Ny störning i morse

SM4FPD

Well-Known Member
Jag bor helt störningsfritt, och det är en njutning att sätta på kortvågsradion och lyssna.
Men idag, nu på morgonen, slog jag på en rig som passar 28 200 kHz CW, dvs IBP fyrarna.
Förvånad kunde jag konstatera att S-metern stod upp till S7 konstant, ett bredbandigt brus med 50 Hz inslag låg på. Denna station går på en tvåbandsdipol med koax och balen, (28 och 50 MHz) som sitter några meter ovanför taknocken. Men störningen fanns på övriga HF-band oxo.
Kontroll av annan station, som kör 2 x 40 meter d-Zepp med balanserad feeder, var relativt störningsfri. Den antennen sitter rätt högt.
Första tanken var, vad katten har grannen nu skaffat, har en granne på 50 m avstånd. övriga på 200 m.
Men kanske finns störningen i eget hus, särskilt som den hördes starkt på den antenn som satt lågt.
Jag kopplade loss nätagget till MAC BOOK air, men det fanns stöj ändå.
Nästa nätagg, den som matar en USB hub typ PLEXGEAR, och störningen försvann.
Efter andra försöket är störningen lokaliserad.
En AC/DC Adapter Modell: RS-Q02/05-S335 5V 2 A. Made in China. Med CE märke och allt..
CE märket är riktigt, dvs ej det Kinapåhittade som enligt myten skulle betyda China Export.
Nätagget har stått på ett antal år, kanske 5 år.
Saken visar att det går att hitta en störning, men har man störningar från ett större antal liknande saker i hela grannskapet så blir det förstås svårt. Man kan vara ganska säker på att det finns liknande saker som står och pyser i alla hus och lägenheter, kanske hundratals.
Prylen har varit "ren", men är nu tydligen så gammal att CE-märkningen och därmed EMC kraven ej behöver gälla mer. Hur många lider av utgångna EMC krav?
Saken är säkert väldigt vanlig, och visar värdet på CE-märkningen. Det lönar sig att rensa bland hackade nätaggregat om man har störningar.
Får väl titta i gömmorna om det finns någon ny adapter, eller så skall jag öppna den, får ta till lövsåg och såga i limfogen.
Återkommer om den går att öppna och laga.

De SM4FPD
 
Ja, det är nog vanligare än man tror, dåliga lytar som torkar ut och tappar förmågan så det är det första att kontrollera och byta ut.
 
dåliga lytar som torkar ut och tappar förmågan så det är det första att kontrollera och byta ut.
Har sett detta på alltför många nätdelar som sitter konstant inkopplade på nätet.
Det borde vara krav på att man övervakar ripplet på reservoarkondensatorn och stänger av när kondingen blivit för gammal.
EMC-kraven borde gälla produktens hela livstid.
 
Frågan är bara vad livstid betyder?
För radioamatörer betyder det minst 50 år..... eller helt enkelt radioamatörens egen livstid.
För datorer och datortillbehör, liksom för radiotelefoner, borde i alla fall 15 år räcka.

Dock borde livstidsbegreppet finnas med i EMC-lagstiftningen.
Är et en bil så får man oljebytesintervaller, men för elektronik finns inget motsvarande.
Eller tydligt stå i handboken: "denna produkt skall bytas ut efter två år" eller "får ej använda efter 2017-09-02"
Kanske ett bäst före datum som på mjölk.

Klart att det finns en risk för att en likspänningsadapter med uttorkad kodning kan i värsta fall förstöra, eller i alla fall försämra funktionen hos den pryl den driver.


Jag har dock läst om att man utvecklar självförstörande elektronik, det har stått artiklar om detta på Ny TEKNIK:s hemsida.
Elektronik som brinner upp av en liten insignal. Som exvis tillverkaren kan sända ut.
Bör kunna öka tonnaget i elektronikåtervinningen.
Bra för gamla uppkopplade kylskåp och TV som då får en genväg till containern.
Kunden slipper hålla reda på "bäst före".



de
Roy
 
Jag har dock läst om att man utvecklar självförstörande elektronik, det har stått artiklar om detta på Ny TEKNIK:s hemsida.
Elektronik som brinner upp av en liten insignal. Som exvis tillverkaren kan sända ut.
Nu är det nästan varning för foliehattar här...!

Min starka åsikt efter att ha bedrivit serviceverkstad i alla år, är att det helt enkelt har att göra med ett val av sekunda och billiga komponenter.
Med dessa val kan möjligen ett överslag göras utav respektive tillverkare kring kretsens medellivslängd, och därefter välja mer eller mindre dåliga dito:n.
Så visst, på så sätt kan man möjligen, om man är konspiratoriskt lagd, säga att tillverkarna styr en apparatseries livslängd.

