Ny spole till 5/8 för 10m?

SM0RVV

Well-Known Member
Nu när de små E-molnen dyker upp nästan varje dag tänkte jag damma av min gamla Hy-Gain CLR-2 antenn.
Det är en vertikal 5/8 med tre jordplansspröt, populär på 11m under 80-talet.

Men den är illa åtgången av ålder. Bl a upptäckte jag att spolen i botten var trasig. Det var en kretskortsspole, men tidens tand hade gått mycket hårt åt kretskortet. Resten av entennen är dock i hyggligt skick.
Därför tänkte jag renovera den och sätta dit en ny spole, men inte av kretskorts-typ.

Hur svårt kan det vara tänkte jag, det här måste ju tillhöra antenna-basics.
Jag har letat i min ARRL antenna book och på nätet. Jag hittar färdigberäknade spolar för 5/8 på 2m, men inga formler eller exempel för 10m.

Spolen monteras DC-jordat, dvs spolen sitter mellan jord och antennspröt och matas någonstans mitt emellan dessa punkter. Det gör saken lite svår att praktiskt labba fram. (Flera variabler.)
Eller svår, och svår... Det kommer bara ta lång tid, och efteråt kommer jag inte lärt mig ett dugg. :rolleyes:

Så, med denna långa inledning.
Kan någon av er dela med er av en vettig formel som åtminståne ger mig värden i "rätt härad" att labba med.
Beräknar man det som två spolar? En från matningen upp till elementet och en från matningen ner till jord?
Eller beräknar man hela spolen och sedan labbar fram matningspunkten för bästa SWR?

Jag har varken dipp'a eller ant-analysator, bara miniräknare och SWR-meter.

73 SM0RVV

beräknar man hela spolen och sedan labbar fram matningspunkten för bästa SWR?
73 SM0RVV

Ja, jag hade åtminstone själv gjort så. Det är ju bara fråga om en impedansanpassning till kabeln.

/Ingvar

Last edited:
OK, hur beräknar jag hela spolen då?

Elementets nedre del har ju någon form av impedans med värdet R+-j. Jord är jord.
Där emellan ska jag sätta en spole som uppvisar 50+-j0 ohm i en punkt mellan elementet och jord.

73 SM0RVV

Utan induktansmeter är det ju inte lätt att göra någon ny spole. Känner du ingen som har ett sådant instrument?

/Ingvar

En "5/8-dels antenn" uppvisar en kapacitiv reaktans i matningspunkten.
Genom att välja spolen så att den kommer i resonans med denna reaktans så
blir ingångsimpedansen rent resistiv, och man kan sedan ordna till en transformering så att
den blir = 50 ohm genom att göra ett uttag på spolen.

En grov beräkning av en sådan antenn säger att matningsimpedansen hamnar i "häraden" 150-j 450 ohm, och om man sedan sätter en induktans på c:a 2,8 uH parallellt med matningspunkten blir då impedansen 150 +j0 ohm. Gör man sedan ett uttag efter c:a 2/3 av spolen räknat från jordsidan så kommer 150 ohm att transformeras till 50 ohm.

En induktans på 2,8 uH får du genom att linda 14 varv 1 mm tråd på en stomme med 20 mm diameter och 20 mm lindningslängd. Det är enklast att justera induktansen genom att dra isär eller trycka ihop lindningsvarven.

Justeringen går till så att uttagets läge och spolens induktans justeras tills SWR 1:1 uppnås på den önskade frekvensen, förslagsvis 28,5 MHz. Tänk bara på att antennens resonansfrekvens påverkas av om man uppehåller sig i närheten.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

PS till föregående.

Om man vill undvika omaket med en spole med uttag,
kan man göra anpassningsnätet som en induktans på c:a 1 uH till jord
samt en kondensator på 22 pF till matningsledningen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Attachments

• smith.GIF
    smith.GIF
    91,7 KB · Views: 243
En grov beräkning av en sådan antenn säger att matningsimpedansen hamnar i "häraden" 150-j 450 ohm, och om man sedan sätter en induktans på c:a 2,8 uH parallellt med matningspunkten blir då impedansen 150 +j0 ohm. Gör man sedan ett uttag efter c:a 2/3 av spolen räknat från jordsidan så kommer 150 ohm att transformeras till 50 ohm.
Lysande förklaring! Och vad enkelt det var egentligen, bara man visste hur man kunde angripa problemet. :)

Kanske jag använder ditt andra förslag ändå? Då kanske jag får plats inne i den kåpan där kretskortsspolen satt förut.

73 SM0RVV

Stön!!! :(

Den gamla antennen som är marknadsförd som 5/8, är inte alls en 5/8 fysiskt. :confused:
Det visar sig att den är lite förkortad. Manualen beskriver det som att den har "maximal tillåten längd". Det kanske fanns någon maxlängd (i USA) för 11m antenner på 80-talet?

Hursomhelst, det fattas en knapp meter för att den ska bli 5/8.

Förslag på nya kul alternativ-projekt?
Såga ner den till en 1/4 vågs GP för 10m? Eller kanske en 6m antenn?

73 SM0RVV

Eller varför inte rent av bygga en egen avstämmare av tex LC-typ i botten på den. Först med ställbara komponenter och sedan byta ut mot fasta och finlira med längden på pinnen?

73 de Bjarne/SM7FBJ

Last edited:
Då dimensionerar man raskt om matchningsnätet. När en vertikalantenn förkortas från 5/8 våglängd mot 1/2 våglängd så blir impedansen högre vilket leder till ett matchningsnät med något högre Q.

En skattning av impedansen är 600 -j 750 ohm för ett 5,7m långt spröt. Denna transformeras till 50 ohm genom ett L-nät med parallellinduktans på 1,3 uH och seriekapacitans på 20 pF c:a.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Attachments

• smith.GIF
    smith.GIF
    51,7 KB · Views: 170
Jag hittade programmet linSmith för Linux.
Senast jag använde Smithdiagram var i gymnasiet 1986... Jag inser nu hur användbart det skulle vara att friska upp kunskaperna igen. Till skillnad från gymnasietiden, så känner jag nu att jag _vill_ lära mig. ;)

Jag kom halvvägs igår med att prova, då jag upptäckte att längden inte var vad jag förväntade mig. Då gav jag upp.
Men nu har jag fått nytt hopp! :)

Tack och 73 SM0RVV

För många år sedan så försökte jag köra en lika dan antenn som GP eftersom även den spolen var uppbränd. Jag fick aldrig till det. Vet inte varför. Har lite vaga minnen vad jag gjorde.... Men undrar om det inte är nåt lurt med kapacitans i själva fästet eller nåt annat i den mekansiska konstruktionen som ställde till det. Jag gav i alla fall upp efter ett par försök.

Back