Ny station, pirat? på 5 MHz bandet

SM4FPD

Well-Known Member
I kväll hör jag en ny station på 4895 kHz AM. MIKE RADIO.
Jättestark (S9+) och läsbar: bra (5). kl 20.30 nu.

De flesta kvällar hör man Mystey Radio 21 i bandet, 4865 4870 elelr 4875 kHz. Idag inte aktiv.

Förr när man mätte frekvens i meter kallades bandet 60 meter. 4.5 - 5,1 MHz
Varför 56 meter kallas 60 meter är en bra fråga, dvs där vi får köra amatörradio.

de
SM4FPD
 
Nu kan man avnjuta PACKMAN RADIO på 4895 kHz AM.
Nu är 19.50 Lördag kväll.
En pirat troligen.
skitstak (=S9) bra ljud (R5)

SM4FPD
 
Jag hör inget kl:20.12
Men vad är det som tutar på 4630kHz?
 
Last edited:
Dessvärre stängde båda de stationer jag tipsade om ovan, strax efter att jag lade in texten här.de hade dock sänt i flera timmar.
bandet 4,8 - 5,1 MHz, dvs det man förr när mottagarna var graderade i meter, kallade 60 m bandet, eller trpikbandet, är nuförtiden rätt lugnt, man kan höra några relativt svaga Kineser och VOA som tydligen fortfarande kör propaganda till Afrika.
Verkar tas över av pirater med bra siigal och bra ljud, MysteryRAdio21 kör 1 kW och en dipol, men hörs kanon.

Det du hör på 4630 kHz är nog "the Buzzer" frekvensen är 4625 kHz USB.
Kan nyttjas som konditionsvarnare. Vissa kvällar stänger bandet rätt tidigt och då är The BUZZER svag.

de
SM4FPD
 
Hm, en reflektion från mig.. Vad är skillnaden mellan att "avnjuta" piratsändare, och att lyssna på övre bandkanten på 14 MHz amatörradioband efter någon kHz bandöverträdelse ? Förlåt FPD, men en fundering :)
 
För att bemöta SM6PVB reflektion lite djupare.
Jag minns för några år sedan då svenska radioamatörer pekades ut som dåliga på tekniken, ja helkassa överhuvudtaget, och det krävdes nya svårare tekniska prov, andra effektklasser, och EMC krav....
Man menade att Sverige borde anpassa sig efter andra länder.
Jag menade att kanske de andra länderna borde anpassa sig lite efter Sveriges krav på radioamatörer.
Harmonisera var ordet.... ett finare ord.

När jag nu hör många radioamatörer från flera olika länder sakna kunskap om hur deras spektra lägger sig, tycker jag det är anmärkningsvärt.
Att delta i tävlingar och så uppenbart fuska, genom att skaffa sig egna frekvenser tycker jag saknar allt som en radioamatör står för, "gentlemannaskap" och allt det där "fina". Att det är uppenbart att man fuskar genom att köra väldigt höra effekter kan vi bara spekulera i.
Därmed knappast någgot att njuta av när man hör en station som i ett kör inspelade anrop utan minsta respekt för regler, och kör hundratals radiokontakter med andra som heller inte inser vad de gör.

Att deltaga i tävlingar är en sak som vi som ej är intresserade av denna form av amatörradio ändå måste respektera. Samtidigt som man tycker att de som kör tävlingar ändå måste respektera de regler de fått sitt cert genom att kunna.

Att "avnjuta" en radiostation som spelar musik, ja nu står ju inte en pirat under några som helst regler, utan är en pirat helt enkelt.
Radioamatörern har ju fått sitt tillstånd genom att bevisa sin kunskap.
Förr hade ju en radioamtör en plikt att delta i att försöka avslöja pirater, men inte numera.
Avnjuta kanke är fel ord, men många av oss tycker ändå att en välgjord AM-sändning låte skönt.

Och visst kan man nuta av att höra trevliga radiokontakter mellan radioamatörer som ventillerar något ämne.

Vad kan vi då göra?
1. Låtsas tycka illa om pirater och låtsas tycka att de är skit, och låta bli att lyssna. Ja låt bli att lyssna då, helt enkelt
2. Att helt enkelt inse att det är mer eller mindre ett fenomen att det finns folk med intresse för saken som piratsänder, och lyssna på dem.
Och att dela kunskapen och frekvenserna.

Vad skall vi göra?

SM4FPD
 
Vad gäller contest och att fuska, och att på olika sätt inte följa varken regler eller hederskodex , är inte på något sätt försvarbart.
Vi är helt överens på de punkterna.
Jag tycker förvisso om test, och kör lite då och då, tävlar mot mig själv.