Jag tror att det helt enkelt gäller billigast möjliga vid komponentvalen, oftast p.g.a. att vi konsumenter glatt köper skräp, och att t.ex. en tillverkare av märkes-
varor ändå köper in billigast möjliga kringutrustning som väggbulor (PSU:n) etc.

Dessutom har vi konsumenter också fallit för pristricket och köper väljer att köpa billigt skräp, undantaget är väl oftast tekniskt kompetenta kunder däribland
vi radioamatörer. Men då åker vi, tyvärr, ändå dit på att tillverkarna av märkesutrustning väljer billiga leverantörer av kringutrustning enligt ovan !

Ett annat fenomen är det faktum att 70-80% av alla "riktiga" fel har sin grund i dålig kontakt. Oftast rena lödfel (!)

Jag har sedan slutet av 80-talet förundrats över hur dåliga lödningar man oftast ser, även i mycket dyr och välkänd utrustning. Då var det kretskort med hålmonterade
komponenter och dåliga våglödningsmaskiner med för låg temperatur. Samma problem finns idag.

Det som fick mig att sluta med garantiservice av musikutrustning till slutanvändare, var när marknadens äldsta och dyraste förstärkare till gitarrer / elbas lade sin tillverkning
i Vietnam och Nordkorea (!). Det började dyka upp förstärkare i prisklassen 35000:- där komponenter mycket riktigt satt monterade sina hål kring det dyra rörslutsteget
men som över huvud taget inte hade en enda droppe lödtenn på något av komponentbenen. De fel som orsakades av detta kan närmast liknas vid åskskador och generalagenten
fick börja att skicka in de dyra fina förstärkarna för "leveranstrimning" (dvs reparation) innan de kunde gå ut till kund, som med tanke på märket dessutom förväntade sig en
produkt "Made In The USA".

Hade kunderna vetat var eländet egentligen tillverkades hade priset sjunkit som en sten och det hade blivit en praktskandal.

Eftersom jag var ensam om service på garantiärenden, med telefonsupport dessutom, blev situationen av naturliga skäl ohållbar och jag tackade för mig.

Blev lite OT detta inlägg kanske, men det är så det faktiskt går till och jag vill belysa att även de dyraste och välrenommerade märkena kan vara rent skräp på insidan !
 
Last edited:
Problemet med elektrolyter som torkar gradvis gör ju att störnivåerna också ökar gradvis.
När en av alla nätdelar i ett hem har så sakteliga börjat störa för mycket så får man börja leta.
Man har då ett i många fall långvarigt felsökande framför sig.
Långt innan störnivåerna är katastrofala får man kanske leva länge med "bara" ovanligt förhöjda nivåer.

I mitt fall fick jag nyligen jaga reda på en sådan nätdel hos en granne, det tog tid kan jag lova.
 
Ja då är ordningen återställd.
Störningen dödad. En ny 12 uF 400 V i nätaggets primärdel så var allt lugnt. (tur att man har en stor junkbox)
Som SM0GLD skriver så sker ju sådant här gradvis, faktum är att mina mottagare nu är om möjligt ännu tystare, nu hörs till och med ett fjärran elstängsel....
Så kanske den här prytteln har sakta men säkert ökat störnivån utan att jag riktigt tagit notis o det, och levat i tron att det är störningsfritt.
Tron att det man hör är bara atmosfärsbruset.

Ett skäl till att jag startade tråden är att försöka påtala saken, och kanske hjälpa andra som lider av störningar, pån bara!!!!
Skapa lite initiativ bland de som nästan gett upp.
 
Mycket bra initiativ Roy !

Kalas att du presenterar din lösning också :)

Jag brukar, som första åtgärd, ta min pyttelilla reseradio i AM-läge och sakta gå runt i hemmet.
Det hörs rätt tydligt när man närmar sig en störningskälla och spårningan blir då rätt enkel.

Ett litet tips kanske ? :)
 
Jag fick en julklapp/present av några vänner för något år sedan - en EMV-spion. Den är från Funkamatuer (www.box73.de) och man har recenserat den i QTC. Den är ett litet hjälpmedel som jag använt då jag köpte ledlampor från IKEA... Dessutom kan man ansluta den till en spektrumanalysator, då den har en 50 ohms utgång.
Fast lådan väcker viss uppmärksamhet med texten "EMV-spion" på locket...

73/Micke
 
Back
Top