Ny standard på SO-239 map gängan.

SM0GLD

Vänsterhänt
Kan det verkligen vara så att man bytt gänga på SO-239:confused:

I kväll har jag monterat upp min nya ATU CG-3000 två gånger:(

Första gången kunde jag inte riktigt gänga på min PL-259, den bottnade inte riktigt så jag tog till ett verktyg och drog lite men då snurrade honan runt.

Jag hade ju öppnat ATU´n tidigare så jag visste att en roterad SO-239 betyder tvinnade kablar på insidan. Jag fick alltså montera ner ATU´n och plocka in den igen.

Jag hade mycket riktigt tvinnat kablarna och kontakten satt löst.
Jag hämtade nu en annan kabel och provade om den gick på men se det gick inte och chassikontakten var inte skadad.
Tog nu fram en gängtolk och se på f-n det var fel gänga:eek:

Nu hade jag ingen lämplig SO-239 liggande så det blev en N-kontakt i stället.
Fick fräsa av den lite för att få plats och lyckades till slut skruva fast den med lite tätning under flänsen.

Har nu monterat upp ATU´n igen och fick förståss byta kontakt på kabel också.
Detta har tagit hela kvällen bara för att någon SO-239 tillverkare har bytt gänga på sina kontakter:mad:

Nu funkar det i alla fall.....suck.

/Micke
 
Standarden är inte ny, råkade ut för problemet redan på 70-talet med ett 27MHz PA men begrep inte var felet låg. Det finns faktiskt två gängor har jag på senare tid förstått. Dingängor och tumgängor. Tumgängor är klart vanligast.
Beställer man från nån kinashop kan man få fel dvs. din (mm) gängor. Har inte de två gängbenämningarna i minnesbanken (hjärnan) men kan nog leta upp dom i ngt document.
 
Last edited:
6mfa, tack för info.
Man måste alltså vara observant på detta och prova först.

/Micke
 
Back
Top