Ny smart elmätare

Det är tack vare den här galenskapen i sop-svängen som vi ser fler fuldumpningar i naturen och även inne i kommunernas centrala delar. Plasthelvetet breder ut sig och matavfall drar till sig råttorna, snart har vi "nya digerdöden" över oss som ett komplement till idiot-pandemin "covid", vi förhoppningsvis lagt bakom oss. - Domedagen är nära!

/Sven.
 
Vad jag har förstått och läst på om dessa ny elmätare verkar dom arbeta som ett mesh nätverk,
Du kan ha rätt och så här skriver dom.
------------------------
"Kommer den nya elmätaren använda 5G?
De nya elmätarna kommunicerar via mobilnätet och växlar mellan 2G (GPRS) och 4G (LTE-M och NB-IoT) beroende på vilket nät som har bäst täckning där mätaren är placerad. Mätarna kommunicerar på frekvensbanden 450, 800 samt 900 MHz.
LTE-M och NB-IoT kommer att levereras i samma format när 5G byggs ut"

-------------------------

Som jag sa tidigare så har jag ingen antenn ansluten på min mätare och min avläsning ligger fortfarande 4dgr efter.
NB-IoT låter inte bra, nu finns det ingen återvändo.
Man har blivit en Narrow Band - Idiot of Things:(
 
Eller när alla medborgare förses med gasmask som mäter syreförbrukning, CO2 och NOX utsläpp samt en "butt-plug" som kollar metan-utsläppet, och sedan får det på självdeklarationen för godkännande.. - Finns det gräns för galenskap!?

/Sven.
Sedan ganska många år finansierar kommunen där jag bor en tjänsteman med vad man kallar för ’dagvattenavgift’.
I folkmun blev det ’regnskatt’. Den med större tomt betalar en högre avgift än den med mindre med hänvisning att med större tomt faller det ner större mängd regnvatten.

Ett projekt jag skall ta tag i efter nästa renovering av badrummet på nedre plan är att ansluta toan till en högt placerad regnvattentunna. Flera har redan gjort det samt även till att mata tvättmaskinen.
Ett vred att slå om mellan ’vinter & sommar’ bara.
 
Med tanke på vad som hamnar i toaletten är jag förvånad över att detta inte varit en grej sen länge, onödigt att använda dricksvatten till det...

Jag har för mig att i bland annat JA fyller man på toatanken med vattnet från handfatet ...
Sedan ganska många år finansierar kommunen där jag bor en tjänsteman med vad man kallar för ’dagvattenavgift’.
I folkmun blev det ’regnskatt’. Den med större tomt betalar en högre avgift än den med mindre med hänvisning att med större tomt faller det ner större mängd regnvatten.

Ett projekt jag skall ta tag i efter nästa renovering av badrummet på nedre plan är att ansluta toan till en högt placerad regnvattentunna. Flera har redan gjort det samt även till att mata tvättmaskinen.
Ett vred att slå om mellan ’vinter & sommar’ bara.
 
I dag monteras nya elmätare i hemma-QTH´t
Det blir 32st mätare, 4st / våning. Förreningen består av 3st hus alltså 96 mätare totalt.
Samtliga är försedda med antenn så det blir nu hundratals nya "devices" i min närhet som drar igång i närtid.
Med 4526 lägenheter i Bergshamra blir det ju lika många elmätare.
På sommar-QTH´t pratar samma mätare över elnätet, ingen antenn är ansluten.
 
I dag monteras nya elmätare i hemma-QTH´t
Det blir 32st mätare, 4st / våning. Förreningen består av 3st hus alltså 96 mätare totalt.
Samtliga är försedda med antenn så det blir nu hundratals nya "devices" i min närhet som drar igång i närtid.
Med 4526 lägenheter i Bergshamra blir det ju lika många elmätare.
På sommar-QTH´t pratar samma mätare över elnätet, ingen antenn är ansluten.
Funderar på om dom avser att köra på 868 MHz?

Man brukade ju köra elmätare på GSM men i ett område med hög densitet så lönar det sig kanske att sätta upp egna mottagare för att samla in 868 MHz trafiken.

I våra lägenheter har man monterat en temperatur/fuktighetssensor som går på 868 MHz.
Den är batteridriven och skall tydligen hålla i en massa år innan den behöver bytas.
Har inte sett något i trapphuset som skulle kunna vara mottagare dock.
Kollade lite på 868 MHz på min sdr sticka men det finns ju en massa annan trafik inklusive mina egna termometrar.

PS, efter lite googlande så ser jag att det finns LORA-WAN operatörer som kan sköta det hela.
Man pratar om räckvidd upp till 10 km.
 
Last edited:
Dom kan tydligen använda 450, 800 och 900MHz.
Får väl släpa ut speckan i trapphuset endera dagen.
 
Back
Top