Det jag mer funderat på är piratverksamheten. Det är intressant att lyssna på på många sätt, inte minst en AM station med bra musik.
Samtidigt som vi inte skulle uppskatta massa piratverksamhet inom amatörradiobanden, så uppskattar vi den utanför amatörradiobanden ?

Jag är lite för ung för att ha lyssnat på Radio Nord, men har lyssnat mycket på Radio Caroline från fartyget Ross Revenge.
Är lika kluven jag med, inför fenomenet, inser jag nu :)

Så, så länge vi lyssnar och tycker aktiviteten på banden är intressant, så får vi ut något av vårt lyssnande.
Måste erkänna att jag haft på AM mottagningen i bakgrunden i schacket några kvällar nu, lyssnande på fin musik runt 60 m :)
SM6PVB
 
Nån har fått för sig att sända musik på buzzerns frekvens 4625. Verkar vara USB så inte AM !? Känns inte helt optimalt...

1638568172178.png
 
Jo jag har oxo hört detta.
Ibland, gansk ofta faktiskt, finns en bärvåg på eller omkring Buzzern.
Senaste dagarna har den varit svag, förmodligen vinterkonditioner nu.
Man kan fråga sig vem som har nytta ller nöje med detta?

SM4FPD
 
Jo jag har oxo hört detta.
Ibland, gansk ofta faktiskt, finns en bärvåg på eller omkring Buzzern.
Senaste dagarna har den varit svag, förmodligen vinterkonditioner nu.
Man kan fråga sig vem som har nytta ller nöje med detta?

SM4FPD
The buzzer har flera sändningsplatser som alternerar beroende på utbredningen för att få täckning i området.
Sändarna har olika kvalitet och en del har ganska dålig bärvågs och sidbandsundertryckning ibland.
Misstänker att dom fortfarande använder rörsändare från kalla kriget.
 
Jag brukar kolla över bandet 4700 - 5000 kHz då och då. Länge sen man hörde Mystery Radio21.
Men ett par ggr har jag hört en Pirat på 4872 kHz, vet i katten vad han kallar sig med spelar musik, och är stark. Talet liknar någon av de Holländska piraterna man ofta hör på övre mellanvåg.
Dvs idag 2023-02-12 kl 20.27 och framåt, hörs än kl 21.06

SM4FPD
 
Ja vad är det på 9670 kHz ?
Den ligger 5 kHz från annan stark AM station som sprattlar styggt, men tidvis är den ensam och starkt.
Ibland en amerikansk domedagsprofet som vrålar ut sin budskap, vad den är för några budskap, vad katten vill människan?
Men en del saker går hem bara man skriker nog högt. och repeterar tills det bli en sanning...
Andra tider spelas musik som kan vara lysningsbar.
Lite mildare selektiv fading på en lite högre frekvens än 6 MHz bandet.

Lyssningstip i övrigt: nu är Norrmännen igång på 5375 kHz USB med Ishavsringen. (nu = kl10.00 och en stund framåt.)

SM4FPD
 
Ibland en amerikansk domedagsprofet som vrålar ut sin budskap, vad den är för några budskap, vad katten vill människan?
Men en del saker går hem bara man skriker nog högt. och repeterar tills det bli en sanning...
Sådana "profeter" har ett enda mål; pengar.
Lättlurade lärjungar skickar surt förvärvade medel till dem, varefter "profeterna" skrattar hela vägen till banken...
 
Perfekt!
Precis det svar jag väntade mig, KA, och som säkert många andra oxo skulle vilja säga.
Och ju mer pengar ju starkare sändare.
Alternativet verkar oxo vara politisk MAKT, dvs genom att skrika och vråla fram sitt sk budskap, (vi pratar då om vissa politiker, eller som tycker dom är duktiga politiker) men till det behövs ju oxo pengar. vilket man då får.... i rejäla lass.

Tanken med den här tråden är dock att lyssna och kanske hitta trevliga signaler, men att även förundras över hur radiosändare används.

Jag brukar kolla SM6AAL lilla lågeffektfyr, på 3579,9 kHz CW, långsam Morse, och bara 125 mW. Den hörs ibland även kvällstid då man inte tänker sig SM stn på bandet.

Nu kl 10.30 spelar det musik på 9670 kHz störningsfritt
På 5970 kHz där Rocket off Copenhagen ligger finns nu bara en CW, ligger stabilt S9+, i går kväll timslånga Technolåtar, kanske dansken bytt program???

De
SM4FPD
 
Back
Top