppnas ännu fler möjligheter.
 
Eller när alla medborgare förses med gasmask som mäter syreförbrukning, CO2 och NOX utsläpp samt en "butt-plug" som kollar metan-utsläppet, och sedan får det på självdeklarationen för godkännande.. - Finns det gräns för galenskap!?

/Sven.
 
Skal vi tala sophantering nu?
"Kils kommun är sveriges modernaste sopstation", man måste skanna körkortet för att komma in till återvinningskärlen.
Jag bor i Karlstads kommun, och har 8 km till Kils soptipp, och 15 km till en dito i Karlstad.
Med tanke på CO2 utsläppen från bilresan tycker jag det är smartare att köra till närmaste soppstation.
Men icke, trots postadress Kil så kunde den körkortsläsaren klura ut att jag tillhörde Karlstad kommun, så man fick vända och släppa ut mer CO2.
Så funkar Sveriges modernaste sopstation.
Det må vara företaget som tillverkar körkortsskannern och bommarna som lurat i kommunen detta.
För säkert kommer de Kilsbor som bor närmare Karlstads soptipp att köra dit, och det är öppet för alla.

Men det är inte så mycket radioskrot som hamnar där i alla fall, sådant blir kvar i gömmorna.

Någon vattenmätae har jag inte utan ett 120 m djupt hål vari det finaste av vatten finns.

SM4FPD
 
Back
Top